Off, har litt dårlig samvittighet itte et restaurantbesøk med foreldrene mine! Planen va å ikkje falla for fristelsen... men plutselig så va fløtepotetene foran meg, å eg sprakk!
Men eg spiste svært lite av det, resten va grønnsaker og lam!
Men vil detta ha stor effekt på "kuren" min? Eg begynte på Søndag 03mai, så eg e jo ganske fresh i detta!
Men eg har o hørt fra ei så drive med ernæring at det e viktig å ha ein dag i ukå kor en "skeie" ut ! E detta sant?!??
Tja, du har sprukket, og ferdig med det.
Siden du driver med induksjonen nå, så fortsett med den i 14 dager nå, før du legger til matvarer som beskrevet under vedvarende vekttap.
Sprekk en gang i uka er kanskje litt vel ofte.
Jeg har sprukket mang en gang selv, men nå holdr jeg lysten unna ved å få i meg nok fett. På tidligere forsøk åt jeg ikke nok fett ( selv om jeg trodde jeg gjorde det) og søthungeren ( poteter er sukker for meg;) ) ville ikke helt gi slipp.
Nei, det er bare tull.
Om du "karber deg opp" så går kroppen tilbake til karbohydratforbrenning og lagrer fettet. Når du da går over til Atkins igjen, så må kroppen omstille seg til fettforbrenning og det tar tid.
At det er viktig med en karbedag i uken er en myte og det er flere bra innlegg om dette på forumet.
Jeg var i stor bursdag i går og i den forbindelse hadde jeg en planlagt sprekk.Koldtbordet gikk greit, der er det lett å holde seg unna karber, men jeg hadde planlagt et par kakestykker og det ble det.
Det jeg lurer på er om noen kan si noe om det og gå ut og inn av ketose. jeg har vært i ketose i to uker og kakestykkene gjorde selvfølgelig at jeg er ute av den. Tar det lang tid å komme i ketose igjen og tar det lenger tid for hver gang man skeier ut eller?
Ingen problemer med å gå tilbake til min vanlige kost i dag.
Forøvrig synes jeg vektnedgangen har vært liten. I praksis1 kg på to uker, hadde nok håpet på det dobbelte, men jeg er vel for utålmodig. Har gått ned 23 kg på et år med diverse metoder og vil nå prøve lavkarbo/ketolyse
En vanlig påstand her inne at det liksom skal være vanskeligere og vanskeligere å komme i ketose for hver gang hvis man går inn og ut av ketosen. Har aldri sett noen god forklaring på hvorfor det skulle være tilfelle. Kan i grunn ikke tenke meg noen god forklaring heller.
For min egen del opplever jeg at det er motsatt. Jeg har nok falt ut av ketose en gang i måneden i gjennomsnitt. Har jeg hatt en litt sprekk så smyger jeg lett inn i ketosen igjen uten ubehag av typene svimmelhet og slapphet som jeg opplevde de første par gangene jeg gikk inn i ketose. Det tar ikke noe lenger tid enn før heller.
Hvor lang tid det tar er mer avhengig av hvor stor sprekken er. Hvis jeg detter ut av ketose pga noen jafs med melon er jeg inne igjen på null komma niks. Hvis jeg har hatt en todagerssprekk med brød og poteter, sjokkis, ostepop og cola tar det gjerne et par dager. Men det er meg da. Mulig at andre har andre erfaringer :)
Hos meg varierer det veldig - noen ganger tar det to dager å komme tilbake i ketose - noen ganger tar det nesten ei uke. Men jeg har egentlig sluttet å henge meg så fryktelig opp i det. Har i den siste måneden hatt "sprekk" så og si hver helg pga konfirmasjoner og andre selskap - og har spist en del kake. Men vekta viser fremdeles ned! Herlig - for man slipper denne dårlige samvittigheten!
For min del så kan jeg ikke skeie ut, for da klarer jeg ikke å stanse. Men på en lørdag så koser jeg meg med 2-3 halve biter cavalier sjokoladebiter, og et glass pepsi max. Men det er mye fristelser, og dette kan være litt vanskelig. Så en sprekk får nok jeg også en gang...
Dere er jo utrolig flinke!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.