< Tilbake til oversikten

Mat ved magebesvær? Ikke for lavkarbospisere?

Hillelille sa for siden:

Jeg har slitt med mageproblemer de siste dagene. Veldig også, og jeg kan i så måte røpe at det jeg har klart å presse i kroppen siden fredag formiddag er 1 banan (ja, EN banan).

Hos legen fikk jeg en liste med anbefalt mat for slike diagnoser, og jeg måtte nesten bare le av listen. Den var nesten så motsatt av det jeg har spist de siste måneder at det var kronisk.

Anbefalt mat
Loff
Kavring
Brus/jus/saft/salte drikker
Peanøttsmør
Banos
Most banan eller eple
Ris
Pasta
Potet/potetmos
Hermetisert frukt
Kokte og moste gulrøtter
Mager ost
Biola
Cultura

Unngå
Søte melkevarer
Rømme/cottage cheese/creme fraiche, kesam
Smør og margarin
Grønnsaker og frukt utenom overnevnte
Mat tilsatt søtningsstoffer
Feit mat, stekt mat, kokt mat, krydret mat, røyket mat, tørket mat
Nøtter
Krydder

Nå er jeg jo så heldig at jeg ikke får ned noe, verken fra anbefalt eller unngå-listen, så jeg slipper nå heldigvis å innta en haug med karbohydrater og bli karbojunkie igjen:p. Dessuten tror jeg at jeg ville reagert på mye i begge listene.

Men er nå dette egentlig ett fornuftig kosthold dersom man har litt problemer med magen? Noen av disse varene har jo en ganske stor beholdning av karbohydrater, og det får nå værtfall jeg luft i magen av, og vi er sikkert flere som får det. Det må jo bli 3 ganger verre når man har mageproblemer.:confused:

Gracella sa for siden:

Nå er det jo litt vanskelig å gi råd når jeg ikke vet hva slags mageproblemer du har (og egentlig skal man ikke høre på medisinske råd man får av vilt fremmede på internett :rolleyes:) men personlig har magen min hatt det så mye bedre på ketolyse og lavkarbokosthold, at jeg ikke et øyeblikk tror at noe kan bli bedre av at jeg skulle begynne å spise sukker og stivelse igjen...
Men det lureste er vel å spise det du klarer å få i deg, uansett hva det måtte være. Så får du heller prøve deg på lavkarbo igjen når du er bedre :).
God bedring i alle fall :helsesjek!!

Carisma sa for siden:

Hmm, så rart. Nå vet jeg ikke akkurat hvilke mageproblemer det dreier seg om. Men i fjor vinter fikk jeg matforgiftning som gikk over til en tarminfeksjon som holdt stand en fjorten dagers tid. Fikk beskjed av legen om å holde meg unna disse matvarene, fordi de ville gi næring til bakteriene og holde liv i infeksjonen. Alt som hadde med melk å gjøre. Og brus og jus er for mye syre.
Han anbefalte tørre ting som loff og knekkebrød han også fordi det er lett å bearbeide for magen. Og litt frukt når jeg klarte det.
Det viktigste er uansett å bli frisk først, og så tenke kosthold igjen :ja:

Hillelille sa for siden:

Legen sa bare at det var magebesvær, ikke noe mer enn det. Men jeg har vondt i magen og går på do hver halvtime.

Jeg tror ikke de såkalte ekspertene vet selv engang, man finner sikkert ørten forskjellige lister fra like mange "eksperter", hehe. Det som er merkelig, er at man fra barnsben av blir innprentet med at når man har mageproblemer, kvalm og spyr, så bør man ikke spise melkeprodukter generelt. Jeg har alltid overholdt denne regelen på generell basis fordi når jeg har ondt i magen eller er kvalm så får bare tanken på melkvarer fremkalt brekninger hos meg. At man da kan spise ost, får jeg ikke til å tro. Jeg kommer værtfall ikke til å gjøre det - verken med eller uten melk ;)

Jeg vil tro at grunnen til at man prøver å anbefale mat, er fordi man skal få i seg næring mens man er sjuk og når man er sjuk, trenger man forsåvidt ikke tenke på kostholdet sitt, men det hjelper lite om man spiser mat som i seg selv kan gi magesmerter :)

Veggpryd sa for siden:

Leger får 12 timer ernæringslære under studietiden, så de er nok de siste du skal høre på når det gjelder magetrøbbel. Jeg ble f.eks. anbefalt å drikke en kopp te etter hvert måltid hvis jeg ville gå ned i vekt! :eek:

Det var en skikkelig rar liste - det er liksom ikke noe annen sammenheng i de anbefalte matvarene enn at de er myke - altså lett å tygge og svelge. Det har jo ingenting med hva som skjer med maten når vi har spist den. I matvarer du skal unngå er det listet opp sukker- og fettholdige matvarer som igjen tyder på uvitenhet om hva ulike typer mat gjør med fordøyelsen.

Jeg ville gått til noen andre enn en fastlege med et slikt problem.

Du kan jo f.eks. sjekke ut om du har gluten og/eller melkeintoleranse?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.