Så puls i går, både sendingene kl 1930/2130 og leste nettmøtet.
Blir så provosert av hun Ellen B. Pedersen når hun forsvarer at diabetes 2-pasienter fortsatt skal spise høykarbo-mat :realmad:. Det samme gjelder også Kristian Midthjell som sitter i ernæringsrådet når han sier at de nå jobber med å komme fram til nye kostholdsråd, men at det i veldig stor grad vil være de samme rådene som vi har i dag. ER DE HELT BORTREIST!!!! Virker ikke som om de er villig til å tenke i retning av at de endringene vi har hatt i kostholdet de siste 20 årene (lett-produkter, mer stivelse og sukker) har vært med på å øke antallet med diabetes og andre kostholdsrelaterte sykdommer. Slik jeg oppfattet det er den viktigste faktoren i deres øyne at vi ikke beveger oss nok:confused:. Ikke er det noen interesse for å gå i dybden på den forskning som er gjort i forhold til lavkarbo heller :(
Ja, de er helt bortreist. Og at de ikke skjønner at rådene er helt på jordet er utrolig. Ja,da, diabetes 2 pasienter skal regne ut hvor mye karber det er i måltidene og sette insulin deretter... Man kan jo ikke spise mat som ikke rikker blodsukkeret altså.... SKjønner de ikke hvor dumt de høres ut? Å forebygge er jo bedre enn å slukke branner hele tiden. Og når man må holde blodsukkeret i sjakk med insulin, da burde det jo også ringe en bjelle om hvorfor folk får diabetes 2... Men nei da, det gjør det ikke.
og den anbefalingen om 5 om dagen har jo ført til at mange uvitende foreldre faktisk gir ungene 5 frukter om dagen! Ingen av mine barn får så mye sukker om dagen. Maks en frukt. Og de spiser ikke så mye frukt, de spiser grønnsaker, jeg gidder faktisk ikke å presse frukt på de.
Jeg så bare litt av den paneldebatten på Nrk2, men jeg må si jeg var imponert over Fedon som klarte å forholde seg så rolig til slikt sprøyt (selv om blodårene formelig bankelt utenpå tinningene hans et par ganger der...:D) Det værste var forøvrig programlederens forsøk på å framstille det Finn Bjelke hadde gjort som noe som var komplett ugjennomførbart for en vanlig person..... :eek:
Diabetes-anbefalinger
Gro - Askøy: 11.05.2009 kl 20:00
Hvorfor blir vi med diabetes 2 anbefalt å spise relativt store mengder med karbohydrater og små mengder med fett?
Ellen B.Pedersen:
Fordi diabetikere bør følge de samme kostrådene som befolkningen ellers
:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused: Den utalelsen der burde bli straffet!!Hardt!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.