< Tilbake til oversikten

Maisolje?

Iset sa for siden:

Torkil anbefaler maisolje til en bruker, fordi det øker forbrenningen mer enn olivenolje (hva skjedde med smør?), men jeg trodde ikke det var noe heldig? Jeg tror aldri jeg har sett kaldpresset maisolje i butikkene heller? Nå ble jeg forvirret.

Iset sa for siden:

Ja det er et av mine favorittinnlegg også, drar det frem til alle jeg og, hehe. Men det er nettopp derfor jeg blir så forvirret, for hvordan kan Torkil anbefale maisolje?!

Areola sa for siden:

Jeg har spurt på ketolyse.no - kan vel hende han svarer her også
:)

danish sa for siden:

Torkil er en guru. Han trenger ikke å gi råd som stemmer med virkeligheten. Det viktigste er at folk har noen å følge.

Torkil sa for siden:

Hei
Guru er jeg vel ikke, men mer enn middels interessert. Noen undersøkelser har vist økt forbrenning ved bruk av maisolje sammenliknet med olivenolje.
VED KOSTINDUSERT KETOSE.
Jeg mener jo ikke å anbefale maisolje ETTER SLANKEKUREN. men som ledd i vektreduksjon med ketose, ser jeg ingen problemer med det. Da er fedmen en meget større helserisiko enn evt teoretiske betraktninger om den ene olje er bedrte enn den andre. Dessuten anbefaler jeg omega II til ALLE.
MVH
Torkil

Veggpryd sa for siden:

Synes det er litt viktig å informere om hvordan vegetabilske oljer blir laget. Solsikkeolje er en typisk vegetablisk olje man bør styre unna - uansett om det kan føre til vektreduksjon eller ikke.

Vegetabilsk olje er en kjemisk blanding som inneholder bensen, bensin, aceton osv. Kjemikalier blir brukt som katalysator for utvinningen, og den ferdige basen er en brun, seig, illeluktende masse som må behandles med enda mer kjemikalier for at det skal ligne på det endelige produktet. Det må tilsettes stoffer for å få den ønskede konsistensen. Skal det bli solsikkeolje, må det blekes og tilsettes fargestoffer for at det skal se ut som solsikkeolje (noen har bestemt at solsikkeolje skal være lysegul). Videre må det tilsettes kjemiske stoffer som aroma for å fjerne lukt og evt. tilsette lukt.

Det er også dette som gjøres med plantemargariner - eller bordmargariner. Basisproduktet tilsettes kjemiske stoffer og farger for at det skal se ut som - og lukte som den ekte varen - nemlig smør.

Gunnar Lindgren vet veldig mye om margariner og planteoljer. Det er verdt å kikke litt på hjemmesiden hans å lese hva han kan fortelle om oljer og margariner.

[url]www.gunnarlindgren.com[/url] - klikk på linken "matfett".

Her forteller Gunnar Lindgren veldig kort om margarin og planteoljer (Intervjues av Kostdoktorn etter LCHF-konferanse i våres).

www.youtube.com/watch?v=M2mbzMgsFz8

Bee sa for siden:

Jeg tror jeg holder meg til smøret mitt jeg. :p

supha sa for siden:

Me tooo:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.