I slutten av juni skal vi på ferie til Tyrkia, og da er jeg redd det blir vanskelig å overholde ketolysekuren...:( Tradisjonelt består mesteparten av maten vi spiser der nede av maaaaaasse karber; rundstykker med banan til frokost, pommes frites til lunsj, pizza til kvelds osv. Visse ting går det selvsagt an å velge bort, men siden man skal være forsiktig med salat og grønnsaker der (som man ikke tilbereder selv), er det jo ikke bare-bare å spise kjøtt og salat heller. Noen gode tips? Hvordan har dere andre her gjort det ved evt. sydenferier?
Jeg håper jo at jeg har gått ned en del frem til vi reiser, men kan ikke stole på det selvsagt!
Hvis du er redd for grønnsaker og salat du ikke har tilberedt selv så bestill kokte eller stekte grønnsaker...det er jo uansett trygt :). Er ikke noe problem å få bestilt biff og grønnsaker eller lignende på restauranter i Tyrkia.
Når vi var i Tyrkia forrige gang hadde vi all inclusive og det var koldtbord til hvert måltid, det var genialt. Da var det bare å plukke ut det jeg kunne spise av oster, skinke, kjøtt, egg, grønnsaker og salat.
For å nevne det så har jeg (og barna) alltid spist salat jeg har fått servert i Tyrkia og aldri blitt dårlig. Det viktigste å huske på er god håndhygiene, da har du gode odds. Spis på restauranter som ser skikkelige ut.
Jeg reiser en del i utlandet. Og har ikke hatt problemer med å overholde kuren. Det er nesten mer tilpassa lavkarbo der enn her hjemme :ja:
Det er som regel gravide som skal passe seg for rå grønnsaker/salat.
Men spør reiselederen om såkalte trygge restauranter.
Det fikk vi en oversikt over nå når vi var i Egypt. Og jeg levde på kjøtt/sjømat og salat. :ja:
Samtidig så er det jo "halve reisen" å smake på lokal mat da....
Så om du ikke følger ketolyse på ferie, så prøv å lev mest mulig lavkarbo. Og sett igang igjen med ketolyse når du kommer hjem igjen :)
Dette har jeg tenkt en del på selv siden vi reiser til Bulgaria i August. :) I fjor da jeg var på Kreta så var det mye oljer i salater, og det satte en så utrolig god smak, så jeg håper bare de har det sånn i BUlgaria også. Vi og skal på et hotell der det er all inclusive så jeg vil tro det er litt å velge selv.
Men hvordan er det med Melon egentlig? Vannmelon?
Takk for svar!
Skal uansett prøve å velge mest mulig kjøtt og grønt da, og det var en god idé å få stekte grønnsaker til!
Sist vi var i Tyrkia dristet jeg meg til en döner kebab, og satt på do resten av ferien, så jeg er litt skeptisk. :p
Vi skal ikke ha all inclusive, så da er det ikke alltid så mye å velge i, men det skal nok gå!
Noen som har tips til en god frokost da? Vi kommer til å kjøpe frokost selv, og tilberede på rommet, men hadde helst ikke tenkt å "lage" så mye mat selv...:cool:
Hardkokte egg, avokado, majones og mandler/nøtter? (Majones, mandler og nøtter kan du jo evt. ha med i kofferten.) Du kan også steke lapper hjemme og frakte (avkjølt), de holder noen dager.
God tur!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.