< Tilbake til oversikten

Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Seba-stina sa for siden:

Jeg følger ingen spesielle dietter her, bare holder meg for det meste unna de verste karbene som poteter, ris, pasta osv. (er vel nærmest Fedon, men ikke helt der heller)
Men så er det jo veldig mange som skriver at knekkebrød er like "fy-fy" som brød. Og jeg blir en smule forvirra...
(Nå spiser jeg litt knekkebrød, da, men det er ikke poenget.)

Jeg bare se på en pakke Wasa Sport + for eksempel. Pr. 100g inneholder
57g karb hvorav sukkerarter er 1,5g. Pr. skive er det 9g karb, hvorav sukkerarter er 0,2g.
Er 0,2g sukkerarter pr skive så ille altså? :confused: Hva er de andre 8,8 karbene i hver skive da, som ikke er bra?

Ser og i div. oppskrifter her, hvor folk som sliter med sjokoladesug, får tips om div. ting og tang med bl.a. søtstoff og kakao.
Så ser jeg på bakekakao'en min som står i skapet, der står det pr. 100g er det 13,5g karb, hvorav sukkerarter er 0,4g. Selvfølgelig skjønner jeg at det er ikke store mengden man bruker i en liten skål med kremfløte f.eks, men likevel. Er det ikke så ille å bruke vanlig bakekakao altså?

Jeg blir lettere forvirra, hehe :o
Har gått ned mange kg på lavkarbo-mat før, men da spiste jeg faktisk knekkebrød både til frokost, lunsj og kvelds... :confused:

Seba-stina sa for siden:

Ja, også kom jeg på en ting til.

Jeg vet at gulrøtter inneholder mye stivelse. Men så vet jeg og at kokte gulrøtter er verre enn rå. Hvordan er det med stekte gulrøtter da, i forhold til kokte eller rå? Jeg elsker gulrøtter i wok, men vet ikke om det er like ille som kokte?

Yonah sa for siden:

Jeg kan ikke spise korn og gå ned i vekt, det er sukker for kroppen min ( kroppen lager glykose av mjøl og lagrer det til fett).
Samme med gulrot, kokt eller rå, og jeg innbiller meg at steking av gulrot så den blir myk blir det samme som å koke den.

Om du går ned i vekt av å spise knekkebrød, så fortsett med det. Jeg kan ikke og savner det heller ikke. Det andre karbene i knekkebrød er nok stivelse og i bunn og grunn sukker det også, siden kroppen lager glykose av karbohydrater.
Knekkebrød er mjøl det også;)
Ei skive av det knekkebrødet du nevner med et egg og noen skiver agurk, er hele min karborasjon for hele dagen... SÅ jeg kan ikke spise det.

Men du følger Lindberg aktig kost, så da er det kanskje lov, hvis det funker for deg.

arnakristin sa for siden:

...me, mel, mel... masse karbohydrater i mel.

Areola sa for siden:

Det er kun sukkeralkoholer du kan trekke fra :)

Seba-stina sa for siden:

Takk for svar!

Jeg visste jo i grunnen egentlig at det er masse karber i mel, men jeg tenkte ikke over at det var mel i knekkebrød :p (er jo ikke mykt, må vite, haha)

Litt klokere nå, hehe.
Jeg holder på å kikke på alle frokost-oppskriftene her da, for å få ideer. For selvsagt, finner jeg noe som faller i smak og som passer for meg, så bytter jeg gjerne ut knekkebrød :)

Tror jeg kommer til å unne meg å ha en gulrot i wok'en videre også, vi er jo 2 voksne som spiser den, så det blir ikke så mye. Vi spiser jo ikke wok hver dag.

Men hva med den bakekakao'en, var det ingen som kunne svare meg på det?

Gerd sa for siden:

Som knekkebrød lager jeg ostechips: Høvle skiver av ost (jeg, personlig syns FirstPrice sin er best til dette) Og legg på bakepapir i microen. Full guffe 2-3 minutter... Kjempegodt med masse deilig pålegg :D

tulla sa for siden:

Hei!

Jeg spiser en del knekkebrød, men kun Wasa Fiber Plus. Tror nok at jeg i gjennomsnitt spiser et pr dag. Det har ikke vært noen stopper for meg, der har jeg vært av de heldige :-)
Spiser knekkebrødet som oftes med litt kaviar, og noen skiver gulost :)

Seba-stina sa for siden:

Takk for tipset! Hørtes godt ut, er jo så glad i ost.
Den gryta så jo utrooolig deilig ut, da!! :D
Det har jeg i grunnen tenkt litt på - jeg er glad i gryteretter, men er jo elendig på å lage dem selv. Har alltid laget med bl.a. mais, er en sucker på mais :mad: Så jeg får vel lete i oppskriftene her om jeg finner noen gode gryteretter.

Gerd sa for siden:

Du kan lage så masse gryteretter som er sååå gode :D
Klikk på det bildet så kommer du til oppskrifta på den gryta ;)

Det ligger oppskrift på flere gryter i det albumet også, bl.a Himmelsk gryte, som er en stor slager her i huset :)

Carisma sa for siden:

Hvis du lever nogenlunde fedonish kan du spise knekkebrød en gang om dagen, enten Wasa fiber eller Rugsprø. Men da har du brukt opp karbomåltidet for den dagen, for det er et c-måltid og man kan spise et c-måltid pr dag. :) (c-måltid er det mest karborike måltidet)

Seba-stina sa for siden:

Carisma, jeg følger ikke Fedon, kan heller ikke kalle det Fedonish - jeg følger mitt eget som har funket før ;)
Ikke personlig ment til noen, men jeg er litt imot der hvor jeg synes det grenser til fanatisk, og jeg synes å følge noe "slavisk" blir litt fanatisk. Jeg vil ha livsglede samtidig, og jeg har prøvd X antall ganger. Jeg blir bare deppa av å være så nøye. Derfor - egenkomponert! Det viktigste er at det funker, og at kroppen min godtar det, vel :)

Carisma sa for siden:

OK, det funker for noen. For egen del må jeg følge en struktur for kroppen min blir forvirra av å blande for mye karber med for mye fett osv. Men så er jeg insulinresistent og har PCOS, så da har kroppen allerede satt på håndbrekket hva slanking angår... :rolleyes:

isabella sa for siden:

Ville bare nevne i Fedons bok "Naturlig Slank" under menyforslagene er ikke Fiberrik eller Was Fiber Pluss c-måltider. Tar et lite utdrag fra en dag (ikke hele menyen)
Frokost All-Bran (c måltid)
Lunsj - kylling + salat
Mellommåltid - 1 wasa fiber pluss + pålegg
Middag - fisk + squash/asparges
Kvelds 1 fiberrik + pålegg

Den dagen er det både fiberrik, Wasa fiber og et c måltid. Dette går igjen i flere av meny forslagene. Nå er min bok litt gammel men tror den stemmer enda.:)

Seba-stina: synes det er flott du har funnet din måte å gjøre det på. Det er faktisk viktig å trives med maten.:D

Seba-stina sa for siden:

Isabella - jeg har oppskriftsboka til Fedon's naturlig slank, og jeg har og lagt merke til det. Jeg kjøpte den boka i fjor, så min er ikke så gammel.

Takk for oppmuntrende kommentar, Isabella!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.