Jeg har levd lavkarbo i snart 3 uker, og har hatt det helt toppers:) Men de siste dagene har jeg blitt så sliten og tung i beina, blir "dødssliten" av å gå opp trappa hjemme.
Jeg går mye tur, også lange, raske i skogen, så jeg er i relativt god form. Men nå verker det i beina, spesielt i knær og legger når jeg begynner på turen. Skikkelig sliten - har en følelse av at jeg har gått flere mil før jeg har begynt. Samme turer som før, samme skotøy som før, samme tempo som før.
Kan dette ha noe med kostholdet å gjøre? Kan det være at jeg spiser for lite karbohydrater? For lite fett?
Har det sånn av og til jeg også. For meg må det være slik at det blir for lite karber i forhold til aktivitetsnivå, heller enn at det blir for lite fett i hvert fall. Det vet jeg at jeg må få nok av. Kanskje har det ikke med noen av delene å gjøre. Ikke godt å vite.
Hei!
Kjenner meg veldig igjen, jeg har det sånn i perioder. beina kjennes ut som bly bare jeg skal opp ei trapp. Hatt masse leggkramper også , men det blir borte med Magnesium.
Ja jeg lurer jeg også på hva det er, trodde det var noe med at jeg trente for hardt, men nå driver jeg med roligere trening. Allikevel er jeg helt dau i beina!:D
Håper noen kan hjelpe oss.
Jeg spiser nok fett og 20-30 gram karber!!!
Nei, spiser ikke så veldig mye svinekjøtt eller sjokolade. Spiste kanskje 20 g vanlig sjokolade på lørdag. I løpet av denne uken har jeg spist 3 koteletter, og det er vel det av svinekjøtt.
Men, jeg lurer på om jeg spiser altfor lite karbohydrater. Sitter og regner litt på det nå, og det ser lite ut. Lurer nesten på om jeg er i ketose, har ikke sticks, men kjenner igjen smaken i munn og føler meg litt "dissig" i kroppen. Kiler litt i huden, og litt "ullen" i hodet, prikker i fingrene.
Og hvis jeg er i ketose burde jeg kanskje spise disse tablettene, og det gjør jeg jo ikke, fordi jeg ønsker jo ikke å være i ketose.
Jeg prøvde ketolyse i fjor vinter, men syns det var litt vanskelig med veiing og utregning, sticksene stresset meg også. Likte også veldig dårlig den følelsen av kraftløshet, og den ekle dirringen i kropp og fingrene.
Tror nesten jeg skal ta en brødskive under egget til frokost i dag.:)
Som nevnt over: magnesium kan motvirke muskelslapphet. Og det kan hende du får for lite karbohydrater. Hiv innpå cashew, så får du både stivelse og magnesium. Kaffe skal visstnok også hjelpe.
Hei Gobolla! Jeg tror nok ganske sikkert du er i ketose, ja. Det er et UTALL tråder her inne hvor folk forteller om lignende opplevelser etter en liten stund på ketosedietter.
Samme problemet her, har hatt den følelsen i 2-3 måneder!
Jeg prøver å øke på med karber, har ligget på under 10 og det tror jeg er alt for lite. Kommet meg over 20 nå, og tror kanskje det har hjulpet litt, selv om jeg kanskje burde ligge høyere.
Så har kanskje troen på at litt mer karber kan hjelpe - virker som om kroppen kan bli litt stressa hvis det blir alt for lite..
Si fra hvis du finner plutselig finner noe som virker:)
jeg har også gått på lavkarbo i ca tre uker og har akkurat samme følelsen i beina som deg. Jeg tar magnesium og spiser ikke sjokolade, så det har ikke noe å si for meg. Spiser ikke noe særlig svin heller. Min teori, som jeg har lest meg til etter å ha vært inne på treningsforumet på dette nettstedet, er at kroppen min holder på å lære seg å forbrenne fett og det tar litt tid. Jeg er i ketose og spiser færre enn 15 gram karbo om dagen, så kroppen har ikke stort annet valg enn å benytte fettet. Og det gjør han til gangs; har gått ned seks kilo på disse tre ukene.
Så jeg er innstilt på at joggeturene og trappegåingen vil være tung noen uker til. Men jeg har fått masse energi ellers!
Ja, da ble det 2 grove brødskiver med meierismør og 2 stekte egg til frokost. + en banan:o
Har akkurat kommet inn fra tur i skogen, ca 1 1/2 times tur. Gikk faktisk ganske greit, følte meg mye bedre.
Så løsningen for meg ser ut til å være: passe på å få i meg nok karber, har nok hatt et underskudd siste halve uka.
Jeg er såpass mye i aktivitet hver dag, og hater å føle meg kraftløs og dirrete i kroppen. Derfor er OE optimalt for meg, men må nok passe på karbene.
Takk for svar alle sammen:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.