< Tilbake til oversikten

Lollypopbrødet hever LITT i ovnen?

Hillelille sa for siden:

Her er mitt da...skal vi se...5. forsøk på å bake brødmat med lite karbs. Jeg baker lollypopbrød, hvor det står at brødet hever litt, men ikke mye. I skrivende stund står brødet i ovnen og har hevet seg langt over over toppen på brødforma.

Så...jeg lurer egentlig bare på hvordan dere definere litt og mye heving :P

BTW: Alle mine bakverk sprekker BESTANDIG i toppen, vet noen hva jeg gjør galt?

Og hvordan får jeg inn bilder?

Gracella sa for siden:

Mitt lollypopbrød hever ca 1 cm maks, og det vil jeg si er lite... Jeg har ikke hverken bakepulver eller gjær i brødet.

For mye bakepulver kan gi sprekker, det samme hvis man har satt bakverket feil i ovnen - tror jeg.

Gracella sa for siden:

Prøvde å leite litt etter svar på hvorfor kaker sprekker, og kom over Bakeskolen:

www.detsoteliv.no/bakeskolen.php#59

Selv om mange av oppskriftene IKKE er lavkarbo på det forumet, så er det en del gode tips for oss hobbykokker. Dessverre var det ingen gode råd ang. kakesprekker :rolleyes:

Hillelille sa for siden:

Mitt brød har fått en sånn svær topp over forma som nok er en 6-7 cm. Jeg kunne nok med fordel ha hatt røra i to former, for dette ble ett ganske stort brød ;)

grotingeling sa for siden:

Har sett at når jeg prikker brødet på overflaten med en gaffel, så er er mindre sjanse for at det sprekker mens det står i ovnen :p

Sunfrid sa for siden:

Det kan hende du har for varm ovn, slik at baksten får en stekeskorpe før den er ferdig hevet... kan hjelpe med litt damp i ovnen eller litt vann/fuktighet på overflaten. Eller at du setter inn baksten ved litt lavere temperatur, og justerer temperaturen når baksten står i ovnen. Er det bakst med bakepulver, kan du prøve og redusere bakepulver med en liten tanke.:o Det kan også være litt stilig at brød sprekker kontrolert, bruk da en kniv og dra/skjær spor på skrått i brødets overflate (ca 1 mm dype).

Når det gjelder gjærbakst er det ofte at baksten ikke har fått heve ferdig før den stekes...

LYKKE TIL:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.