< Tilbake til oversikten

Hvordan tilberede asparges?

Iselilja sa for siden:

Jeg kjøpte en bunt asparges for noen dager siden (torsdag, faktisk, så jeg håper den fremdeles er spisbar?) men den ligger fremdeles i kjøleskapet siden jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med den. :o

Hvordan tilbereder man den? Og hva bruker man den til?

Kanutten sa for siden:

Lage suppe!
eller
Frese den opphakket sammen med bacon og helle litt fløte over som tilbehør til annen mat!
eller
Ete den rå/stekt med skinke rundt!
eller
Ete den rå med duppedippe til!
eller
Ha den i wook... Myyyye den kan brukes til! Elsker asparges jeg!

Gerd sa for siden:

Eller bake den i alufolie, med smør, salt og pepper. 200 grader i ovnen 15-20 minutt. (Eller på grill)

Nammis :sikle:

Iselilja sa for siden:

Takk for svar!

Da tester jeg å spise et par i rå tilstand, også baker jeg noen med smør og pepper. (Smør, smør, smør til alt - Lavkarbo er genialt! :hungry: )

nomma sa for siden:

Har aldri smakt asparges jeg :o

JenJen sa for siden:

Smørdampet asparges :sikle: Nydelig som tilbehør til kokt laks :ja:

nomma sa for siden:

Hvordan gjør du det? Jeg er helt grønn :D

JenJen sa for siden:

Jeg har bittelitt vann og masse smør i en kasserolle, koker opp, har i asparges (jeg deler mine opp i biter), har på lokk og trekker kasserollen av plata. Etter noen minutter er de akkurat passe etter min smak, liker ikke ihjelkokt grøntfòr ;)

nomma sa for siden:

må prøves :) fillern at jeg ikke kjøpte Aspargeskjele på Domus, de hadde til Kr 10,-:eek:

JenJen sa for siden:

Aspargeskjele?? :eek:

nomma sa for siden:

Den var liten men høy, slik at en kan koke de stående..... eeeh.. det vil si at jeg måtte ha brukt masse smør for å dekke de.. Likegreit jeg ikke kjøpte da :lol:

Iset sa for siden:

Jeg synes asparges er fantastisk godt stekt i pannen i smør, og drysset med en god del nyrevet parmesan, salt og pepper før servering. Håhåhå.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.