< Tilbake til oversikten

Glutenprodukter/soyaprodukter

Hillelille sa for siden:

Disse glutenfrie produktene som det er mye av i butikkene nå, er de brukbare for lavkarbere?

Jeg har begynt å lese en del på etikettene på varene i butikken og jeg må innrømme at jeg ikke er fullt så stødig i hva som er stygge karbser. Bakpå disse glutenfrie produktene kan det stå "hvorav sukker/hvorav sukkerarter" - og er det sukkerarter som er fy fy, eller er det da resten av karbohydratene i produktet som er det? Eller er alle karboene fyfy? :p

I butikkene er det også flust av soyaprodukter. Jeg ser at mange her bruker soyamel, så jeg lurer på om soyaprodukter går an å spise på lavkarbokosthold?

Carisma sa for siden:

Glutenfrie produkter er like ille som vanlige, flere er ofte verre. Alt som ikke heter sukkeralkoholer er feil for lavkarbo. Sukkeralkoholer er som regel søtningsstoff, og ikke bra å spise mye av det heller forøvrig :)

danish sa for siden:

Stivelse er lov hos enkelte lavkarbo-retninger. Dog bør det sies at glutenfrie produkter sjeldent inneholder færre karbohydrater. De innholder gjerne mindre sukker og mer stivelse, men det betyr ikke at man bør fråtse.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.