< Tilbake til oversikten

VG: Overvektig? Skyld på mamma!

Yonah sa for siden:

Der var det mye rare påstander samlet i en artikkel.

Jeg er i allefall ikke overvektig fordi mamma spiste mye fett i svangerskapet, det gjorde hun ikke. Men vi ble fora på søt nestlè grøt, poteter og pasta. 2/3 tallerken pasta/potet og resten kjøtt og grønt. Ikke rart vi ble overvektige alle sammen. Mamma gjorde det hun trodde var best, og det var det jo ikke viser det seg.

Iset sa for siden:

Det var da en fryktelig tabloid artikkel. dåne
Mamma er hvertfall overhodet ikke årsaken til at jeg ble overvektig, det er nå helt sikkert. Jeg vet godt hva som gjorde meg overvektig. :knegg:

Kanutten sa for siden:

Og jeg har vært slank som en strek hele livet inntil jeg fikk en antydning til svangerskapsdiabets(?) under begge graviditetene. Dermed begynte jeg å legge på meg....

Jeg åt stort sett bare kinakål under graviditetene, men la på meg 40 kilo hver gang likavel.. Mamma har alltid vært tynn; jeg var tynn, men ble tykk. Unga mine er forholdsvis tynne; pubberttfett.

Skal de arve meg slik jeg VAR eller det jeg BLE?

nalana sa for siden:

Tåååpeeeliiig!!!:mad:

Svane sa for siden:

Typisk tabloid fremstilling. Men jeg ser ikke bort i fra at det er noe i det. At både mors kosthold under svangerskapet og ikke minst den maten man som barn får servert av sine foreldre har betydning for vekta er jo ikke noe nytt og sensasjonelt.

Mange av min generasjon er vokst opp som Imse beskriver; søt Nestle-grøt, mye brød og potet. I min familie ble potet spesielt, og senere også ris og pasta brukt for å "drøye kjøttet". Kjøtt var dyrt, potet var billig. Når vi som barn ville spise bare kotelettene fikk vi streng beskjed om å spise poteter også, for poteter var sunt (og dessuten visste vi at kotelettene var dyre).

Og det er vel dette man også ser nå i blant annet England og USA, hvor det er gjort studier på barn. Barn av mindre ressurssterke foreldre kjøper fastfood og forer ungene på karbohydrater, fordi det er billig og lett tilgjengelig. Fedme er i ferd med å bli et fattigdoms-tegn i store deler av verden. Hvitt mel, poteter, ris og pasta er billig, og det metter, og det smaker godt.

Men fra det og til å "skylde på mamma", det blir jo bare dumt. Min mamma gjorde så godt hun kunne. Likeså gjør jeg så godt jeg kan med mine barn. Og før eller siden må vi alle ta ansvar for oss selv, vårt kosthold, og vår helse. Det gjør meg jo ikke slankere om jeg ringer mamma og kjefter, liksom. :rolleyes:

Cyan sa for siden:

Enda et eksempel på misvisende overskrift fra tabloidene ...

Akkurat som da Dagbladet kjørte i fete typer "Nordmenn kommer til å dø" hvor en overlege av noe slag hadde uttalt seg om svineinfluensaen ...

Vibeke-67 sa for siden:

Jaja - trodde fett var ok i grunnen jeg. Mens sukker og karber var fyfy. Så nurket i magen ligger ikke mye godt an....
Forøvrig glad vi har noen etiske retninslinjer for forskning her i landet. Selv om det foregår mye rar fedmeforskning her også.
Jeg tror faktisk jeg kan skylde litt på min mormor i alle fall :lol:, for jeg er overbevist om at hun var insulinresistens, og det er jeg og det er arvelig. Og jeg tror at min datter kan ha arvet det etter meg.

Veggpryd sa for siden:

La dere merke til all reklamen for VG's Vektklubb der? :rolleyes:

VG er helt håpløse på helsesiden. De tjener sikkert mye penger på vektklubben, siden ingen klarer å gå ned i vekt og må ta kurs på nytt - men, tenk hvilke revolusjonerende og nytenkende og POPULÆRT det hadde vært med VGs Vektklubb om de bare hadde hengt litt med på kostholdsdebatten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.