< Tilbake til oversikten

Spare opp karbs

hanne42 sa for siden:

Jeg spiser jevnt mellom ca 10-20 gram karbohydrater om dagen og har fin vektnedgang. Neste uke skal jeg en dag ut på middag på en god restaurant, og selv om jeg skal prøve å finne rettene med minst karber og be om salat i stedet for poteter etc så lurer jeg likevel på hva som lønner seg strategisk her. Bør jeg ha en dag i forveien med få karber? Bør jeg kun spise protein og fett tidligere på dagen slik at jeg kan "spare opp" alle karbene mine til middagen? Bør jeg spise færre karber enn normalt dagen etter?

Noen som har tips?

Hanne

Yonah sa for siden:

Man kan ikke spare opp karber, kroppen vår er ikke bygd slik;)

Men om du vil skeie ut og føler at kvelden ikke blir det samme, så gjør det. Tenker det går helt fint for deg jeg, om du spiser det du tror er minst karber i. Skal du ha dessert, så kan du jo be om bær med krem og feks si at du ikke tåler sukker og spør om de har noe kunstig søtning, noen diabetes desserter.

Om du spiser for mange karber så er det nok ikke krise. Vær forberedt på at du kan gå opp en kilo eller to i VANN, og fettforbrenningen kan stoppe opp noen dager. Men fortsett i samme spor som før og ikke kikk på vekta før etter en uke.

Momse sa for siden:

Syns jeg leste i Skaldeman-boken at man kunne spare karbs, jeg...Altså at man spiser feks null karbs til to måltider, og så spiser totalt dagskarber til et måltid?? Så lenge det ikke overstiger det lovlige antall karbs pr dag... Eller har jeg drømt det??? :confused:
Er på hyttetur nå, og har ikke boken med meg, må finne ut av det når jeg kommer hjem!

Veggpryd sa for siden:

Ja, det handler jo om antall karber per dag. Jeg trodde først du skulle spare karbene en hel uke for så å meske deg med wienerbrød og pasta til helgen! :D :lol:

Du kan selvfølgelig spare karbene til kvelden! :)

Yonah sa for siden:

Ja, det var det jeg trodde... Kanskje ikke det var det HI mente, men spare opp alle karbene til kvelden?

hanne42 sa for siden:

Hei jenter

takk for svar! Joda, jeg mente å spare opp alle mine maks 20 karber til kvelden i stedet for å spre dem utover dagen. I tillegg, hvis det nå blir slik at jeg spiser mer... f eks får i meg opp mot 30-40, er det da lurt å spise litt mindre dagen etter? Eller bare kjøre på som vanlig?

Tror vel egentlig ikke det gjør så mye forskjell, det ene måltidet. Skal ikke ha dessert, og har ikke tenkt å drikke alkohol (tar med bilen, så blir det ikke så mye mas fra de andre... noen triks er det greit å ha i ermet).

Takk for tilbakemeldinger!

Hanne

Zincite sa for siden:

Skaldeman sier også at om du starter måltidet med noe fett - så tåler du karbohydrater litt bedre. Så du kan jo vurdere å spise noe fett rett før du går ut?

Uansett så er det vel viktig og riktig å nyte maten den dagen - og så fortsette videre etterpå :) synes jeg i alle fall. Teknisk kan jeg ikke si noe om du bør være forsiktig dagen etterpå - om du synes det blir for mange karber. Tror selv ikke at en dag er så farlig. Jeg har selv erfaring med at kroppen slapp vekt litt lettere etterpå om jeg spiste litt mye karbohydrater en dag. Etter at den først holdt på vannet noen dager :rolleyes: Men dette er nok ganske individuelt.

Kos deg, og ikke stress - er mitt råd ;)

Areola sa for siden:

Om du vet hvilken restaurant du skal på, kan det godt hende at menyen ligger ute på nett. Da kan du jo planlegge litt i forveien på hva som er det beste valget :)

hanne42 sa for siden:

Ah, god idé. Jeg var inne på menyen nå og har bestemt meg for ovnsbakt hellebarn (småkveite) med spinat, løk og gribiche (en slags varm majonessaus med egg, sennep, eddik, urter og olje). Gleder meg allerede!

Hanne

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.