Her er mitt da...skal vi se...5. forsøk på å bake brødmat med lite karbs. Jeg baker lollypopbrød, hvor det står at brødet hever litt, men ikke mye. I skrivende stund står brødet i ovnen og har hevet seg langt over over toppen på brødforma.
Så...jeg lurer egentlig bare på hvordan dere definere litt og mye heving :P
BTW: Alle mine bakverk sprekker BESTANDIG i toppen, vet noen hva jeg gjør galt?
Selv om mange av oppskriftene IKKE er lavkarbo på det forumet, så er det en del gode tips for oss hobbykokker. Dessverre var det ingen gode råd ang. kakesprekker :rolleyes:
Mitt brød har fått en sånn svær topp over forma som nok er en 6-7 cm. Jeg kunne nok med fordel ha hatt røra i to former, for dette ble ett ganske stort brød ;)
Det kan hende du har for varm ovn, slik at baksten får en stekeskorpe før den er ferdig hevet... kan hjelpe med litt damp i ovnen eller litt vann/fuktighet på overflaten. Eller at du setter inn baksten ved litt lavere temperatur, og justerer temperaturen når baksten står i ovnen. Er det bakst med bakepulver, kan du prøve og redusere bakepulver med en liten tanke.:o Det kan også være litt stilig at brød sprekker kontrolert, bruk da en kniv og dra/skjær spor på skrått i brødets overflate (ca 1 mm dype).
Når det gjelder gjærbakst er det ofte at baksten ikke har fått heve ferdig før den stekes...
LYKKE TIL:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.