Disse glutenfrie produktene som det er mye av i butikkene nå, er de brukbare for lavkarbere?
Jeg har begynt å lese en del på etikettene på varene i butikken og jeg må innrømme at jeg ikke er fullt så stødig i hva som er stygge karbser. Bakpå disse glutenfrie produktene kan det stå "hvorav sukker/hvorav sukkerarter" - og er det sukkerarter som er fy fy, eller er det da resten av karbohydratene i produktet som er det? Eller er alle karboene fyfy? :p
I butikkene er det også flust av soyaprodukter. Jeg ser at mange her bruker soyamel, så jeg lurer på om soyaprodukter går an å spise på lavkarbokosthold?
Glutenfrie produkter er like ille som vanlige, flere er ofte verre. Alt som ikke heter sukkeralkoholer er feil for lavkarbo. Sukkeralkoholer er som regel søtningsstoff, og ikke bra å spise mye av det heller forøvrig :)
Stivelse er lov hos enkelte lavkarbo-retninger. Dog bør det sies at glutenfrie produkter sjeldent inneholder færre karbohydrater. De innholder gjerne mindre sukker og mer stivelse, men det betyr ikke at man bør fråtse.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.