< Tilbake til oversikten

Hvilke oljer har du i skapet, og hva bruker du dem til?

Mistral sa for siden:

Ja, tittelen sier vel det meste. Hvilke oljer bruker du til hva?

Her er min liste.

Olivenolje
"Allround-oljen" jeg bruker til det meste, spesielt til steking (gjerne i kombinasjon med smør) og til dressing over blandet salat. Jeg har også stående en liten flaske olivenolje med masse tørket chili i, som jeg bruker over italienskinspirerte retter for litt ekstra piff.

Valnøttolje
Valnøttolje bruker jeg til dressing over grønn salat.

Rapsolje
Jeg liker ikke smaken av oppvarmet rapsolje, men prøver å bruke den kald når jeg kan fordi den er rik på Omega 3. Jeg bruker den i hjemmelaget majones, og blander litt med oliven- eller valnøttolje i salatdressingen (bare rapsolje i dressing blir for kjedelig).

Peanøttolje
Tåler høy temperatur og er den oljen jeg foretrekker til woking.

Druekjerneolje
Jeg har en flaske stående, men kan ikke huske sist jeg brukte den... Men dette er visst også en sunn olje, kanskje jeg skal bytte ut litt av rapsoljen i majonesen eller salatdressingen neste gang for variasjonens skyld?

Sesamolje
Denne bruker jeg noen dråper av til å smaksette asiatiskinspirert mat. Jeg tror den helst ikke skal varmes opp, så jeg blander den inn etter at maten er ferdig kokt eller stekt.

Flere som vil dele sine erfaringer?

Carisma sa for siden:

Oliven, raps og sesamolje har jeg også, brukes omtrent som over :ja:
Chiliolje: Olivenolje smakssatt med chilli. Gir litt piff på maten, kan brukes til "alt"
Mandarinolje: Olivenolje med mandarin tilsatt. Litt usikker på denne, ble "lurt" til å kjøpe den :) Brukte den i kesøm, var ganske godt. Og i smoothie. Skal prøve den i mousse av noe slag tror jeg.

Yonah sa for siden:

Hm, bare odelia ( ? ) med sitronsmak... Jeg bruker smør og ghee og ikke olje. Og majones og rømme...

Carisma sa for siden:

Oja, også Bali kitchen extra virgin cocos oil

Yonah sa for siden:

Finnes det kokosOLJE altså? Er den helt blank? Hvor kjøper du det?

Carisma sa for siden:

Nope, den er sånn cocsa konsistens. Men den heter olje... Kjøpte den på Ultra.

Bulldog sa for siden:

Sykkelkjedeolje. Bruker den til å smøre opp alt som går rundt på sykkelen min med.

Til mat bruker jeg smør :)

Mistral sa for siden:

Det ene utelukker ikke det andre. ;)

Bulldog sa for siden:

På en måte så gjør det det... Jeg tror ikke bearbeidede planteoljer er bra for kroppen, derfor unngår jeg dem. :)

Yonah sa for siden:

Nei, men smør kan bruker til mer enn mat, feks når man skal få av ringer på fingrene som sitter godt, eller til å smøre gjenstridige rør osv...

Bee sa for siden:

Cocosa, som jeg ikke bruker til noe.
Extra virgin olivenolje til dressing, majones osv.
Smør til steking.

Kula sa for siden:

Nja... smør som krankfett er nok litt for tyntflytende. Som kjedeolje vil det kanskje fungere hvis man bruker usaltet type.

Kula sa for siden:

Første gang jeg kjøpte Cocosa stusset jeg litt på betegnelsen "olje". Grunnen er jo selvsagt at en helsekostbutikk ikke kan selge "kokosfett".

Jeg syns TINE skulle døpe om smør til "kuolje". Da ville det bli lettere å få aksept for smør blant de fettskremte.

Kanutten sa for siden:

Massasje????? :rodme: :lol: Eter smør jeg!

Mistral sa for siden:

I salat også?? Og hvis dere bruker wok, blir ikke smøret brent?

tulla sa for siden:

NÅ har jeg fått tips til hva jeg skal bruke den dyre peanøttoljen min til :) Takker...

Yonah sa for siden:

Du må passe på at smøret ikke blir så varmt at det blir brent.

Mistral sa for siden:

Ja, nettopp. Og siden hele poenget med wok er at temperaturen skal være høy, kan da umulig smør være egnet til det bruk?

Carisma sa for siden:

haha, det høres ut som noe man smører kuene med så de ikke blir solbrente :lol:

Forøvirg sa de på tv engang (og alt de sier på tv er jo sant! :p) at det var kjempefint å smøre sykkelen med matolje. Så veit vi hva vi kan bruke all den ikke kaldpressa til... :rolleyes:

Skautrollet sa for siden:

Spenol, - for spener og jur, et fabelaktig produkt:D:D

Her finnes kun en enslig rapsolje i kjøleskapet, babyolje i badeskapet, massasjeolje i nattbordet og sagkjedeolje i boden.:rolleyes:

Smør er best i maten!

Photobscura sa for siden:

Jeg har olivenolje. Sist jeg brukte den var til å spe ut lavendelolje med for å massere. Lavendelolje er nemlig himla dyrt.

Wok liker jeg ikke, så her går det i smør smør smør! :D

Veggpryd sa for siden:

Til mat bruker jeg smør, og jeg steker kun i smør.

Det hender jeg bruker kjøpa-dressing med soyaolje i, men en gang jeg ikke hadde dressing til lunsjen min, smeltet jeg smør i mikro'n. Det ble veldig godt! :)

Trolljenta sa for siden:

Jeg bruker stort sett bare smør, men nå har jeg tenkt å marinere kjøtt, og da må man vel ha olje... Eller er det noen som bruker smeltet smør til å marinere kjøttet i?

Jabba sa for siden:

Jeg har ei åpnet flaske med olivenolje - skal denne oppbevares i kjøleskap eller i et mørkt skap?

Carisma sa for siden:

I et mørkt skap. I kjøleskap vil den klumpe seg.

Jabba sa for siden:

Flott! Da skal jeg straks flytte den ut av kjøleskapet! Takker!!! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.