Jeg har nettopp begynt med lavkarbo (SB) og lurer på dette.
Det er jo ganske mye meieriprodukter som inngår i lavkarbo, smør, oster,fløte osv
Men er det bra å få seg så mye meieriprodukter da?
Det kommer an på om man går ned av å spise det eller ikke. Jeg holder meg langt unna fløte, prøvde nå i helgen og den ene dagen gikk bra, men da jeg åt fløte hver dag, da sto vekta stille. Fløte inneholder jo laktose. Creme fraiche i små mengder går bra for meg, det er fløte, men den er syrna og syrningsprosessen bruker opp mye av laktosen.
Smør kan jeg spise i mengder, men det finnes det knapt laktose i. Smør kan gjemmes i mye uten at det gir smak, feks eggerøre, smelte 25g smør i panna, og røre i 3 egg, alt smøret borte og det smaker ikke smør av eggerøra:)
På SB skal dere kanskje ikke ha så mye fett, så der må du lese boka selv og gjøre som den sier. Jeg kan ikke følge SB, da får jeg søthunger hele tiden, jeg må spise meg mett på fett.
Det blir endel meieriprodukter på SB også, men da den magrere varianten.
Mulig jeg tar helt feil nå, men mener å ha lest et sted at det ikke er bra med så mye meieriprodukter heller(melk er kun for kalver som min vennine pleier å si)
Untatt fløte tåler jeg meieriprodukter, men alt med måte heter det jo ;)
Jeg spiser ikke noe særlig mye mer meieriprodukter enn før. Jeg har bare kuttet ut brød, pasta, poteter og slike ting som er spekket av karbohydrater. Å sitte å spise ren kesam med fun light og sånn kan dere bare ha, det smaker rømme alt sammen :P
Men selv om jeg faktisk har brukt 5 pk mer fløte i år enn jeg ville brukt på ett helt år (kjøper normalt bare fløte til jul), at jeg bruker rømme som tilbehør til mat osv, så betyr det tydeligvis ingenting for min vektnedgang. Jeg har gått ned nesten 4 klesstørrelser siden midten av februar.
Nå går jo ikke jeg på noen spesiell diett da, så jeg kan liksom sette sammen mat slik jeg vil.
Ok, jeg har ikke pleid å drikke melk eller spise ost så ofte. Nå er det ost til mellommåltider flere ganger om dagen bla. Sikkert derfor jeg synes det er mye.
Jeg har også spist cottage cheese med kanel og litt søtning denne første uken. Det var godt de første dagene, men nå synes jeg det blir nesten kvalmt hehe, så det begrenser seg vel selv.
Det er jo de "gamle vedtatte sannheter" man slåss litt i mot på lavkarbo...også den at melkeprodukter er farlig og fyfy. Kos deg med det du har lyst på ifht karbomengden du skal ha
pasteurisering og homogenisering av melk forandrer fett og proteiner, så det er en fare for at allergiske reaksjoner er større enn feks mot upasteurisert melk.
Men melkefettet er ganske så bra og melkeprotein er vist flere ganger å være meget bra for feks kroppsbyggere.
Nå trenger man jo ikke bælme 1 liter melk om dagen, da er jeg enig i "melk er for kalver". Da kan man drikke vann...
Men ost, fløte, rømme, smør har alltid vært gode greier for folk.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.