Jeg har holdt meg unna raske karbo. siden onsdag. Det har gått over all forventning da jeg har hatt fri og stått for matlagingen selv. Alt er gjort etter boken og skal jeg i teorien være i ketose(?) De vemmelige fettansamlingene på ugreie steder ser ut til å minke og magen er helt fri for luft i alle fall - deilig!
SÅ, ble jeg invitert på middag. Det var en asiatisk rett på menyen og bortsett fra et par mini-gulrøtter tror jeg måltidet ble spist uten å overskride karbo.-mengden jeg har lov til å få i meg. Risen hoppet jeg selvfølgelig glatt over.
Etter maten ble jeg sittende med en litt dårlig følelse i kroppen - omtrent som når en forsover seg - noe har skjedd som ikke skal skje!
Det viste seg at sausen/marinaden inneholdt sukker. Er det slik at en ketose-tilstand forsvinner om man får i seg litt sukker og en mini-gulrot? Må jeg starte på nytt for å tømme karbo.lagrene?
Litt kan gå bra, jeg vet at jeg kan unne meg en bit sjokolade,
eller litt "feil" saus noen ganger, bare det ikke blir for mye.
Du behøver ikke begynne på ny, du bare fortsetter som før,
og glemmer hele sausen! :heia:
Tror det varierer fra person til person. Jeg tåler ikke noe sukker, men skulle jeg få i meg noe, så fortsetter jeg der jeg sluttet;)
En ukes stillstand til eller fra er jo ikke krise...
Den første gangen jeg spiste kinamat på lavkarbo, kom jeg ikke på å tenke at det er sukker i sausen. så jeg fikk i meg en del, og fallt ut av ketosen. Ble litt uvel også..
Denne gangen, var jeg obs. Så jeg spiste alle grønnsakene, (uansett om det er over eller under jorda) og kjøttet, og prøvde å få i meg minst mulig saus (selv om alt fløt oppi sausen :p ) og denne gangen klarte jeg å holde meg i ketose :)
Varierer nok fra person til person, samt saus til saus :D
Er det ikke utrolig hvor fort og hvor ekstremt kroppen reagerer på sukker etter at man har holdt seg unna en stund? Jeg synes det er skummelt å tenke på, for om man spiser mye raske karber så vil jo det si at man på en måte er "bedøvet" mens man gjør det, i en slags sukker-koma, siden man ikke merker noe før det er kuttet ut. Scary shit.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.