< Tilbake til oversikten

Hva trenger jeg å handle inn?

Charl8 sa for siden:

Jeg har nettopp begynt på lavkarbo, men lurer bare på om dere har noen tips til hva jeg burde kjøpe?`Litt sånn ting som man alltid burde ha på kjøkkenet når man går på lavkarbo

Yonah sa for siden:

Tunfisk på boks ( om du liker )
Egg
Kjøttdeig, biff, kylling eller det du vil ha..
Salat og div. grønnsaker.
SMØR ( hiv alt som ikke heter SMØR )
fløte
rømme

Det er mye rart du kan ha, jeg kjøper etterhvert og aner ikke helt hva jeg har...

Muff-muff sa for siden:

Dette må jeg alltid ha tilgjengelig:

Smør
Fløte
Rømme
Majones
Egg
Diverse kjøttpålegg (skinke, salami)
Masse, masse grønnsaker som vokser over jorden
Kjøtt til middagsbruk av diverse slag
Fisk til middagsbruk av diverse slag
Litt bær
Diverse krydder(blandinger) som ikke inneholder sukker

For å spesifisere grønnsakene jeg bruker mye litt mer:

-Avocado går det mye av, den er god å spise med bare litt rømme eller majones, eventuelt til reker. Kan også moses og brukes som dipp.

-Paprika er godt, men du skal ha begrenset av den. Velg den grønne, kan brukes til knask, i salater eller fylles med kjøttdeig og puttes i ovnen.

-Ha hakkede tomater tilgjengelig, men kjøp den billigeste varianten, da den som oftest har minst karbohydrater.

-Brokkoli, brokkoli, brokkoli. Kokes, stekes eller moses som erstatning for potetmos til pølser, for eksempel.

-Blomkål. Kokes, stekes eller raspes som riserstatning.

-Agurk til å knaske på eller putte i salater.

-Masse forskjellige salattyper. Unngå isberg, den har nesten ikke næring.

-Purre er godt og setter god smak.

-Rødløk til salater.

-Løk til diverse middagsretter. Ikke bruk for mye.

Nessimelle sa for siden:

• Karbonadedeig/kjøttdeig, kylling, laks, tunfisk, mager kesam, cottage cheese, egg
  • Masse grønnsaker!
  • Bringebær inneholder bare 3,2g karbs pr 100g (fint å bruke i smoothie sammen med cottage cheese og kanel)
  • Kanel (www.iform.no/pub/art.php?id=1043)

Bee sa for siden:

Hvorfor anbefaler du lite fett til en LCHF'er? :p

Nessimelle sa for siden:

Endra litt nå :P tenkte mest på proteinene og lite karbs, så ikke på fettet.
Men for å få i seg fett, er valnøtter og andre usaltede nøtter bra?

Jabba sa for siden:

Bacon er noe jeg iallefall må ha i kjøleskapet....

Bee sa for siden:

Nja, jo, det er vel det, men med tanke på vekttap kan det sette en stopper for noen.

Smør derimot...:D

Nessimelle sa for siden:

Smør til brød, om man spiser det, og til steking...eller? Inneholder jo lite karbs og proteiner, men en del mettet fett så vidt jeg veit.

Hvordan stopper nøtter vekttap? Inneholder jo lite karbs, en del proteiner og mest flerumettet fett?

Areola sa for siden:

Smør til alt.
De aller fleste av oss spiser smør og annet mettet fett til den store gullmedaljen. Vi mener at naturlig fett er det beste for oss.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

ÅH! du bare MÅÅÅÅ ha sån chilisaus med kun 1,5 karb!

det er SÅÅ godt på omelett! :D

Ketotilhenger sa for siden:

Hva heter den chilisausen? Det hørtes godt ut!

agurken sa for siden:

Når du sier smør, og hiv alt som ikke er smør... Hva vil det si i praksis? Bruker dere margarin? Litt usikker på hva du mener.

Yonah sa for siden:

Det er bare en eneste ting som er smør og det er meierismør, laget av fløte( du vet, slik som du får om du pisker kremen for mye:lol: ). Trodde alle visst hva SMØR var liksom.. Det er rent mjølkefett og salt og ikke noe anna.
Bremyk er ikke smør, det er smør blanda med rapsolje. Brelett, soft, vita osv er lettmargariner og er langt i fra smør, de er like ille som å spise melange eller permargarin. Margarin er ødelagte og usunne fettsyrer. Søk på margarin her inne så finner du fort ut at den giften vil du ikke ha i deg, det finnes bl.a. rester av acaton( ja sånn som man fjerner negllakk med), benzin og benzen i margarin.

agurken sa for siden:

Jeg vet jo forsåvidt hva smør er, men var usikker på hva som er best å bruke i en lavkarbo-diett. Har aldri brukt meierismør til å steke før for eksempel, så da lærte jeg noe nytt i dag og. Takk for svar:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.