< Tilbake til oversikten

Hva kan erstatte potet?

scartz sa for siden:

Jeg har en oppskrift på "potetsnadder", hvor jeg rett og slett kutter opp poteter i tynne skiver, legger dem i en smøret form, og legger over pølsebiter og oppkutta grønnsaker. Ost og piffi på toppen :)

Rett og slett snadder, men potet er jo ikke så bra på lavkarbo...
Så hva har ca samme konsistensen, og ikke så dominerende smak?

Lemen sa for siden:

Squash? Men, det blir kanskje fort for bløtt... :o

Lava sa for siden:

Aner ikke, men vet at mange bruker blomkål til erstatning for potet
i mye rart.. :lol:

Gerd sa for siden:

Jeg ville prøvd blomkål.
Jeg bruker blomkål til allt jeg før brukte potet i :ja:

scartz sa for siden:

Neinei, ikke blomkål.. først og fremst må jeg ha noe som minner litt om potet utseende messig :p

Samtidig så har eg prøvd alle blomkål oppskriftene som er, som jukseris og mos.. IKKE godt :p Er ikke så fantastisk glad i blomkål...

nalana sa for siden:

Nepe kanskje:confused:

Carisma sa for siden:

knutekål?
Eller så hørtes squash lurt ut, det er godt sammen med pølser. Du kan skjære ut den bløteste delen i midten, og steke litt i panna først.

scartz sa for siden:

Hvordan smaker knutekål..?
Ellers er vel squash det beste alternativet til nå..

trillian78 sa for siden:

Vanskelig å beskrive smak gitt. Den er veldig mild på smak. Litt kålrotaktig eller nepeaktig, men veldig mye mildere på smak altså.

scartz sa for siden:

må si squash frista litt mer da... :p Med mindre det bler kjedelig igjen..

Levita sa for siden:

Jeg har brukt en del neper når det er å få tak i. Fungerer ikke så godt som potetmos, men som grateng med fløte, hvitløk, løk og ost, er det kjempegodt :)

Nemii sa for siden:

Aubergine!
Konsistensen er ihvertfall ganske lik, og smaken mild.
(Har prøvd både potet og aubergine i moussaka, og det smakte ihvertfall så og si det samme:))

scartz sa for siden:

Ja det kan jeg prøve!! :)

Karin sa for siden:

Sellerirot. Den kan etter det jeg har hørt brukes omtrent akkurat som potet. Jeg lager mos av den - sammen med litt blomkål - og i dag lagde jeg den fløtebakt, som om det var poteter. Jeg har også lagd chips av den. Britiske TV-kokker påstår at den også kan bakes - som bakt potet.

Smaken er søtere, men konsistensen er god.

Trønderpi sa for siden:

Haloumi? Riktig nok en ost, men om man steker/griller den gir den litt mer tyggemotstand.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.