Jeg spiser etter Skaldemann sitt 50+ opplegg. Jeg har laget en delfiakake av 125g delfiafett, 100g sukkerfri sjokolade, 2egg og 50g kokosmasse. Blandigen inneholder for det meste fett og hele sulamitten gir 15 karber. Regner med at det blir minst 10små skiver av den. Er det helt no-no med en liten bit slik en gang i uka?
Jeg har jo liksom kuttet ut søtstoffer, men jeg fikk så lyst på noe til lørdag, snakker om en skive av denne, 1-2 karber fra denne kaka.
Hei er ny her men fikk lyst til å laga kaka di. Smaker den som vanlig delfia kake eller er det mer som en fett-erstatning som smaker mer fett enn sjokolade. ..? Delfiakake er jo så digg men sukk.. lysten på noe godt ligger inne hele tiden..
Har forresten begynt på samme diett som deg men med 72karber daglig (tror jeg det er.. 6BG eller hva det heter, blir ikke det 12X6?) Klarer ikke å unnvære karbene helt er så drita-lei av å spise kjøtt og tryner på med salat/løk og dressing så snart det er kjøtt på tallerkenen..
Jeg tror det ligger et svar fra skaldeman her inne et sted hvor han skriver at han selv ikke kan spise nøtter, bær eller søtstoff og at han mener at det gjør dietten dårligere, men at han har "elever" som har klart å spise det og fortsatt sett bra resultat. Du finner det kanskje hvis du søker. :)
Jeg har nok sett det og føler meg like forvirra.... Så da er det lørdagskveld og jeg tar et jordbær, 50g krem og en bitteliten bit av delfiakaka. Også får jeg se på mandag om det var dumt. Det er jo alikevel stor forskjell fra å spise dette hver dag. Nå har jeg jo ikke spist et bær eller fløte på 2 uker, så får vi se om det går bra en gang i blandt.
Men dere som har fulgt Skaldeman, har dere kunnet ta et bær og litt krem dann og vann? Jeg vil jo så gjerne ha dessert en og annen lørdag og føler at dette egentlig er no-no. I GI-noll boka kalles han issjokolade for en liten synd, men jeg er ikke helt sikker på om det er noe mere riktig enn en middelstor synd:confused:
Jeg måtte feire en viktig bursdag i familien, og lagde følgende:
Eggehvite-mareg-kakebunn av 12 eggehviter, et knivsegg salt, 30 dråper vaniljeessens, en pose kokkosflinger.
La alt i en stor rund kakeform, og stekte i 30-40min. Avkjølte.
Lagde 1dl krem med grov kardemumme og litt vanilje essens.
Skar et stykke av "kaken" og hadde på litt krem.
Forferdelig, men ikke søtt og ikke fristende.
Haha, men det så iallefall ut som om jeg spiste kake...
Modern digget kokos-kaken, og har spist opp hele men med iskrem på...
Annbefales ikke på Skaldemann.
Personlig tørr jeg ikke ta søtt i munnen.....føler det er å friste skebnen...
Og jeg har vært i mange selskaper men rett og slett ikke hatt lyst på alle kaker og godis for jeg er jo sååååå mett!!!!
Jeg har sagt til meg selv at det er 6mnd på 50+ dietten, så skal jeg nok få se resultater.
Jeg er bare pinadø meg nødt til å ikke gi etter! Føler meg som en alkis på vannvogna...
Jeg syns du kan unne deg det. Heller litt jordbær med krem enn å lasse innpå med noe annet. Helt klart best å holde seg unna, men av og til så bare vil man unne seg noe. Pass bare på at det ikke blir for mye. Det er en del karber i jordbær. :)
Jeg skal jammen ta for meg boken igjen og lese litt i den. Ikke bare for kunnskapen, men også for inspirasjonen. Så kan vi kanskje følge opp hverandre litt her inne? Det er alltid hyggelig med en partner. :)
Mye karber i jordbær, så derfor tok jeg bare ett..
Nå har vi bursdag på hver side av 17.mai og 17.mai feiring her, så jeg tror det får bli noen dager med smaking på lavkarbokaker mm,men kontrollert. Lager meg pannacotta til 17.mai, tar med meg delfiakakebit den 16. på bursdag til tvillingsøstra mi, og lavkarbobløtkake den 18. Hvis jeg ikke tar noen slike løsninger er jeg redd det blir sprekk og det er jeg livredd.
Men om jeg leste bøkene rett av Skaldemann, så sier han jo at bjørnen spiser først bær, får å trigge sulten og "legge-på-seg" mekanismen i kroppen, så fet fisk får å hanstre fett på kroppen.
Da bør vel man kansje tenke på å unngå alt søtt til man er nede? :confused:
Desto mer man tøyer søtningssuget, desto saktere ned i vekt tror jeg....
I boken skriver han (sånn ca.) : "om du ikke er villig til å gi 6mnd på denne dietten, så er du ikke virkelig klar til å gå ned i vekt."
Og jeg må si DEN SATT for meg...:D
Men jeg skjønner at diskusjonen kansje heler er om at OM man skal spise søtt, hva bør man da spise?
Jeg tror ikke det spiller noen rolle.;)
Jeg ville laget den Delfiakaka med 85 % mørk sjokolade i stedet for sukkerfritt. Hvis jeg skjønte regnestykket til Imse riktig, så blir det bare 10 gram sjokolade i hvert stykke. Det er under 2 karber det. (Vet at vi snakker Skaldemann her, så da kan det jo være nok til at det velter dagens regnestykke)
og oppskriften på den delfiakaka da? skal det ikke være noe kjeks også på den, eller
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.