< Tilbake til oversikten

Tyrkisk yoghurt

Camz sa for siden:

Noen som vet karboinnhold?

Tutte sa for siden:

Nei, kan desverre ikke hjelpe deg med det ! Men har lest her inne at det er endel som spiser den, så kan ikke være altfor gale vil jeg tro !
Men det jeg lurer på er, hva bruker dere denne til ? Og hvordan smaker den ? Har som dere sikkert forstår aldri smakt denne, men er litt nyskjerrig ! :)

Yonah sa for siden:

4.2 karber, ikke så galt det.

Bee sa for siden:

På min bøtte står det 3,7.

Carisma sa for siden:

Jeg lager youghurt av rømme og fløte. Skikkelig feit og god! :D

Nannah sa for siden:

hvordan gjør du det?

Carisma sa for siden:

Fløte/rømme-saken tenkte du på?
Jeg tok bare en passe mengde rømme (1/3 boks ca) i en skål, og blandet med litt fløte til jeg syns den fikk fin konsistens. Også tok jeg oppi bringebær og litt søtstoff. Nå jeg rørte hardt ble bringebærene litt sånn halvknuste, veldig godt :ja:

Nannah sa for siden:

LOL!
jeg så for meg no innvikla greier med bakterikultur og syrning i romtempratur
og masse styr jeg nå...:D
men det hørtes godt ut, selv om det strengt tatt ikke er youghurt.
Smaker sikkert bedre og...

Etter min mening kan vi ikke lage youghurt i norge...den smaker gjær..usj!!

Areola sa for siden:

Creme fraiche utblandet med litt funlight er også veldig youghurt-aktig, og veldig godt :ja:

Carisma sa for siden:

haha, du kan sikkert sette den på benken et par timer om du ønsker det :lol:

Levita sa for siden:

Nå liker jeg den tyrkiske yoghurten man får i bøtter veldig godt, men om man vil lage selv er det egentlig ikke noe problem...

Varm melk til 70-80 grader, kjøl den ned til ca.40 grader. Tilsett så en spiseskje yoghurtkultur (f.eks. en spiseskje yoghurt naturell) per liter melk. Nå skal melka stå lunt, helst holde 40 grader, i en dag eller to til yoghurten er slik du vil ha den. Pakk f.eks. kjelen inn i et teppe eller lignende. Vips – ferdig hjemmelaget yoghurt som kan blandes med det du vil, søtes osv....

Nannah sa for siden:

Det høres ut som et risikoprosjekt synes jeg...må jo være pinlig rent og sterilt da om det ikke skal komme noen skumle basselusker oppi der!!
Holder meg til den Tyrkiske jeg og:p

danish sa for siden:

Det er jo derfor man varmer opp melken til over 75 grader først. Da blir man kvitt mesteparten av bakteriene. Melkesyrebakterier er dessuten ganske konkurransedyktige, fordi de lager melkesyre (som hemmer andre bakterier fra å vokse).

Levita sa for siden:

God, gammeldags pasteurisering å varme opp melka :)

Mistral sa for siden:

Jeg ble inspirert - og har vært ute og kjøpt to kilosbøtter tyrkisk yoghurt.

På de jeg har kjøpt er det oppgitt 4,5 gram karbo pr 100 gram yoghurt.

Nannah sa for siden:

[quote][Det er jo derfor man varmer opp melken til over 75 grader først. Da blir man kvitt mesteparten av bakteriene. Melkesyrebakterier er dessuten ganske konkurransedyktige, fordi de lager melkesyre (som hemmer andre bakterier fra å vokse)./QUOTE]
I melka ja...men ikke i kjeler og kopper og kar...Da skal du være veldig,veldig nøye!

Kanutten sa for siden:

Sikker på at det ikke er gresk da?? Den greske inneholder flere karber enn den tyrkiske..

L@ro sa for siden:

Tyrkisk youghurt/gresk youghurt kan du bruke til nesten alt. Den er nydelig med honning på, som dessert, sammen med nøtter,frukt eller hva man kan spise.Den er like god til taco som rømme, litt syrligere, den er glimrende å marinere kjøtt i, til feks indiske matretter. Den spises i vårt hus med syltetøy av mine sukkerhungrige unger..:) Som sagt, alt du har brukt vanlig youghurt/rømme til kan du bruke denne youghurten til. Usøtet, syrlig og fantastisk til å lage tzatziki av.

Bee sa for siden:

Kanskje vi har yoghurt med mindre karber her oppe i nord. :p

Millsi sa for siden:

jeg tror aldri jeg har sett slik youghurt på butikken,jeg..

Kanutten sa for siden:

Jepp! Det tar på å fly nordover! :D

luringen sa for siden:

På ICA, Ultra, Meny...sammen med melka etc. Sånne små bøtter.:)

Carisma sa for siden:

Eller på innvandrersjappa. Stor blå bøtte.

Mistral sa for siden:

Du har helt rett. Den er gresk. :)

Millsi sa for siden:

hehe,ok. Vi har ingen av de butikkene her. hihi

Tutte sa for siden:

Nå har jeg også vært å kjøpt meg en bøtte med tyrkisk yoghurt, skal prøves i morgen ! :) Er spent nå ! :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.