Hei! Jeg vet at når man er på lavkarbodiett så skal man holde seg til 15-20 karbohydrater om dagen. Og da ikke spise brød, ris, pasta, poteter osv. Men jeg kom nettopp over en oppskrift på et lavkarbo-brød der visstnok hele brødet skal inneholde 30 karbohydrater og 1 skive 1-2 karbohydrater. Så da er mitt spørsmål om det er tillatt å spise noen skiver av dette brødet hver dag? Holder meg jo under 20 karbohydrater da, selv om det er "brød". Er ganske avhengig av brød og føler jeg trenger det for å bli skikkelig mett. Her er forøvrig oppskriften jeg fant:
Low carb brød uten soyaprotein
Dette brødet er helt uten soyamel eller soyaprotein, som så mange synes smaker litt rart. Man kan med fordel tilsette litt soyaprotein eller soyamel likevel.
4 egg, 2 dl creme fraiche (el rømme/yoghurt), ca 1/2 dl rapsolja (prøv deg fram), 1.5 ss bakepulver, 4 ss linfrø, 50 gram sesamfrø, 60 gram hvetekli, 45 gram solsikkefrø, Strø blå valmuefrø på toppen.
Bland alt det våte, visp ned det tørre til tykk røre. Helles i enliters form, stekes midt i ovnen på 180 grader i 50 minutter.
Jeg er nemlig så avhengig av brød, og da tenkte jeg at det kunne være et godt alternativ, så håper det funker :) Men du som spiser det hver dag, går du ned noe i vekt? Eller ødelegger brødet for resultatene?
Et av poengene med en livsstilsomlegging slik som lavkarbo er å endre gamle vaner og bryte ut av de mønstrene som har bragt oss dit vi er i dag. Dersom man er "avhengig" av brød er kanskje det en av de tingene man bør prøve å finne alternativer til? :o
For min egen del har jeg først holdt på en god stund med lindberg-kost. Da hendte det jeg tydde til brød innimellom, men mest av mangel på fantasi. Men det ble sjeldnere og sjeldnere. Siden jeg gikk over til ketolyse har jeg ikke tenkt tanken engang.
Dersom man ikke blir mett av måltider uten brød kan det komme av at man har for lite proteiner eller fett.
Prøv å bytte ut flere og flere måltider med andre alternativer, og bryt ut av tanken om at frokost/lunsj-mat "må" være brød :ja:
Ja, skjønner. Men ser ikke helt problemet når hele brødet inneholder 30 karbohydrater. Og det holder sikkert i 5 dager, da blir det 6 karbohydrater per dag, noe som er langt under det jeg kan ha i meg. Synes det er mye enkelere enn å koke grønnsaker og lage kylling osv. Omelett er jo et alternativ da, men blir jo lei av bare det også i lengden. Så da hadde det vært greit å kunne variere litt mener jeg :) men jeg vil ikke spise det om det ødelegger for meg :(
du kan søke frem mange alternative brød oppskrifter her på forumet.
Som mange andre, kan det være greit å ha noe "under pålegget" i ett måltid om dagen f.eks. Men det er også lurt å lære seg å vri hodet sitt ifht å spise andre ting.
Synes den oppskrifta virka ganske grei : ) men har jeg misforstått litt kanskje? Er det sånn at man for all del IKKE kan spise brød på lavkarbodietten? Ikke engang når brødet inneholder så lite karbohydrater som den oppskriften jeg fant? :/
Jeg var avhengig av grov pasta til middagen og yoghurt med mûsli til frokost;) Men jeg måtte kutte, for det kan jeg ikke spise. Lavkarbo handler jo mye om å endre vaner og for meg handlet det å kutte alt, selv om det finnes atkins müsli.
Jeg kan ikke spise lavkarbobrød, nøtter og kli stopper vektnedgangen. Men jeg kommer til å ta med meg proteinbrød til sommerferien for å ha et alternativ.
Det handler ikke bare om så og så mye karber, det handler om hvor de karbene kommer fra, og mange kan ikke spise lavkarbo daglig og gå ned i vekt. Men hvis du vil prøve, så prøv noen uker. Står du stille så får du kutte det ut og se om det hjelper.
Det kan nok ha noe å si hvor mye man skal ned og, jeg må nemlig ned halve min vekt, og må spise mye mindre av til og med grønnsaker siden den lille glykosen i grønnsaker stopper meg.
hehe, youghurten med musli var jeg avhengig av også! :D har forøvrig funnet ut at soyaflokker, solsikkefrø og linfrø er finfin variant om det kniper på fantasi og eggesmaken vokser i munnen! :)
Kos deg med lollypop-brødet du! Det er jo ikke ordentlig brød, men en fin erstatning. Det finnes andre erstatninger også, jeg har prøvd flere. Dette er det beste etter min mening.Spiser 2-4 tynne skiver pr.dag,40-80 gram. :D:D:D
Mitt første brød står i ovnen nå :) Men er det noen som har erfaring med at vekten har stått stille ved å ha spist litt av dette brødet hver dag? Eller er man fortsatt i ketolyse? :)
man er i ketose ja, og man følger evt en kostholdsfilosofi som heter ketolyse..hehe. ikke lett med alle begrep. Om du er i ketose, kommer an på antall karber om dagen. OM du går ned komemr an på om du spiser riktig..:)
Ketose ja, mente jeg :p Hehe! Men om man er i ketose så går man jo ned? Jeg er egentlig bare redd for at om jeg spiser litt av det lollypop-brødet så vil ikke dietten funke..
Detgår an å være i ketose uten å gå ned, og det går an å gå ned uten å være i ketose. Alle kropper er forskjellige så man må finne det som passer for seg....
Man kan være i ketose uten å gå ned i vekt. Og man kan gå ned uten å være i ketose. Det er en balansegang mellom karber og fett bl.anna. Hva slags mat man spiser osv osv...
Det finner masse tråder om ketose på forumet. Og om de forskjellige filosofiene, og reglene filosofiene har.
Jeg gikk ikke ned i vekt viss jeg spiste brød-erstatninger av noe slag. Selv om det er lovlig. Kroppene er forskjellige, og tåler forskjellig. :ja:
Slike ting må man bare finne ut av selv, hva sin egen kropp reagerer på :)
Jeg har stått stille i vekt i 4 uker og vært i ketose og holdt meg langt under 20karber, og jeg spiste ikke engang lavkarbobrød. Sist jeg spiste lavkarbobrød holdt jeg meg helt stille i vekt og var i ketose da også.
Jeg har ofte lurt på det der.... Kan det skyldes at sammensetningen av alle lovlige ting blir feil??? Jeg tror nemlig jeg også stagnerer når jeg spiser brød, SELV om alt innholdet er lovlig, som du sier...
Takk for gode svar :) Jeg tror jeg kan greie meg på minimalt med brød. Men på jobb er det greit og spise to skiver med ost eller annet pålegg, vil ha det enklest mulig. Salat med kylling er jo også et alternativ da. Ellers tror jeg at jeg kan la være å spise brød. Men hva spiser dere til frokost og lunsj osv..? Synes alt tar så lang tid å lage. Men må vel bare ta meg tida :):)
Steker opp kjøttkaker, kyllinglår osv og har ferdig salat i kjøleskapet. Spiser midda 3-4 ganger om dagen. Null problem.
Jeg synes det er vanskelig å få i meg nok fett, og tilbehør om jeg skal spise lavkarbobrød, jeg må ha kjøttet og fettet og noe grønt.
Du lærer det etterhvert!
På jobb kan du ha med salat med ferdig dressing og feks kylling i, coleslaw og en kald kotelett eller kyllinglår, kun fantasien setter grenser.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.