< Tilbake til oversikten

Hvor mange karber innholder et "vanlig" kosthold

Gabben sa for siden:

Rart spørsmål, men jeg spør allikevel.

Nå går jeg på Ketolyse med cirka 15 karber hver dag. Men, hvor mange karber er det "vanlige" folk får i seg en hel dag på "vanlig" kost. Vet jo at det kan variere fra person til person og fra dag til dag, men sånn cirka. Besto mine dager før av 150 karber eller 1000 karber? Kunne jo ha regnet meg til et cirka tall, men spør dere istedet.

Liv:) sa for siden:

Leste et sted ca 750 - 1500 gr. var det som ble regnet som "normalt" for en voksen person i Norge. Men jeg kan jo huske feil, dette er lenge siden.

Kosthold med mindre enn 150 gr. per døgn regnes som lavkarbo.

Gabben sa for siden:

Takk.

Fikk også svar på et spørsmål som jeg egentlig ikke spurte om, men som også var en praktisk informasjon. Takk.

nalana sa for siden:

Jeg tror jeg har hørt at ernæringsrådet "anbefaler" 500 - 600 gram pr dag.

Liv:) sa for siden:

Ja, det tror jeg stemmer, men også at de aller fleste ligger langt over.

Fetpåmidten sa for siden:

Myndigheten anbefaler ca 60% karb. av ca 2000kcal pr dag. 1gram karb. = 4,2 kcal.

(Regne, regne, regne)

Anbefalt = 285 gr karbohydrater pr dag.

Hillelille sa for siden:

Regnestykket er ganske enkelt:

Finn ut hva ditt daglige inntak av kalorier er.
Regn ut hva 60% av dette er.
Del tallet på 4,2 og du har ditt anbefalte daglige inntak;)

Jeg får over 200 gram anbefalt, og det er faen meg mye karbs det etter jeg har slutta å spise dem!

Carisma sa for siden:

:ja:

Bare ta en tur rundt i butikken og sjekk innholdsfortgnelsen på mat som er vanlig i norske familier, så får du et bilde av hvor mye som egentlgi gåpr med i uka :eek: i tillegg kommer e-stoffer, salt og andre mystifistiske ting som finnes i ferdigmaten.... :rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.