< Tilbake til oversikten

Svimmel på lavkarbo?

Gardinia sa for siden:

Jeg har nettop begynt med lavkarbo, spist det siden torsdag. Men jeg jukset litt fredag og lørdag da jeg spiste ferdig poppet popcorn, jeg leste på posen at det ikke var så ille, men jeg leste feil. I dag har jeg derimot følt meg elendig, svimmel, sliten og har store konsentrasjonsproblemer, og jeg føler meg kokende varm. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg sagt at jeg hadde føling. Jeg har hatt svangerskapsdiabetes før, og ligger i grenseland til type 2 nå. Men er ikke på noen måte medisinert.
Er dette vanlige ting å ha når man legger om kosten? Jeg spiste jo karbo i går og fredag, så teknisk sett har jeg jo ikke klart å fullføre en god dag enda. :confused:

Fetpåmidten sa for siden:

Det du beskriver er veldig vanlig og sannsynlig når du ligger så nærme diabetes. Det blir sagt at over 90% av alle med diabetes er overvektige. Overvekt og diabetes har samme årsak (et høyt karbohydratinntak over en periode, som gir en overbelasting på insulinmetabolismen). Du har sannsynligvis en dårlig insulinfølsomhet, som igjen betyr at du har en veldig dårlig fettforbrenning (det er grunnen til at man blir overvektig). Det som er grunnen til vekttap på et lavkarbokosthold er at kroppen vennes til å kunne forbrenne sitt eget fett som energi, istedet for å bruke karbohydrater.

Man kan nesten si det slik: jo verre overgangen er til et ketogent/lavkarbo kosthold, jo viktigere er det at du gjør nettopp det!! Jeg ville anbefalt deg å ikke slingre fra og til, det vil antakelig gjøre ting verre for deg.

Står bittelitt mer på denne tråden:)

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25485

Gardinia sa for siden:

Ok, takk for svar. Når jeg leser dette er det jo logisk. Trodde bare ikke det ville komme en kroppsreaksjon så fort. Men det er jo egentlig bra da, siden jeg jo vil at kroppen skifter forbrenning fort.
Hvor lett er det å få trent i denne overgangsperioden? Noen som har erfaring med det?
Og burde jeg spise ketolysetabeletter siden jeg er på lavkarbo og ikke ketolysekuren?

Lizabett sa for siden:

Har følt på det samme som deg...har gått en uke på xtravaganza og vært svimmel,kaldsvett,kvalm,brekninger,hodepine...hadde meg en sabla sprekk i kveld,så nå har eg vel ødelagt hele ketosen,og må begynne på an igjen...lurer på om det er ett forbigående stadium man må gjennom? hvis ikke kan jeg ikke fortsette sånn som dette.

Tutte sa for siden:

Veldig mange er plaget med svimmelhet, hodepine, osv de første dagene. Men det pleier å avta etter ca en uke +/- .
Lykke til videre begge to, håper dere snart føler dere bedre !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.