Jeg lurer på hvorfor man ikke skal trene "hardt" på Ketolysekuren, og hva som kan skje om man gjør det... Men hva er for hard trening!? Hadde vært supert om noen spm virkelig har peiling kan svare her...
Jeg dristet meg på Spinning idag, men var sånn passe nervøs og tok det "rolig" til meg å være! Elsker å spinne, og har trent en god del spinning det siste året. Selv om jeg er overvektig så anser jeg meg selv som relativt sprek:p Men skal/bør det være slik at jeg holder meg langt unna slik trening og løfter vekter feks. istedet i tilleg til å gå turer etc?? Snakket med veninna mi som også er instruktør og hun hadde snakka me en overlege om Ketolysekuren, og der var det nevnt flere innlagt me nyresvikt pga for hard trening!!!? Hjelp!
Så det er ikke fare for å besvime under en økt, eller rett og slett kollapse, haha;-)))) Jeg er skikkelig småhysterisk av meg må jeg innrømme:p
Men det står jo spesifikt i Ketolyseboka at Torkil ikke anbefaler hard trening som feks. aerobick og step... Og på Spinning tar jeg meg nesten mer ut enn på aerobick og step for å si det sånn... Hm...
"Ettersom kroppen ikke mottar nevneverdige mengder m. karbohydrater i forbindelse med kuren, vil du ikke ha den normale evnen til maximal fysisk utfoldelse. Det advares derfor mot sterk engergikrevende mosjon som aerobick, step, og løping da det kan medføre alvorlig utmattelse og ubehag." osv...
Jeg spinner 2-3 ganger i uka,og trener styrke i sal en dag. Litt skjelven på styrken og merker ikke så mye framgang hva vekter angår, men det går helt fint. Merker at beina sier stopp før kondisen på spinning, det er forsåvidt en ny og interessant følelse. :D
Ja, det er godt mulig at det er det han mener. Skulle så gjerne likt å visst 100% hva han mener... Hadde blitt overlykkelig om Torkil kunne svart meg her jeg...;)
hmm. jeg har visst hoppet over det også, men av motsatt grunn..fordi jeg vil trene hardt. haha. løfter både vekter, stepper, spinner og løper! blir i grunnen aldri spes. utslitt eller får noe ubehag, men jeg har ikke lyst på nyresvikt da. :s
:pFør jeg svarer noen av dere, si meg hvordan får jeg til å markere/klippe ut svaret fra den enkelte for å vise hva jeg svarer på!??? Vil lære! Men får ikke til ny her som jeg er...:p
Jammen jeg vil jo kunne få lov til å trene litt hardt jeg... :o Er vel ikke helt fornøyd med det svaret der fra Torkil... Håper jo at det ikke er så farlig som noen sier.
"Nyresvikt" er en kjent myte når det gjelder lavkarbo... "alle" kjenner noen som kjenner noen som har en fetter som var nabo med en som hadde en tante med stripete hund.... osv... Uansett, en eller annen i den historien fikk nyresvikt da de gikk på lavkarbo. Gjerne med påfølgende langtissykeleie. Merkelig nok har jeg enda ikke møtt noen som faktisk har fått det, evt har førstehåndskjennskap til noen som har fått det :confused:
Vil bare kommentere en liten myte her. Ser at Torkil svarte at det er den moderate treningen som brenner fett. Den myten er vel ikke heeelt sann. Hvorfor?
Det er riktig at når man trener moderat, så forbrenner kroppen en større andel fett enn den brenner karbohydrater (slik sies det ihvertfall å være for folk som spiser "vanlig" kosthold). Men når man trener hardt, er det totale energiforbruket så mye høyere, at selvom andelen fett er lavere, så vil du forbrenne mer fett når du løper intervalltrening f.eks. enn når du går.
Dessuten vil høy intensitet skape en viss etterforbrenning, dvs at forbrenningen din kan holde seg relatvit høy i opptil en time etter den harde kondisøkten. Det merker man godt hvis man f.eks. løfter vekter etterpå: Svetta pipler for ingen ting.
Og når man da i tillegg er i ketose, så er jo fett det viktigste brennstoffet for kroppen uansett.
MEN når det er sagt: Vi reagerer alle forskejllig på trening og lavkarbokosthold. Jeg synes faktisk jeg har fått bedre kondisjon etter at jeg begynte å hovedsakelig forbrenne fett. Men så spiser jeg bittelitt mer karbohydrater enn ketolysekuren tilsier, da jeg ikke går på noen kur, men har lagt om kostholdet til lavkarbo. Når man spiser under 15 karbohydrater (er det ikke det som er grensa?) hver dag, så kan det nok være vanskelig for noen å trene veldig hardt. Dessuten forbrenner jo kroppen fett hele døgnet, så man skal ikke bekymre seg om man ikke får trent veldig hardt akkurat når man går på ketolyse. Ketolysekuren er jo bare en kur, og etter man er ferdig med den og har et med moderat lavkarbokosthold, er det ikke noe problem å trene hardt lenger.
Så kanskje det er lurt å være litt ekstra påpasselig akkurat når man er på ketolyse. Slike historier om nyreskvikt skremmer jo litt.
Men uansett. Mitt poeng var velg egentlig bare å avklare det med hvilken trening som forbrenner mest fett. Det er ihvertfall hva jeg har hørt og lest. Men hva vet jeg? Kanskje det blir noe heelt annet når man er på et ketogent kosthold.
Ja.. trening og ketolyse :)
De som har vært godt trent før de begynner på ketolyse, tåler trening mye bedre enn de som har vært utrent.
Fortsett med treninga di, men ta dine forhåndsregler og lytt til kroppen din.
Øk Proteinmengden de dagene du trener. Torkil anbefaler 1-1.5 g proteiner pr. kg kroppsvekt alt etter hvor aktiv du er.
Jeg trente 10 timer i uka før kuren, og har fortsatt med dette, men har da spist 1.5 g proteiner de dagene jeg skulle trene.
Et godt tips er å drikke en flaske farris før trening, og masse vann under trening.
Jeg har gått tom et par ganger, og det var ikke behagelig, men jeg fikk forvarsel og burde ha stoppa. jeg ble først litt tung i kroppen, kjente meg litt svimmel og tilslutt kjempeslapp. Og det gikk faktisk et par dager før energien kom tilbake.
Husk at på ketolyse så mister du ikke muskelmasse, så styrketrening er ikke et must. Jeg driver med bare litt vedlikehold, og tar meg ikke ut på styrketrening. Kondistrening er vel den viktigste.
Hvis du er godt trent før kuren er det som sagt bare å fortsette, hvis du tar disse forhåndsreglene, og lytter til kroppen :)
Ønsker deg lykke til videre, kos deg med god mat og trening:)
jobber som step og pilatesinstruktør 3 ganger i uka og hr gått på ketolyse siden jul. Går helt fint blir bare litt "tung" i beina av og til :)
Trening er alltid bra, både for kropp og humør!
Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg trente en del også før ketose. Jeg spiller innebandy (ganske hard trening) og trener høypuls (både 30 og 55 minutter), step og styrke i studio. Det eneste er at jeg merker at beina av og til er tyngre enn før, men da må jeg heller ta det litt roligere. Har ingen problemer med å gjennomføre timene.
Tror det viktigste er at man lytter til EGEN kropp, og føler man ubehag så moderer man seg. Innbiller meg at rådene i boka er primært til folk som ikke har trent så mye før. Kan nok bli voldsomt for kroppen å begynne på en slik kur og plutselig hive seg utpå trening som er mye mer intensiv enn man har gjort FØR en slik kur. :boxing:
Jeg har trent aerobic m/styrke mens jeg har gått på ketolyse. Det går helt fint, men merker at jeg har mindre "ta ut". Når jeg først blir sliten og tung i bena, så er det ikke noe reservelager å hente fra, liksom. Så det er noen styrkeøkter inne i mellom som har foregått på litt skjelvende ben:_ohmy:
det er faktisk mye værre å ikke gå på ketose og så ta seg ut helt og holdent (møte veggen) enn å gå på ketose og ta seg ut.
Når man ikke er på ketose går man på karboforbrenning når man trener og dersom det er slutt på den henger ikke kroppen med i svingene og tilgjengelig energi går drastisk ned.
Som sagt, man møter ikke veggen på ketose, man blir bare sliten.
Jeg ville ikke vært så redd, bare å kjøre så hardt man kan og ha kontroll. Man kan jo teste litt over flere ganger og ikke gå maks ut ;-)
og forskning viser at intervalltrening er bedre enn roligere trening, selv om det er mindre effektiv treningstid.
Så bare kjør på så hardt du tør. Man dør ikke så lenge kroppen er frisk ;-)
Tusen takk for utrolig mange, og ikke minst gode svar på spørsmålet mitt! "SATS here I come imorgen", sier jeg bare!:D Men kommer selvsagt til å ta det litt med ro, og kjenne etter på hvordan kroppen min reagerer på treninga nå som jeg er i ketose! Fungerte jo fint første spinningtimen, men da var jeg sånn passe nervøs... Hihi...
Jeg har i det siste begynt å trene mer enn før, dette fordi jeg vil stramme opp kroppen samtidig som jeg går ned. Hva skal en vel med en tynn å "slapsete" kropp :D Hehe, men jeg jogger en halvtime til dagen i høyt tempo og går på spinning 3 dager i uken og dette er ingen problem for meg iallefall:p
sørg for å få i deg rikelig med noe mat ca. en time (ca.to timer hvis det er kodisjonstrening) før trening og ha noe å drikke (ikke bare vann, men noe med næring så restitusjonen starter så raskt som mulig) eller spise rett etter treningsøkta. særlig hvis du har trent hardt.
Jeg spiser alltid en liten avocado med enten noen spekeskinkeskiver eller et par ts rekesalt rundt en time før trening. Forøvrig er det vanskelig å finne noe å drikke på ketolyse som inneholder næring... :rolleyes: Kan jo stort sett bare drikke vann.
Jeg fikk bare lyst til å legge inn in historie...
Siste dagen i påsken bestemte jeg meg for å prøve Ketolyse.
Etter 5 uker er jeg ned 11kg. De 2 første ukene eksperimenterte jeg meg frem og fant etterhvert noe som ser ut til å fungere for meg. Jeg holder meg til kuren. Har noen få sprekker(slik som 17mai da spiste jeg alt jeg ville:).
Trening:
jeg er rett over 30år. Frem til 18årsdagen trente jeg mye og hadde et forbruk deretter. Etter hvert som jobb, kone og barn har tatt mer og mer tid. Har kroppen vokst. Og de siste år har jeg ikke løftet en finger. Jeg ble andpusten bare av å se en trapp, og ekspert i å finne heiser som kunne gjøre jobben.
Men ca 2 uker inn i Keto kuren bestemte jeg meg for å prøve å øke mosjonsnivået. Jeg begynte å gå ca 30 min hver dag. Etter hvert som tiden har gått har jeg gått mer og mer. Nå går jeg gjerne 3 timer i en omgang. Jeg har som andre har nevnt funnet ut at å spise 1-2 timer før trening. og vente til 1-2 timer etter før jeg spiser igjen. Mosjonsformen min har gått i raske gåturer og gjerne med litt motbakker. Det morsomme er at stort sett alle turene jeg har klart å følge kuren og oppskriften over har vekta neste dag vært ned 1-2 kg.
Uansett lykke til og jeg er sikker på at kroppen sier stopp før du går i bakken:)
jeg har fryktelig lyst til å gå ned 20 kilo + + å engasjerte derfor en personlig trener på Elixia, der han har satt opp en kostplan. men denne kostplanen som han kan garantere at jeg går ned 8kg på, ved åfølge den til punkt og prikke i 3 mnd sammen med trening... mye trening... dette er en kostplan som er veldig Grete Roede type, med karbohydrater og det hele. men sien jeg har så god erfaring med ketolyse, begynte jeg på det. De øktene jeg har med ham er ganske harde styrkeøkter, å jeg merket idag at jeg ikke klarte like Mye som han ville jeg skulle klare... men vi er ennå tidlig i prosessen.
Nok pjatt... Fortsette med Ketolyse...forhåpentligvis klare målet mitt. el snike meg frem til målet med sult og mistrivsel...
Så bra at du fortsatte med ketolyse! Det er det beste du kan gjøre for kroppen din når du skal ned i vekt. Men kanskje du kan fortelle treneren din at du følger denne type kosthold? Det er ganske tøft å skulle følge et treningsopplegg som er beregnet for et høykarbokosthold, ihvertfall i begynnelsen...
Men siden man kan være i Ketose helt opp til 100 (sies det..) er det kanskje en mulighet at jeg kan spise karbohydrater før treningen, slik at man har itt å gå på, de dagene jeg er så heldig å få gleden av en time med smertehelvete... jeg aner ikke. tenkte jeg skulle vise han på neste veiing at ketolyse fungerer, å at man går ned... jeg må bare klare det
Ikke spis karbo før trening. Det er bare dumt. Hvis denne PT'en ikke klarer å lage et treningsopplegg for deg som er tilpasset det kostholdet du vil følge og vet fungerer, så gi vedkommende sparken. Du betaler. Du bestemmer.
Ja... jeg kan vel gi dere litt mer informasjon om dette opplegget mitt - som er forhåndsbetalt. skjedde helt spontant. men jeg angrer på ingen måte ikke, treningen Må jo gi resultater på sikt...
MEN; han kunne med sitt opplegg garantere at jeg vil gå ned 8kg på 3mnd. (jeg veier 102,8kg - Fettprosenten min var 47% ) Det er for lite. så jeg tok kostholdet i egne hender å begynte på Ketolyse, som jeg vet hva går i - å har veldig tro på.
Men hva spiser jeg før Trening?? det er tøffe styrketimer, å man blir presset til det absolutte av hva jeg klarer...
Jeg leste litt på den infoen på Elixia jeg også... Det står endel med veldig små bokstaver, og mellom linjene der. Det skal lite til for de å si at man ikke har fulgt opplegget 100%. :rolleyes:
Fortell han om det kostholdet du følger. Forvent at han setter seg på bakbeina. Si at hans kosthold ikke er aktuellt for deg da det vil gi alt for høye blodsukkersvingninger, noe som ikke vil fungere for deg i din hverdag. Så får dere finne en gylden middelvei og ta det derfra :) Men print gjerne ut noen av Pål sine innlegg her, det vil forhåpentligvis gi han et bedre bilde + noe å tenke på :D
Her er f.eks han tråd om trening og ketose: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842
Treningen er helt Fantastisk! han er absolutt den PT som jeg har hatt best utbytte av.. jeg har smugtittet på de andre... å jeg orker ikke tanken. hehe..
Jeg sa på forhånd at jeg ikke er interessert i den 100% fornøyd garantien - det som interesserer meg er at jeg få en unik oppfølging både med trening og vekt. greit nok vi er på kollisjonsurs på det siste... men det tror jeg vil ordne seg.
det er et poeng at for å få best mulig utbytte av denne treningen Må man tilføre kroppen næring/energi - igår spiste jeg en pakke pålegg før treningen, å det tror jeg at jeg må fortsette med, sammen med litt nøtter. det jeg egentlig vil beise er at jeg kan gå ned i vekt ved hjelp av trening kombinert med ketolyse - men da trenger jeg tips om hva man spiser før og etter.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.