< Tilbake til oversikten

Cocosa

Cornelia sa for siden:

Hei!
Kjøpte dette på helsekosten igår etter å ha lest om det her på forumet.
Men var veldig usikker på vilken type jeg burde kjøpe...
Ville egentlig hatt en man både kunne steke i og ha i smoothies :D
Endte opp med å kjøpe den til steking/baking. Men lurer litt på om jeg bør kjøpe den andre og.
Er den til steking mindre sunn? Kan man bruke den også på brødskiven, i smoothies etc. eller har ikke det noe for seg?
Ser at jeg skrev feil og jeg... Cocosa heter det visst ikke cocosan.

Hilsen Cornelia

Photobscura sa for siden:

Jeg retta opp i overskrifta di ;)
Den du har kjøpt er smaks- og luktfri, mens den andre har kokossmak. Om det er noen forskjell på kvaliteten, så tror jeg i tilfelle at den med smak er bedre fordi den er ferskpresset, den andre er det ikke -så vidt jeg husker.
Men, den med kokossmak egner seg ikke til steking, og om du ikke liker at smoothiene dine smaker kokos til en hver tid, så tror jeg du har valgt riktig.
Ellers vet jeg at mct-olje, som er smaksnøytralt og som jeg vet flere bruker i smoothies og lignende er en bra olje. Om den kan stekes i tviler jeg på.
Det omtales her forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2810
Hvorfor vil du steke i kokosfett, forresten? Meierismør er jo mye billigere, og et like godt produkt, om ikke bedre. Eller tåler du det ikke?

Cornelia sa for siden:

Hei!
Kjøpte det fordi jeg har lest mye bra om det og ville har noe å variere emd. Er ikke så veldig glad i smør. Også skal vist cocosa være bra for skjoldbruskkjertelen og jeg har hypothyreose.
mct-olje har jeg aldri hørt om før :) Leste i tråden du henviste til, høres jo veldig bra ut. Kommer sikkert til å prøve det etterhvert og.
Fint at jeg kan bruke denne cocosa typen i smoothies etc. og da.
Skal prøve etterpå jeg, takk skal du ha!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.