smosje sa for siden:
Så dette på aftenpostens sider i dag, over 15 mennesker smittet av Salmonella pga Ruccola?? (Tar forbehold om at dette er gammelt nytt i Norge, men...)
www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article920976.ece
:eek:
smosje sa for siden:
Så dette på aftenpostens sider i dag, over 15 mennesker smittet av Salmonella pga Ruccola?? (Tar forbehold om at dette er gammelt nytt i Norge, men...)
www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article920976.ece
:eek:
HP sa for siden:
Dole ferdigsalat som heter Ruccola inneholder for det meste isbergsalat. Alle disse salatpakkene blir skikkelig gusjne og ekle etter et par dager i butikkhyllen. :(
Huldr sa for siden:
:eek: Og jeg som spiste masse ruccola i går! Så en annen artikkel i går kveld om at det gjaldt bare en produsent, men nå er det altså to... Vel vel, har jeg ikke blitt syk ennå er det vel ikke salmonella i min da...
Nille sa for siden:
Så vidt jeg har sett er det kun Ruccola blandingen fra Dole som de har funnet salmonella i. Var det andre og ?? Trodde Dole brukte den italienske leverandøren jeg. Men det er visst snakk om to stk ja:
Kjøpte den blandingen en stund, men ruccolaen ble alltid vassen og illeluktende etter en dag åpnet pose - og noen gangen uåpnet pose og, - så nå kjøper jeg og skjærer opp alt selv - ferskt hver dag. Ruccola fra lokale produsenter er iallefall trygt (pleier å selges i bunter eller i plastbokser med plastfolie over), også den som selges som "krydderplante". Står sammen med basilikum og de andre pottene.
smosje sa for siden:
Ja alle de Dole-pakkene blir gule og vasne skikkelig fort! Dessuten liker jeg NYVASKET salat, så jeg kjøper aldri ferdigblandet, veldig skeptisk til salatvaskingen av slike masseprodukter.
Næhæh, jeg gjør'e SJÆL jeg! ;)
Huldr sa for siden:
I Dagsrevyen nå nettopp ble det advart (av Mattilsynet antagelig, fikk ikke helt med meg det...) mot å spise ruccola inntil videre. Alle typer!
Nille sa for siden:
Jeg kjøpte en pakke ruccola (stor) i uka, har spist av den hverdag uten å bli sjuk.... Men får passe meg for å kjøpe ny da ! :(
smosje sa for siden:
Hmmm. Jeg tenkte litt på Aline - Ruccola er jo de eneste grønnsaken hun spiser, etter hva jeg har forstått! :kadetgaar
Hva skal du gjøre nå da Alinemor!! :p
Aline sa for siden:
uuuuææææææææ!!!!! :hylgrine: tenkte jeg da jeg hørte det på radioen...
neida. det går finfint!
men det er jo typisk, da.... først kan jeg ikke drikke vannet.... (bor i bergen) såå forsvinner den eneste salaten.... hrmpf!! heldigvis kan jeg drikke vannet der jeg bor igjen. men da er det bare å finne seg en ny salat...??? ikkesant? (lurer på om jeg var litt overmodig, nå..) ;) :p
Nille sa for siden:
Hørte i dag på radioen at det ikke var noen grunn til å bli hysterisk og kutte ut alle sorter ruccola. De lokalproduserte/Gartner sine og krydderplante pottene er helt safe sier de ! :D
Huldr sa for siden:
Flott!:D Da er det vel bare de skumle fremmedlandske vi må passe oss for da... :rolleyes:
smosje sa for siden:
Hva har skjedd med vannet i Bergen???
Jepp!! :D
Anne sa for siden:
Min Ruccola gikk rett i søpla:cool:
Aline sa for siden:
det er bakterier i vannet... giardinella. symptomene er eksplosiv diare (litt som maltitol ;) ;) :lol: ) og magesmerter osv... hele bergen sentrum har måttet koke /kjøpe vann i mange uker, men nå har de heldigvis lagt om vannet mange steder (bl. annet der jeg bor!!! hurra!!! )
klem
smosje sa for siden:
Så ikke svaret før nå, jeg! (hvor har jeg vært hen?) Men det hørtes ikke bra ut! Også i Bergen av alle steder, da - midt i flotteste natur-Norge! Hm. Bra det er i orden igjen - i allefall hos deg! :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.