Jeg tenkte å lage en melkefri kake til søttende mai, men må begrense meg litt økonomisk, og har faktisk ikke råd til å kjøpe sjokolade, men har alle ingredienser, dersom jeg kan bruke bakekakao.
Fant denne oppskrifta, og ser den lett kan lavkarbofiseres:
Droppe marsipan, gelétopper og kjeks, og bare bruke nøtter var liksom min plan. Det jeg har er delfiafett, bakekakao, kunstig søtning, nøtter, egg og kaffe.
Men nå er ikke jeg akkurat noen bakeekspert, så jeg lurer på om noen av dere som er litt mer drevne har noen forslag om hvordan jeg kan lage denne med bakekakao?
"Men vil det smake likt".... nei, det vil nok ikke smake likt. Det er som pizzaen her inne som skrytes opp i skyene siden den smaker NESTEN som vanlig pizza... nei, den gjør ikke det. Vanlig pizza smaker annerledes. Men vanlig delfiakake og vanlig pizza er grunnen til at vi sitter her feite og sjuke :p så hvorfor vil vi ha de smakene og den følelsen i munnen igjen? Jeg synes Nilles ostekake er det nærmeste jeg kommer vanlig ostekake-smak, men jeg har nå engang funnet ut at lavkarbo betyr et liv uten smak av karbo. Er jeg sær???
Eh .. Javel?
Jeg har spist delfiakake en gang, for over tjue år siden, så jeg aner jo ikke forsåvidt.
Dette har jo ikke noe med pizza eller å være feit å gjøre. Kjeksen driter jeg i, det er ikke det.
Jeg lurte mest egentlig bare på hvor mye bakekakao jeg skulle bruke, om det er noe annet jeg bør ha i for at det blir bra smak. Om det smaker akkurat som vanlig delfiakake, det aner jeg ikke.
Så, det var vel ikke akkurat et filosofisk spørsmål.
Jeg er langtfra noen bakeekspert, men ville forsøksvis byttet ut tre plater sjokolade med kanskje 2 ss kakao og tilsatt litt mer delfia. Siden kakao er litt bitter ville jeg prøvd å ha i et par dråper vanilje også.
La oss høre hvordan du løser dette Photo:)
Ja, da står kaka i kjøleskapet, røra smakte ok, tror jeg skulle ha hatt i mer espresso, kanskje? Og så hadde jeg ikke vaniljestang (liker ikke vannilin, så jeg har prøvd å få tak i vaniljeekstrakt, men har ikke sett det noen steder).
Hadde i masse knuste hasselnøtter i midten og på toppen, så håper det gjør seg litt.
Den er i alle fall hundre prosent melkefri, og ganske blotta for karber, og den ble veldig billig.
Jeg brukte 2 pakker delfia, 5-6 ss kakao, nesten en halv kanne espresso, tre egg og kanskje en dl natreen (skulle ønske jeg hadde annen søtning, men men).
Sånn til opplysning, jeg har ganske liten interesse for erstatningsprodukter og søte ting, kaka er ikke bare til meg. Jeg holder meg egentlig bare til ren mat, men denne kaka er laga på request.
Don't. Jeg satt på ramma til kl tre søttende mai. Usj :p
Var ekstremt kvalm like lenge, holdt på å spy bare jeg tenkte på kaka ... Og jeg er godt vant til fett, altså!
(Espressokanner inneholder ikke mer enn til å fylle en vanlig kaffekopp altså).
Hadde forøvrig bilde av en presskanne i hodet og tenkte at det var skrekkelig MYE kaffe:o
Jaja..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.