Liv sa for siden:
Noen som aner om det er forbundet med risiko å spise mye blomkål(som vi lavkarbere gjør), når man har hatt nyrestein?
Er det større risiko for å danne nye steiner ?:confused:
Liv sa for siden:
Noen som aner om det er forbundet med risiko å spise mye blomkål(som vi lavkarbere gjør), når man har hatt nyrestein?
Er det større risiko for å danne nye steiner ?:confused:
Fetpåmidten sa for siden:
Nyrestein er forbundet med en livsstil med høyt inntak av karbohydrater. Blomkål derimot, kjenner jeg ikke til;)
Yonah sa for siden:
Hav er det som er så spesielt med blomkål mener du?
Skjønte ikke helt den jeg.... Nyrestein har jeg ikke peil på altså, jeg bare lurte på hvorfor du lurte på det med blomkål og nyrestein...
danish sa for siden:
Vennligst oppgi noen kilder på nyresteiner forbindes med karbohydrater.
Blomkål har oksalat (se her). Nyresteiner består stort sett av kalsium og oksalat (se her). Folk som er utsatt for nyrestein får det mest sannsynelig fordi de tar opp ekstra mye oksalat i tarmen (se her). Så, ja, grønnsaker kan være skadelige for deg. Dette gir uansett mening i en evolusjonær sammenheng, da ingen planter vil spises. Derfor utvikler de forsvarsmekanismer.
Det er muligens flere faktorer inn i bildet. Her er en interessant diskusjon.
Liv sa for siden:
Danish...gjelder dette all slags kål? eller er det spesielt for blomkål?
Fetpåmidten sa for siden:
Det skal du vennligst få (om noen dager, må lete det fram først) ;)
Karbohydrater stimulerer nyrene til å holde på salt, kort sagt.
Liv sa for siden:
Det kan ikke være noe i det at kombinasjonen av karbohydrater og blomkål(evt andre gr.saker som inneholder oksalat) ikke er så gunstig?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.