< Tilbake til oversikten

Hvordan ser disse dagene ut? Har nettopp begynt!

Iselilja sa for siden:

I dag har jeg spist lavkarbo i nøyaktig én uke! Føler meg ganske bra, men skulle gjerne hatt en anelse mer energi. Med andre ord: Jeg føler meg nøyaktig slik jeg gjorde da jeg spiste bøttevis med brød. Og det synes jeg jo er litt rart... :veitikke: Hadde forventet en eller annen form for reaksjon fra kroppens side når jeg kuttet så kraftig ned på karbohydratene som det jeg har gjort!

Kanskje jeg fremdeles spiser for mye karbs? Kanskje jeg spiser for lite mat? Eller kanskje jeg spiser for mye mat? :confused:
Er ganske usikker akkurat nu, så jeg skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger på hvordan jeg spiser.

Noen eksempler på dager fra den siste uken:

Lørdag:
Frokost: Smoothie med rå eggeplomme, kremfløte, liten umoden banan, frosne jordbær og litt lime
Kveldskos: En halv pakke stangselleri med rømmedip, og lavkarbokake (”himmelsk trøffelkake”), et glass rødvin
Middag: Kyllingform med rømme, ost og masalakrydder

Mandag:
Frokost: Egg (2 stk) og bacon (3 striper) stekt i masse smør
Lunsj: Mandler, pekannøtter, pistasjenøtter (husker ikke helt hvor mye, men det ble kanskje 3-4 håndfuller til sammen tror jeg), ca 4 ruter mørk sjokolade, 1 ss tran, 3 oopsie rolls med kakao og splenda
Middag: 2 kyllinglår med salat (feta, ruccola, cherrytomat, agurk, olje)

Onsdag:
Frokost: Egg og bacon stekt i masse smør, eggemelk-kakao (med 50 g smør og 1 egg) - var stappmett i timesvis :D
Lunsj: Valnøtter (en håndfull eller to), mørk sjokolade, pistasjenøtter (ca 3 håndfuller tror jeg)
Lunsj/kvelds: Smoothie (kokosmasse, egg, olje, mandler, linfrø og frosne bær)

Torsdag:
Frokost: Egg (1 stk) og bacon (5 striper) stekt i masse smør, ca 5 små tomater
Lunsj: En håndfull valnøtter og ca 5 ruter mørk sjokolade
Middag: Kyllingform med masalakrydder, rømme, rødløk og ost

Jeg har ikke turt å veie meg enda siden jeg er sikker på at jeg ikke har gått ned noe. Synes det enn så lenge er bedre å være litt usikker på akkurat det området, enn å få de demotiverende nyhetene bekreftet.. :p (Målet mitt er å gå ned 5 kg)

Yonah sa for siden:

Nå står det ikke noe om hva slags filosofi du følger, så å vurdere kan være litt vanskelig.

Men ellers, banan er fyfy på lavkarbo. Og det var veldig MYE sjokolade her... De fleste strekker seg til maks en rute sjokolade... Freia sin 70%sjokolade inneholder 3 karber pr rute, og det er mere enn nok. Stadig spising av sukker vil gi utsondring av insuli og sette på forbrenningbremsen, hjelper ikke at det bare er noen få karber. Sjokolade er ikke hverdagsmat, det er helgemat.

Iselilja sa for siden:

Takk for tilbakemelding.
Banan har jeg i løpet av denne uken kun spist én stk av, siden jeg trodde det var en nødvendighet for å få til en god smoothie. Det viste seg at det var det ikke, heldigvis. :) Så banan blir det ikke mer av. Får prøve å kutte ut sjokoladen også, i hvertfall i hverdagene.

Jeg følger forøvrig ingen bestemt filosofi. Skal prøve med "generell" lavkarbo først, for å se hvordan jeg fungerer på det. Går jeg ikke ned i vekt med dette, vurderer jeg å teste optimal ernæring.

Iselilja sa for siden:

Ser det greit ut sånn ellers, da? :)

Yonah sa for siden:

Føler du at du har gått ned da?

Jeg er ikke noen ekspert, men jeg selv kan ikke spise sjokolade og nøtter hver dag, da går jeg ikke ned i vekt. Men ellers ser det ikke så ille ut.

Kanskje noen som har mere peil dukker opp?

Skautrollet sa for siden:

Mja... så lenge du ikke har valgt en filosofi, synes jeg det er vanskelig å gi noe råd.

Men som Imse sier lønner det seg å være forsiktig med sjokolade og faktisk nøtter. Nøtter er fantastisk, jeg spiser ca 5 om dagen selv, men en neve eller flere kan fort bli mye karber. Litt lite salat og grønnsaker, litt for mye bær? Ellers er det mye bra her da:)
Du må finne hva som passer deg, men jeg anbefaler EN retning og følge den. Og drikk MASSE vann! Lykke til;)

Iselilja sa for siden:

Takk for råd. :)
Spiser litt salat ved siden av kjøttmåltidene (som jeg har hatt en del av). Det går da mest i cherrytomat, agurk, ruccola og kinakål.
Visste ikke at nøtter ikke var bra å spise for mye av. Jeg får kutte ned på det, da. :)

Det blir nok muligens til at jeg velger meg en retning ja. Men jeg klarer bare ikke å bestemme meg for hvilken. Fedon virker bra, men jeg ønsker ikke å begrense fettinntaket. Optimal ernæring virker også intressant, men måten man kjøper boken på virker litt skummel (fakse av gårde underskrift og slikt.. :confused:). Men, men.. Finner nok ut av dette med retning snart. I mellomtiden venner jeg meg bare til å spise lavkarbo generelt. Det er jo den strake motsetning av hva jeg tidligere har spist. :D

Føler ikke jeg har gått ned noe i vekt, men det har jeg heller ikke forventet så raskt. Har belaget meg på en langsom vektnedgang, siden jeg har relativt lite å ta av. Skal veie meg når jeg ser en tydelig forandring i speilet! :) Ikke før. (Tror jeg... :liste: )

Yonah sa for siden:

DU, gå på biblioteket du, og se hva slags bøker de har om div. lavkarbofilosofier, lån de og les de, da har du kanskje dannet deg et bilde om hva du skal spise, også kan du heller bestille en bok selv.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.