Har dere noen vidundertips til å gå rask ned i vekt? Jeg snakker ikke om 10 kg på 2 uker, men jevnt ned i vekt. Behøver så inderlig motivasjon og desverre ligger min motivasjon i antall kg ned. Når har du gått mest og fortest ned i vekt?
Og en ting til, IKKE egenkomponert, det er vannvittig fort å feile.
Finn deg en filosofi og les hele boka som hører til, les den flere ganger og følg boka til punkt og prikke.
Ok:) Det er vel sånn lettvint tankegang, bare kutte litt av ditt og datt så går jeg ned. Flott ønsketenkning. Jeg går i alle fall fra et sykt (!) kosthold hvor jeg uten pes kunne stappe i meg 200 gram sjokolade, en stor potetgullpose, halvannen liter brus, halvannen grandiosa og 1 liter is på en kveld (og fortsatt ha lyst på mer). Et under at jeg faktisk er så "liten" som jeg er. Så noen forbedring må det jo bli. Har faktisk kommet helt over søtsuget nå og føler meg positiv, kvikk og lett! Deilig! Skal ta meg tid til å lese, for så å gjøre et godt valg. Takk for svar! Jeg skal være standhaftig, trofast og utholden!!
Rent praktisk er mine beste tips:
-Nok vann! På et ketogent kosthold burde man få i seg et minimum av 3 liter
-Ikke gå sulten og sett kroppen din i sparebluss
-Spis nok fett! På et ketogent kosthold burde MINST 70% av energiprosenten komme fra fett, preferert animalskt fett
-Kutt ut eller ned på meieriprodukter, bortsett fra smør. Da særlig fløte og ferskost
-Dropp alt som heter kunstig søtning!
-Spis når du kjenner første tegn av sult, stopp når du er behagelig mett
-Kjenner du større grad av energi enn før, bruk den! Om det så er på husarbeid eller bare en gåtur
Jeg har ingen vidunderkur - jeg har holdt på i bare noe få dager. Greia tror jeg er at man ikke skal tenke "dette er en slankekur". Det er det nemlig ikke. Dette bør være en livstilsendring. Man må lære seg å leve uten mengder med karbohydrater, man må finne de fordelene man opplever ved å leve slik - og ta vektnedgang som en bonus. (Kanskje en selvfølgelig bonus, men iallefall en bonus)
Må bare legge til trening, selv om mange mener det er helt unødvendig, så er kroppen vår laget for å bevege seg langt mer enn de aller fleste gjør i dag. Man trenger ikke trene til man kjenner blodsmaken, men både muskler og skjellett må brukes for å kunne bli sterkere, og en kropp med sterkere muskler bruker også mer energi på vedlikehold.
Holder også en knapp på trening, i hvert fall mosjon. Jeg går mest ned når jeg mosjonerer regelmessig og spiser mye fett. Helt opp til rundt 80 % av inntaket er veldig effektivt.
Trening og mosjon alene for å gå ned i vekt har jeg derimot veldig liten tro på uten kostholdsomlegging. Kostholdet er absolutt viktigst, men som sagt, jeg går ned mest når jeg kombinerer begge.
Ketolysekuren sier bare jeg=))) Har gått ned 16 kg på 5 mndr-og det på supergod mat=)) Det har virkelig ikke vært vanskelig å slanke seg i det hele tatt=))
Som noen nevner her så kan det stoppe vektnedgangen. Det finnes sikkert mange grunner til det. For min del er det melkeproteinet jeg reagerer på. Sånn jeg har forstått det så evner ikke kroppen min å nyttiggjøre seg det, sånn at det blir omgjort til glukose i stedet for. Da stopper vekta opp, eventuelt går opp.
Om man fint tåler meieriprodukter er det så klart bare å kjøre på. Men om man får et lengre platå (da snakker jeg en måned eller mer) så kan det være noe å tenke på.
Jeg kom over denne tråden fordi jeg googlet vektnedgang. Jeg begynte på LCHF etter anbefaling fra ernæringsterapaut for over to mnd når. Men har ikke gått ned i vekt ennå:mad: Jeg så tipset om at meieri produkter kan ha noe med det å gjøre, så det skal jeg virkelig prøve ut! Her i huset går det nemlig mye i ost (til alle mulige måltider) og fløte. Men hallo! Hva skal man da ha oppe i sausen (hvos man ikke kan bruke rømme/fløte). Hmm...
Jeg bare improviserer, jeg. Men koker opp kokosmelk, lar den koke inn litt, blander i curry (rød paste) og/eller garma masala/tandoori masala, revet ingefær, litt chili, koriander, sitron, salt og pepper. går litt på slump, og smaker meg fram :).
Takk for godt tips - jeg lagde sausen i dag og den ble kjempegod! Men hvor lenge koker du den før den tykner? Hos meg slang jeg oppi en halv teskje sånn johannes-sak jeg nå ikke husker navnet på (ny i dette vettu!) etter 10 min. for da var den fortsatt tynn. Kunne nok tatt litt mer av johannesgreia for den ble fortsatt ikke tykk, men da var jeg sulten så gad ikke vente. Men god ble den så denne skal jeg lage flere ganger.
Er det forresten forskjell på kokosmelk-merkene? Jeg kjøpte en fra Santa Maria (ikke lett, men vanlig type).
Jeg pleier ikke å ha i noe fortykningsmiddel, synes ikke det gjør noe om den blit litt tynn. Blir tykkere etter en natt i kjøleskapet, forsåvidt.
Det samme utgangspunktet er veldig veldig godt med et par dl buljong/hønse- eller kyllingkraft, purreløk og kylling og scampi i som suppe! Lar den trekke i en halvtime. Nydelig!
Jeg kjøper bare på innvandrerforretning, og husker ikke merket. Men det viktigste er at den ikke er fettredusert. Tror det er sjelden de er tilsatt noe annet enn vann.
Lite tips hvis du ikke går ned på en uke eller to:
Regn ut gjennomsnittsvekttapet du har hatt siden du begynte :) Da kan du klappe deg selv på skuldra og si at du sannelig har klart å gå ned x antall kg i uka ;)
Bare ikke bruk det som unnskyldning til å fråtse hehe.... Kun som litt ekstra motivasjon i kjipe perioder :)
Og svømming er kjempefin trening! Spesielt for dere som ikke liker å trene (sånne som meg)... Føles ikke helt som trening ;)
Ta vare på deg selv, ikke bare fysisk, men også psykisk.
Merker godt at nå som jeg er inni dårlig periode (psykisk..angst og depresjon) så er det MYE vanskeligere å opprettholde et sunt og balansert kosthold. Ikke minst den der mosjonen (nå er jo det forskjellig fra person til person, men jeg "gjemmer" meg bort og går ikke ut i det hele tatt i slike perioder). Så ta vare på deg selv, både fysisk og psykisk. Det vil gjøre alt litt lettere å gjennomføre..
Signerer denne! Jeg fikk meg en skikkelig knekk i februar etter 2.tur på sykehus med Dokka vår. Det var kjempevanskelig å finne riktig mat og jeg ble så stressa og klarte meg til jeg kom hjem, men da hadde jeg fått en skikkelig psykisk knekk og endte på peppes med pasta, rundstykker og oreokake..Jeg var helt på tuppa og klarte IKKE å tenke fornuftig... Så det er best å holde seg oppe på bølgene og ikke nede i bølgedalen gitt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.