< Tilbake til oversikten

Ny i gamet - ketolysekuren - søker svar

Cosmo sa for siden:

Jeg er helt ny i dette gamet, og forsøker å lære meg det jeg kan om ketosekur (det er måten jeg vil oppnå vektreduksjon på). Jeg har prøvd å lese meg til svar her inne, men det finnes så mange og forskjellige så jeg blir mildt sagt forvirret... Det viktigste jeg lurer på er maks antall karbohydrater jeg kan spise i løpet av en hel dag dersom jeg ønsker å komme i ketose? Jeg har lett etter sukkerfrie sjokolader (til helgekos), men de jeg finner er jo proppfulle av karber... Finnes det noen sukkerfri sjokolade i det hele tatt som er tillatt å spise små mengder av?
Håper på svar av dere som kan emnet :)

Gerd sa for siden:

Her kan du lese om ketolyse: www.ketolyse.no .
Det er en ketosebasert kur :)

Kitt sa for siden:

Det finnes vel bare en ketolysekur!:p
Da skal man spise ca 15 karber om dagen som skal komme fra grønnsaker som vokser over jorden!
Vil anbefale deg å sette deg godt inn i den kuren du velger. Mye lettere å unngå å gjøre dumme feil og lettere for oss å hjelpe deg!:)
Boken "Slank med ketolysekuren" av Torkil P. Andersen kan lånes på biblioteket.
Du kan ta en titt på Ketolyse.no også!

Sukkerfri sjokolade inneholder sukkeralkoholer som kan trekkes fra i karbo- regnskapet!:D
For eksempel: 50 karber hvorav 48 sukkeralkoholer( polyoler, malitol etc)= 2 karber :heia:

Cosmo sa for siden:

Tusen takk for opplysende og ikke minst raske svar! :) Jeg har faktisk allerede bestilt den boken, går og venter og venter ;)
Er det feil av meg å spise litt majones og seterrømme i løpet av en dag? Veldig små "dærter" så klart.. Er det en maksgrense på hva jeg skal ha i meg av fett og proteiner pr dag?
Takk igjen for hjelpen :)

Cosmo sa for siden:

Og overskriften min skulle være "ketolysekuren", ikke kurer, hehe... ;)

Gerd sa for siden:

Fixet :)

Spis deg mett til hvert måltid.
Hiv ut allt av lettprodukt og erstatt det med skikkelige saker :D (smør, sæterrømme, ekte majoner, oljer osv.)

Fett skal du spise mye av. Hjelper å forbrenne fettet i kroppen.
Grønnsaker skal være av typen som vokser over jorden.

Vann, 2-3 liter hver dag.

Det ligger masse tråder om ketolysekuren under kostholds-delen. Der kan du få gode tips:)

Ellers les boka godt når den kommer, følg den "slavisk" den første tiden.

Lykke til :D

Kitt sa for siden:

Og for all del:

Sluk hvert ord Guru- Gerd sier!:ja::ja::ja:

Cosmo sa for siden:

Tusen takk :)
Bare ett siste spørsmål (foreløpig... ;) ), hvor lang tid tar det vanligvis før jeg kommer i ketose? Og hvor mange kilo er det vanlig å ta av ca pr uke?

Gerd sa for siden:

Å komme i ketose tar allt fra 1 dag ++++

De første 2-3 ukene kan du gå ned en del. Men det vi stabilisere seg når fettforbrenningen er skikkelig i gang.
Så ikke forvent at du kan gå ned "et visst antall" kilo i uka. "Normalen" ligger på ca 500gram. (+/-) Med uker hvor man ikke går ned i heletatt.
Uansett det er veldig individuelt. Det kommer an på hvor mange kilo du skal ned, hvor nøye kuren følges.....

Oooog.... uansett hvor mye man ønsker,håper,tro og vil, så er det kroppen som bestemmer tempoet :ja:

Cosmo sa for siden:

Var visst ikke helt tom for spørsmål ennå allikevel... ;)
Hva er de beste fett-kildene innen mat egentlig? Når du skriver at det er viktig å få i seg nok fett tenkte jeg på...

Gerd sa for siden:

Smør, kaldpressa oljer...
Jeg "elsker" smør. Steker all mat i smør, smelter smør, har i urter og bruker som "saus" til både grønnsaker, kjøtt og fisk.
Velg nakkekoteletter, det er marmorert med fett, laks er fet og god fisk.

lag fete sauser viss du bruker magrere kjøtt..

osv osv...

Cosmo sa for siden:

Tusen takk for svar, så godt med folk som bryr seg om andres bekymringer :)

Gerd sa for siden:

Vært der vettu ;) :)

Her er vi mange i samme båt :ja:

Cosmo sa for siden:

Er det noen som vet innhold av karbohydrater i krydderet "black boy grillkrydder - kjøtt/kylling"? Det står jo ikke noe på glasset...... :(

Kitt sa for siden:

Man bruker jo ikke så mange grammene av gangen. Problemet er at disse krydderene ofte inneholder sukker!:eek:

Du kan jo sjekke ut denne krydderblandingen!

Cosmo sa for siden:

Ok, det står i alle fall ikke noe om sukker under ingredienser på glasset :)
Tusen takk for link til oppskrift! Denne skal jeg prøve ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.