< Tilbake til oversikten

Kan det bli for lite mat?

Liv:) sa for siden:

Jeg synes det virker som om de fleste andre spiser mer på lavkarbo enn før, mens jeg har nesten ikke matlyst lenger. Første uken følte jeg meg veldig sulten, men tror mest det handlet om det psykiske ved å vite at jeg ikke kunne spise akkurat det jeg hadde lyst på lenger.

Nå har jeg motsatt problem, orker ikke mat. Er opptatt av å få i meg nok fett, så måltidene blir ganske fettrike, og jeg må innrømme at jeg blir litt kvalm. Er jo på ingen måte vant med å spise så mye fett, så det er nok en overgang det også.

Men altså, kan det bli for lite mat? Bør jeg spise selv om jeg ikke føler meg sulten?

Yonah sa for siden:

Jeg lever etter regelen: Spis når du er sulten og spis til du er mett.

Hva slags mat spiser du? Altså hvor kommer fettet fra?

Jeg har ikke hatt noe problem med fettet egentlig, men jeg foretrekker smør fremfor kotelettrand.... Og jeg sprakk her om dagen og hev i meg en porsjon spaghetti, og da ble jeg så ekkel og ubehagelig mett, maten presset opp i halsen på meg... Metthetsfølelsen fra fett og krber er ikke lik, og man trenger kanskje litt tid på seg til å bli vandt til den fra fett når du ikke er vandt til den?

Stort sett smør. Steker det meste som skal stekes i smør nå, og det er jeg ikke vant med. Er ikke sånn veldig begeistret for smør-smaken i utgangspunktet, så det har kanskje noe med det å gjøre.

Carisma sa for siden:

Jeg sliter også skikkelig med matlysta for tida. Drømmer om grete roede-kurer i smug, magert og lett :D Men så skeiet jeg ut i helga og har hatt blodsukkerskjelven siden det, og det er jo absolutt ikke noe å trakte etter :eek:

Men jeg laget skikkelig krydra mat i går, det hjalp. Sjekk f.eks ut denne sausen, dekker over smaken av fettet bra forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9745

Å sur-søt-saus! Du er min reddende engel!
Må bare komme over sorgen ved at jeg må spise kinesisk mat uten ris...

Carisma sa for siden:

Jeg syns egentlig det er best med bare grønnsaker, men i dag skal jeg ha restene med jukseris til. Blandet med sausen så smaker det hvertfall ikke blomkål

agathe85 sa for siden:

nå ble jeg nysgjerrig; hva er jukseris? :)

Carisma sa for siden:

Her:

Jeg er/var skikkelig ris-avhengig. Klarer meg fint uten både poteter og brød, men savner faktisk stekt ris med masse gode grønnsaker og kylling.. Jaja..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.