< Tilbake til oversikten

Noen som bruker silikonformer?

nomma sa for siden:

Da har jeg tatt i bruk min Tupperware brødform i silikon. Men jeg synes at alt blir så mye mer stekt i den. Er det vanlig eller er det fordi jeg har så mye smør i det jeg lager? Lollypopbrødet ble brent ikke bare oppå men rundt hele.

Nå tenkte jeg skulle bruke den til Black sunday, siden 24 forma var opptatt. Men det ser ikke så bra ut. Røra har blitt stekt i kantene så det ser ut som en båt :lol:

Hva er deres erfaringer?

trillian78 sa for siden:

Jeg har silikonmuffinsbrett. Er så strålende fornøyd at jeg aldri kommer til å bruke noe annet igjen :D

Gerd sa for siden:

Det lille jeg har brukt av silikonformer til lavkarbo (muffins, kaker) har vært helt totalt mislykka.... Ikke pga av stekingen... Men det har vært et rent h***** å få det ut av forma... :o

nomma sa for siden:

Og bakevarene trenger ikke mindre steketid / lavere temperatur??

nomma sa for siden:

ups, blir spennede å se dette da :lol:

Har heldigvis kjøpt mye sjokolade :lol:

trillian78 sa for siden:

Øh... vet ikke? Tar aldri tida, bare titter innom ovnen med jevne mellomrom og titter på fargen og stikker en trepinne i for å sjekke konsistensen. Temperaturen er den samme som før.

Hæ? Det er jo omvendt! Sleit alltid med fastbrente muffins før. Men aldri etter innføring av silikon.

Gerd sa for siden:

Ikke fastbrendt, men umulige å få ut hele. Sånn som eggemusffins og kaker. Mye mykere konsistens enn "vanlige"....

nomma sa for siden:

Der ringte timer'n, kaka ser fortsatt ut som en båt :lol:

trillian78 sa for siden:

Nei nei nei. Vipp dem ut med en spiseskje. Lett som bare det. Smører du formene?

trillian78 sa for siden:

Hmm.. Kan det være så stor forskjell på silikonformer da?

Gerd sa for siden:

Nix,
men det henger ikke heller....:o

nomma sa for siden:

Du skal ikke smøre formene sa dama jeg kjøpte den av. Da blir de ødelagte???

Gerd sa for siden:

Tror jeg har sånn billig-greier....

StineK sa for siden:

Har ikke kakeform, men brødformer fra tupper. Er det smarteste jeg har kjøpt på lenge!

Smører ikke formene - og brødene bare sklir ut etter steking. Blir ikkno svidd heller.

nomma sa for siden:

vasker dere formene i oppvask maskinen? Har hørt det går bra og at det ikke går bra. :confused:

trillian78 sa for siden:

Jeg smører. Av gammel vane. Tror ikke det er nødvendig. Men så trenger ikke vi være redd for fett, så da er det liksom ikke noe å lure på syns jeg. Har ikke lagt merke til at min er ødelagt av den grunn. Jeg har også billigvariant tror jeg. Kjøpte den på Meny eller Spar eller noe sånt. Vasker den opp for hånd. Har ikke oppvaskmaskin :(

lokkebiff sa for siden:

(jeg har også to fiiiine silikonformer...)

:liste:

nomma sa for siden:

:lol:

Gerd sa for siden:

:lol:

StineK sa for siden:

Jeg smører ikke, og vasker i oppvaskmaskinen. Jeg er naturlig lat. :ja:

rhb sa for siden:

Hei hei dere flinke damer
Jeg skjønner det er mye jeg må finne ut av. Sikikon former-er ikke det noe man har i pu----???? :D
Alvorlig, jeg har bare slitt med sånne små papirsaker som er noe veldig herk og jeg har mista lysten til å lage noe mer. Ser at skal man få orden på sakene må utstyret være i orden :)
får vel ta meg en tur ut, det er ikke akkurat mye sånt i nærbutikkene mine.

lokkebiff sa for siden:

Der har jeg mine :ja: De andre her inne bruker sine til baking o.l.... :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.