< Tilbake til oversikten

Erfaringer med planlagte pauser fra kuren?

Karbomor sa for siden:

30.juni reiser vi på bryllupsreise til New York. Det kan nok helt klart gjøres å være i ketose under denne turen også, men av flere grunner så vet jeg ikke om jeg "orker".

Nå har jeg levd slavisk etter ketolysekuren i 2 mnd. Jeg trives. :) I 6 ukers tid sleit jeg med slapphet og trøtthet, men den kjenner ut til å ha gitt seg nå. Og det er overhodet ikke problem å leve etter de riktige prinsippene i hverdagen. Aldri før har jeg gått på en "kur" som har vært så enkel å leve etter, og som samtidig har gitt så gode resultater. Det blir lavkarbo for meg for resten av livet, men er det ok å ta en ukes pause? Eller sklir alt ut da? Blir det for vanskelig å komme tilbake til det riktige kostholdet?

Om jeg spiser mer normale mengder karbohydrat en hel uke, risikerer jeg å legge på meg alt jeg har tatt av? :eek:

Jeg tenker at på bryllupsreisen så ønsker jeg å være bevist kosholdet og kutte ut poteter og pasta. Men samtidig så ønsker jeg å ta med en drink uten å måtte tenke på juicen i drinken. Og jeg vil kose meg med en is i Central Park uten å måtte sitte med den samme dårlige samvittigheten jeg alltid har gjort etter å ha spist..

Carisma sa for siden:

Ja herregud, bryllupsreise skjer jo (forhåpentligvis :o) Bare EN gang i livet! Nyt det, så har du resten av livet til å spise rett og riktig igjen :ja:

Forøvrig syns jeg, når man har kommet ordentlig inn i opplegget, at det blir lettere å komme igang igjen etter hver pause. Man må bare bestemme seg for at nå er det på'n igjen. Dessuten skal man ikke være lenge på "normal-kost" før man merker hvor oppblåst kroppen blir, og hvor mye blodsukkersvingninger, hodepine etc man får. Da er det ikke så vanskelig å velge :)

Jabba sa for siden:

Enig med Carisma - NYT TUREN!!!

trillian78 sa for siden:

Spis det du vil på bryllupsreisen din du :klem:
Så tar du turen innom lavkarbo.no så fort du kommer hjem igjen for å finne inspirasjon og motivasjon til å komme fort i gang med ketolysen igjen.
God tur :love:

Kula sa for siden:

Hvis du liker italiensk "hjemmelaget is" må du innom Bottega Del Vino på East 59th Street, like ved det sørøstlige hjørnet av Central Park. Jeg spiser ikke ofte is, men hver gang jeg er i nærheten av hjørnet 5th Ave og East 59th Street må jeg bare innom.

S@nne sa for siden:

Jeg er helt enig med Carisma!! Nyt turen og kos deg masse!!! :)

Da jeg hadde pause synest jeg det var utrolig godt å få komme tilbake til lavkarbo kosthold!! :D

Løvetann sa for siden:

Jeg har hatt planlagt pause fra ketolysekuren og levde da vanlig lavkarbo. Da måtte jeg være mer på vakt for ikke å få "tenning" på brød o.l., men det gikk forbausende greit. Og vekten gikk ned.

Enig med alle andre her, ta pause når du er på bryllupsreise. Men vær behersket både med karber og drikke, for kroppen tåler ikke det samme som den vanligvis gjør. Overdrevet inntak kan ødelegge ferien like mye som for strengt kjør. :)

Riktig god tur!
:goodluck:

aTC sa for siden:

Kos deg, for all del! Gratulerer, forresten! :)

Men du kan jo alltids registrere kroppens frustrasjoner og irritasjoner når karbohydratene strømmer på igjen. Og for "vitenskapens skyld" - registrer vekten før og etter, så du ser hvor mye det straffer seg. Du kommer til å glede deg til å gå tilbake på ketolyse, så motivasjon for å fortsette er neppe noe problem.

Hadde to ukers ferie midt i kuren selv, og ferierte slik jeg ellers ville gjort. Var ikke praktisk mulig å spise ketogent (sydenferie uten kald pils!? Dum eller??? Hehe! :D ), og det betalte seg med noen kilo opp. Men så fort kroppen slo tilbake i ketose, så rant dem like fort av igjen (nesten). Er man forsiktig, så blir konsekvensene deretter.

På bryllupsreise skal man jo uansett være i aktivitet ;) så det blir vel ikke så stort problem. :)

Tutte sa for siden:

Gratulerer så mye som nygift ! :)
Er enige med de andre, kos deg og nyt bryllupsreisen !
Kan kanskje være lurt å sette dag og dato for når du skal tilbake på ketolysekuren, da tror jeg ikke det blir noe problem for deg å komme deg tilbake igjen på lavkarbo kostholdet !

Ha en riktig flott bryllupsreise ! :)

Karbomor sa for siden:

Tusen takk for gode svar alle sammen. :blomster:

Jeg tror jeg må ha meg en pause ja. Jeg tror det å holde meg i ketose hadde blitt stort sett stress, og vanskelig å kombinere med et liv på farten i New York. Men jeg ser ikke bort i fra at det blir direkte digg å komme seg hjem og begynne på'n igjen ... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.