< Tilbake til oversikten

Cosylan og ketolyse

Sassy88 sa for siden:

Cosylan-hostesafta inneholder jo glukose, så, jeg antar da at jeg må være nøye på karboinntaket så lenge jeg bruker den hostesafta, for å unngå å gå ut av ketose?

Eller?

Kitt sa for siden:

Er ikke mye glukose, da!
Og er du såpass dårlig at du har behov for Cosylan annet enn 15ml ved sengetid, da skal du glemme å tenke på antall karber og konsentrere deg om å bli frisk igjen først!:ja::helsesjek

Fedonisten sa for siden:

Signerer!

:ja:

Sassy88 sa for siden:

Jojo, det er v forsåvidt sant det, men jeg nekter å gå ut av ketose pga den hostesafta som smaker helt forjævlig:p

Men, med tanke på at jeg ike får i meg så veldig mye næring, så er det nok ikke så mye å bekymre seg for selv om jeg må ta en del hostesaft...

Kitt sa for siden:

Du skal ikke ut av ketose pga hostesaften( som jeg digger smaken på:o), men rett og slett fordi ketolyse er hardt for kroppen og er du syk, har det første prioritet å bli frisk!:helsesjek streng sykepleierstemme

Nok en gang, er du syk, ikke tell karber eller kalorier eller........
Spis og drikk det du orker og ta de medisinene du må. Alt annet kan vente til man er frisk igjen!:eek:
Helt sant!:ja:

Sassy88 sa for siden:

Jeg vet det du sier er både sant og det mest riktige, men jeg vil ikke høre etter:( Sprekker jeg èn gang er jeg redd jeg vil slite med å komme meg tilbake igjen.

Men, jeg føler meg mye bedre, så i morgen er jeg nok godt på vei til å bli frisk:D

Kitt sa for siden:

Kan ikke tvinge deg til noe, jeg, bare komme med gode råd!:helsesjek

Skjønner godt hva du mener, da!;)

Skulle tilfriskningen drøye, vet du i hvert fall hva du må gjøre!:rolleyes:

God bedring!:klem:

tattoogl sa for siden:

Må bare si at 15 ml er ikke anbefalt dose..
5-10 ml holder i massevis...:)

Kitt sa for siden:

Max døgndose 80ml!
Dersom man bare tar om kvelden kan en voksen godt ta 15- 20ml vesp for å sikre god søvn selv med kraftig hoste!:ja:
Men husk at flasken er merket med rød trekant!:p

tattoogl sa for siden:

Har fortsatt til gode å se at en lege skriver:
15-20 ml kveld

Fra felleskatalogen: Dosering: Voksne: 5-10 ml, helst ufortynnet, 3-4 ganger daglig.

Og selv om det står at maxdose er 80 ml pr døgn, så kan man vel si at det vel i ytterst spesielle tilfeller (de som er avhengig må ha større doser for at det skal virke)

Sassy88 sa for siden:

Jeg fikk i hvertfall beskjed om å ta 15 ml, altså en full skje, før sengetid og 2 ganger om natta om jeg følte jeg måtte det.

Siden den inneholder morfin sa hun at jeg ikke burde ta den på dagtid ettersom jeg skal kjøre og hente gutten min i barnehagen + ha ansvaret for ham frem til han legger seg.
Mulig dosen var såpass høy siden jeg faktisk holdt ham våken når jeg lå og hosta til jeg kasta opp, og en våken unge hele natta er ikke det beste hverken for ham eller meg så lenge jeg er aleine og var ute av stand til å sitte oppe med ham i timesvis.

Kitt sa for siden:

Legen min sier også 15-20ml om kvelden/natten!
Nå er hverken gubben eller jeg særlig små, så det kan jo også ha noe å si!;)
Også i jobbsammenheng har jeg opplevd at legen har forordnet 15-20ml.

Ikke lurt å ta Cosylan på dagtid om man må kjøre bil eller holde seg våken av andre grunner. Jeg sovner av 10ml også, jeg!:p

tattoogl sa for siden:

Jaja...
Glad jeg ikke er ansvarlig for denne doseringa...

Jeg jobber altså på apotek, og leverer ut cosylan daglig, men har altså ALDRI sett en lege skrevet ut sånne doser!
Hadde vi fått en sånn resept med denne doseringa, hadde vi ringt legen med en gang og hørt om han hadde skrevet "feil"

Men dette er opp til legen og hver enkelt. (Ofte folk tar medisiner som de passer seg også, uansett hva legen mener..)

Jeg hadde aldri tatt en sånn dose, eller anbefalt noen å gjøre det..

Sassy88 sa for siden:

Etiketten utpå flaska sier 10 ml 3-4 ggr per døgn, og det samme sto det på resepten.
Men legen sa jeg godt kunne ta 15 ml som sagt.

Kitt sa for siden:

Nemlig!:D

Hva de gjør for syns skyld og hva de sier til pasientene og sykepleierene sine er noe heeeelt annet veldig ofte!;)

Sassy88 sa for siden:

Nei du, det tviler jeg ikke et sekund på!!:p

Alkazelters sa for siden:

Overdosering av Cosylan kan forøvrig ha noen ganske stygge bivirkninger...

Kanutten sa for siden:

På mi flaske står det også 15 ml, ved behov :p opptil 4 ganger daglig :o

Kanutten sa for siden:

All overdosering kan ha stygge bivirkninger.....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.