< Tilbake til oversikten

Sukrin

Iselilja sa for siden:

Er sukrin et godt søtningsmiddel, og kan det brukes til alt man bruker sukker til? Har det noen negative "sideeffekter", eller vond bismak (som Splenda :forstoikk) ?

Mjauritz sa for siden:

Her finner du litt info www.funksjonellmat.no/sukrin-om.php
Jeg synes sukrin gir meg enn bismak som ikke er så lett å forklare, nesten som det iser litt i munnen? Mulig andre kan beskrive dette bedre! Men det er helt greit å bruke synes jeg!

Iselilja sa for siden:

Da var Sukrin i hus, og testet ut i form av eggedosis. :D Det ble ganske mange teskjeer, siden det var en god del mindre søtt enn vanlig sukker. Men godt var det! :) Og helt uten den beske bismaken som Splenda har. Kjente igjen den "kalde følelsen", men den var faktisk litt behagelig synes jeg. :)

Mjauritz sa for siden:

Jeg også lagde eggedosis med sukrin første gang jeg kjøpte det!:D mmm.. god og kvalm;)

Liv sa for siden:

Jeg bruker bare sukrin.;)
er veldig fornøyd.
eneste sukrin ikke er så bra til, er i kaker.
Hvis jeg baker f.eks mandelbunn, så blir den tørr og smulete, så der vil jeg bruke splenda i stedet...;)

Maimor sa for siden:

Her står det masse info. en.wikipedia.org/wiki/Erythritol Blant annet om fordeler og ulemper (f.eks den kalde følelsen). Siden er på engelsk og det korrekte navnet på sukrin er erythritol.

Carisma sa for siden:

Jeg brukte sukrin i hjemmelaget is, og måtte kaste den :eek: Fikk skikkelig vondt i halsen.

saraeple sa for siden:

Hvor får man taki sukrin? Helsekostbutikker?

Iselilja sa for siden:

Jepp, på helsekosten. :)

Jeg har testet det ut en del nå, og er meget fornøyd! Har prøvd det i eggedosis, med fløte og jordbær, og i hjemmelaget is. Det eneste jeg har å utsette på det er at det ikke løser seg så lett i væske, og at søtsmaken er noe svakere enn hos sukker. Men det er helt uten den beske bismaken til Splenda, så det føles mer som ordentlig sukker. :)

Bærtolina sa for siden:

Jeg har prøvd sukring og må si jeg er svært gledelig overrasket. Jeg makter ikke andre kunstige søtstoffer, nemlig. Sukrin er det første jeg har greid å få i meg og som jeg synes er godt.

Og med den stive prisen begrenser man søtmatinntaket litt også.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

sukrin er TOPP! jeg drikker rundt fire, til mange, mange kopper grønn te om dagen.. jeg har altid 2 ts sukrin i hver , og det ahr jeg gjort i siden starten på sommerferien :) ingen problemer!

Iset sa for siden:

Er det noe annet enn Sukrin man kan bruke i mandelbunn da, siden det ikke funker så bra der? Jeg har ikke prøvd. Splenda boikotter jeg (pga. miljøet), og vil gjerne holde meg unna kunstige søtstoffer.

Filakia sa for siden:

Jeg vet ikke om stevia funker i bakst? Det er i alle fall naturlig, fra en plante. Se no.wikipedia.org/wiki/Stevia for mer info.

Viclin sa for siden:

Der var den kalde mintfølelsen beskrevet, ja. Det er akkurat som mint og det passet ikke helt i kake, syns jeg.
Jeg har akkurat samme ettersmak som etter sukkerfri Mentos. Sånn søtlig, kald, kvalm smak.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.