< Tilbake til oversikten

Hjelp! Matfett-studie, trenger mange svar!

arvid g sa for siden:

Prøver en til gang. Trenger flere svar!
Motivet for studien er at jeg har bøttevis med vitenskaplige studier som viser at Fler-umetta fett fra Planter(omega-6) gir fedme,diabetes,hjertefeil & Bryst-kreft etc.etc
Men,for å få Klinisk Ernærings "eksperter"& Helsevesen og POLITIKERE og oss vanlige folk til enklere å forstå/se dette, trenger jeg noe mer konkret!
Ja,jeg vet jeg er en masekopp,men håper flere vil svare!

kjønn:alder:høyde/vekt:fedme fra alder 1.Meie.Smør som barn2.Meie.Smør siste 10 år3.H-melk som barn(annet)4.H-melk som voksen(annet)5.Plante-margarin som barn6.Plante-margarin som voksen7.Tran/omega-3 som barn8.Tran/omega-3 som voksen9.Micro ovn som barn10.Micro ovn som voksen11.Sykdom,hvor lenge12.Medisiner,hvor lenge[color=#000000][/color]13.Barnas mat14.Barnas sykdom
De 4 siste trenger derer ikke svare på,om det er for personlig!

Hvis man hadde spist som "i gamle dager",meierismør&H-melk&fett sauekjøtt etc. hadde man kanskje ikke trengt en Lavkarbo,no!
med vennlig hilsen
arvid g

Stupedama sa for siden:

Hei, jeg vil gjerne tipse fler om dette, men hva er det egentlig du spør om? Hva er typisk svarene på de spørsmålene?

Kula sa for siden:

Det er helt greit å være masekopp, men når du har bøttevis med vitenskapelige studier som bekrefter påstanden din, hvorfor trenger du da en uvitenskapelig studie i tillegg?

Photobscura sa for siden:

Jeg skal være en masekopp jeg også, og etterlyse svar i flere av trådene du har laget eller bidratt i hvor du har blitt stilt direkte spørsmål. ;)

arvid g sa for siden:

90% av svarene blir at ingen overvekrige har spist Meierismør,fet ost&H-melk i de siste 10-15 år. De har brukt Plante fett(omega-6)
arvid g

arvid g sa for siden:

for å legge frem de faktiske årsakene til fedme & diabetes
arvid

arvid g sa for siden:

sorry

vil gå gjennom i morra tidlig

arvid g

Kula sa for siden:

Ikke for å kverulere, men kommer ikke de faktiske årsakene frem i de vitenskapelige studiene du sitter på i mengdevis? Hvis ikke, hva er det som kommer frem i disse studiene?

Yonah sa for siden:

Ja, vel, dette er jeg ening i, sålenge man ikke spiser noe annet usunt i tillegg. Jeg har nemlig IKKE spist lettvarianter av mjølkeprodukter, kun fløte, rømme og smør de siste 15 årene og temmelig lite planteoljer, jeg bruker planteoljene til å rense maling av fingrene;) Men selv om jeg har spist dette, så veier jeg 130kg... Fordi jeg har spist sukker og hvetemel i tillegg( jeg er en ivrig baker..).
Jeg synes den undersøkelen din kan virke til å bli for tynn til å få et riktig resultat, siden folk gjerne blir sjuke og overvektige av andre ting enn bare lettvarianter og planteolje..

danish sa for siden:

Jeg vet ikke hvor nyttig en slik innsamling er. Du har to problemer:

• Det blir ren epidemologisk data. Slik data sier ikke noe om årsaksforhold (folk kan f. eks. ha genfeil). Det gjør derimot intervensjonsstudier. Hvis noe bør du søke efter en variert gruppe som spiser mye planteoljer (helst uten en historie for hjertekarssykdom), dernest dele dem i to, hvor (1) spiser som før (kontrollgruppe) og (2) spiser mettet fett (intervensjon).
  • "Research bias." Du har konklusjonene på forhånd, og vil dermed være tilbøyelig mot å "skurre" bort data som ikke passer. Dette skjer hele tiden hos forskere. De løser det gjennom blinde studier. I en blind studie vet hverken forskerene eller deltagerene hvem som har placebo/kontroll, slik at den innsamlede data (f. eks. total hjertekarssykdom) blir mer nøyaktig. Kun efterpå blir det frigitt hvem som tok hva, slik at forskerene kan lage hypoteser som forklarer resultatet.

arvid g sa for siden:

det med at forskere forventer seg resultater som skal bekrefte deres meninger/tro er som du sier et KJEMPEproblem innen forskning!! At de som regel sponses av noen som skal selge noe,gjør at slike studier må taes men en stor klype salt!!
For meg er det enklere,jeg har testa ut disse tinga selv,og har "studert" resultater fra alle verdens hjørner. Og skal IKKE selge noe som helst! Men jeg orker ikke å sitte her med min friske kropp å se på at Vestens helse går rett i d... Så AMATØR studien min er mer ment til å kunne påvirke alle de som sliter med helsa,og som i tillegg følger alt det som Ernærings ekspertene anbefaler,som igjen er helt feil(og ofte falskt,da de samme vet sannsynligvis at det de sier er feil). Men alt jeg kommer over av studier(også min) blir sendt til Helse.dep,Mat tilsyn.Drevon,Mills,Møller,Stortinget,kort sagt ALLE !
Så en eller gang i "nær" fremtid skal dere vite , at alle de involverte har fått samme info som dere!
Så studien min blir mer lik den som følger! Håper at dette var en grei forklaring på hvordan jeg tenker.
[CENTER][CENTER]India 1960/70: 1 Million jernbane-folk:[/CENTER][/CENTER]
Sør-India, de spiste ca. 15x mer Plante & Fiske Oljer og hadde ca.15x mer Hjerte Lidelser!
Nord-India, spiste ca. 15 x mer Metta fett og ca. 15x mindre Hjerte Lidelser!
Indian Journal of Industrial Medicine, 1968, 14:219

[CENTER][CENTER]Israel =Et Ernærings Eksperiment !![/CENTER][/CENTER]
Israeli Jews may be regarded as a population-based dietary experiment
Israel has one of the highest dietary polyunsaturated/saturated fat ratios in the world; the consumption of omega-6 polyunsaturated fatty acids is 10% higher than in most European countries. In fact, Israeli Jews may be regarded as a population-based dietary experiment of the effect of a high omega-6 PUFA diet, a diet that until recently was widely recommended. Paradoxically a high prevalence of cardiovascular diseases, hypertension, non-insulin-dependent diabetes mellitus and obesity!!!!!There is also an increased cancer incidence and mortality rate, compared with western countries
Department of Membrane Research and Biophysics, Weizmann Institute of Science, Rehovot, 2002.

Diet and disease--the Israeli paradox: possible dangers of a high omega-6 polyunsaturated fatty acid diet. “Thus, rather than being beneficial, high omega-6 PUFA diets may have some long-term side effects, within the cluster of hyperinsulinemia, atherosclerosis and tumorigenesis.”(Diabets,Åreforkalkning og Kreft)
Isr J Med Sci. 1996 Nov;32(11):1134-43

Her ser vi ett helt folk som Eksperimenterer med et veldig høyt Plante Fett forbruk og et meget lavt Dyre Fett / Metta Fett forbruk !!! og, det går rett til helvete med helsa deres ???

Hmmm, jo men er ikke Omega-6 Plante Fett Hjerte Godt da ????????? Tydeligvis ikke !!!

arvid g sa for siden:

Uff, nå er jeg litt freidig,men...jeg lærer visst aldri!
ok,hadde jeg vært deg ville tatt kvelertak på legen min,og forlangt et registreringfritak på Armour Thyroid for å fikse det Lave Stoffskiftet(jeg har gjort det),så ville jeg kjøpt Progest-E-complex fra England,Naturlig Progesteron,for å prøve å rette opp Østrogen dominansen(jeg og mange av mine nærmeste+flere jeg trener gjør det,jeg har adressa om ønskelig). Kutte ut ALLE fler-umetta fettkilder! Inn med Kokosfett!

mvh
arvid g

Yonah sa for siden:

Men hvorfor skal jeg gjøre det, når jeg når går ned i vekt og har kuttet det usunne, altså kornvarer og annet sukker? Jeg spiser rent kjøtt og smør og litt kokosfett. Jeg foretrekker smøret pga smaken og jeg elsker å lage god mat!
Det er jo for svingende mjøl og sukker som har gjort meg feit, jeg går jo ned så fort jeg kutter ut. Og ellers får jeg jo vondt i magen av brød o.l. så det har jeg spist lite av, min fiende er kaker, og det har jeg spist fordi blodsukkeret mitt sier jeg trenger det, selv om jeg får vondt i magen. Dette er nå rettet seg.
Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til mjøl og sukker, uansett og fettet liksom hjelper på, mjøl og sukker er ikke bra!

Hos oss prøver vi å lære ungene at vi spiser 1/3 kjøtt, godt og vel 1/3 grønnsaker og litt grov pasta eller potet til, og de foretrekker kjøttet og grønnsakene og lite stivelse. Jeg er livredd de skal bli som meg, jeg var sykelig undervektig til jeg begynte på skolen, for så i løpet av få år svelle ut og bli overvektig. Jeg er vokst opp med 2/3 stivelse og resten fordelt på kjøtt og grønnsaker, fordi stivelse var billig og mamma og pappa hadde dårlig råd. Akkurat nå har jeg 3 bittesmå unger, men passe tunge i forhold til lengden, bare litt korte ( men jeg og mannen er korte;) )

arvid g sa for siden:

høres bra ut at du er på vei ned,flott. Når jeg tenker på meg selv i helsesammenheng så staser jeg på alle fornuftige/ufarlige metoder. En av hoved effektene til Naturlig Progesteron er å stabilisere blodsukkeret,som er et hovedproblem ved fedme! Min mor bruker det på sin Kreft svulst,flere barn her nruker det mot Hyper/ADHD,kona mot sin Østrogen dominans etc. Hjelper også mot beinskjørhet,Eplepsi,depresjon,Folk som har et blodsukker på ca.8 er nesten helt uten allergier! Jeg kjørte jo hard lav-karbo i noe år,men uten nok sukker så gikk Kortisolet opp og stjal muskulatur,jeg var jo ikke mer enca. 75 kg den gang heller! Så kom det Lave Stoffskiftet! ok,du kan ha det i minnet,og hvis du skulle ville prøve.
arvid g

nalana sa for siden:

Er naturlig progesteron noe alle kan kjøpe, eller er det dette Armour Thyroid produktet du snakker om?

Yonah sa for siden:

Si hva du vil, men med et blodsukker på 8 blir jeg spinnvill og kaster meg over alt sukker som finnes i huset.
Dette er et lavkarboforum, vil du predike spising av mjøl og stivelse, tror jeg du har havnet feil.
Ketogen diett har hjulpet temmelig mange barn med epilepsi, tror neppe du får disse foreldrene til å gi sine små barn sukker eller mjøl. Det er søren ingen spøk med barn som har 100 eller flere epilepsianfall hver dag.

arvid g sa for siden:

ja til Progest-E-complex,en "syrup" som smøres på lepper eller innsiden av armer. Den er også smekkfull av naturleg E vitamin! Mercedes i forhold til de kremer som selges i helskosten.Syntetisk P. må IKKE brukes!
P-E-complex: hvis på arm: 1 liten dråpe Oliven olje smøres ut først: så en halv "ert" som smøres godt inn. Er i blodet ditt på noen få minutter.Har man kuler i brystet kan det smøres rett på! 2 x dag! Ved siste 3 del av graviditet lager friske kvinner ca. 400mg P. Ved 2-3 x dagdose er du ca på 30mg,kan økes mye,eneste bivirkning er en slags "bedøvelse&avslappethet" men da er dosene ganske store!
Her ser du min siste best. Om ikke Stoffskiftet er veldig lavt,kan man bruke de kapslene der,og eventuellt forhindre at det blir lavt! Lavt Stoffskifte gir en rekke sykdommer! og er vel den moderne epedemien!

Emne: The Natural Health Choice Ltd.: Your order #102235 has been shippedSendar: [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL] Mottakar: [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL] Dato: 14.04.2009 18:07

For å ta vare på privatlivet ditt er eksterne bilete blokkert i denne meldinga. Vis bilete
Dear Mr. Arvid Gerhard,

This email is to confirm that your following order has now been shipped.
If you requested a trackable postal service, please use the tracking number below to track your parcel through Royal Mail’s online Track & Trace service. Please note that if you requested an international trackable service, then the Royal mail site will only follow the parcel until it leaves United Kingdom territory. Thereafter, you should use the same tracking number on your country’s National Postal Service website.

Order id: {102235 #}Order date: 13-04-2009 21:31:00Tracking description:Your order has been shipped by International Registered service. You can track your parcel online at [url]www.royalmail.com[/url] using the tracking number RJ313959885GB.SKUProductItem priceQuantityTotal
[img]https://mail.fastline.no/roundcube/?_task=mail&amp;_action=get&amp;_uid=2231&amp;_mbox=INBOX&amp;_part=2[/img]SKU7329Progest-E Progesterone Complex (28ml) £21.16 5£105.80 SKU3724Thyroid Concentrate - Bovine Caps (90) £22.00 3£66.00 Subtotal: £171.80 Shipping Cost: £9.51 VAT 0%: £0.00 [img]https://mail.fastline.no/roundcube/?_task=mail&amp;_action=get&amp;_uid=2231&amp;_mbox=INBOX&amp;_part=3[/img]Total: £181.31

arvid g sa for siden:

potet er veldig bra,MEN MED MEIERISMØR på,søt frukt er veldig bra,honning! Jeg tenker helse! Mjøl,brød,korn,spagetti har jeg ikke spist på 10år!
Det er Lavt Stoffskifte/Østrogen dominans(i menn også) som gjør at det er store svingninger i blodsukkeret!

arvid g

Yonah sa for siden:

Da får du spise din mat og jeg min, for jeg tåler ikke potet, honning og frukt med mye fruktose. Du får si hva du vil der, men fruktose er ikke bra for meg. Potet= sukker, uansett hvor mye smør den spises med.

Yonah sa for siden:

Tja, jeg har absolutt INGEN svingninger i blosukkeret nå, og det bedret seg med en gang jeg kuttet ut potet og kornvarer. Og ja, jeg sjekker blodsukkeret jevnlig for å virkelig se hva som får blodsukkeret til å svinge.

Elizabethcita sa for siden:

Bare innom med et kjapt lite spørsmål til deg arvid g. Når du snakker om lavt stoffskifte og armour thyroid, så håper jeg virkelig du snakker om SYKDOMMEN lavt stoffskifte, og ikke "lavt stoffskifte" i betydningen lav forbrenning. Det er to vidt forskjellige ting, og det er kun ved sykdom man skal ha medisin. Uten sykdommen kan det være direkte farlig å ta medisin.

Armour Thyroid er forøvrig thyroksin (stoffskiftemedisin) laget av gris, som er opprinnelsen til Levaxin som er mest brukt i Norge i dag. Levaxin er i motsetning til Armour kunstig fremstilt. Armour er pr i dag lite anerkjent i legestanden i Norge, men mange stoffskiftesyke viser seg å bli bedre av den enn av levaxin.

Har samme opplevelser som Imse. Søt frukt får det til å prikke i hodet mitt, det hjelper noe dempe det med fet mat, men ikke nok til at jeg orker det særlig ofte.
Dette har alt å gjøre med de forskjellige forutsetningene til folk, med insulinresistens og disponering for LADA er frukt noe jeg må være veldig forsiktig med! De rådene du gir her er direkte farlige for mange.
Jeg måler som regel blodsukkeret mitt en gang i uka. Det er når det ligger mellom 4 og 5 fastende at jeg har det aller best.

Pål sa for siden:

Til arvid g og alle det måtte gjelde.

Jeg ser du prøver å gjøre en "studie" her på lavkarbo. Det er så mye galt med det du skriver at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, men jeg vil nevne det viktigste.

For det første: Ord som "årsak" eller "forårsaker" må brukes veldig forsiktig når man snakker vitenskap. Den beste måten å vise kausalitet på er å gjøre randomiserte, kontrollerte (og gjerne blindede) studier. Bare slike studier vil kunne si noe om årsak og virkning, men selv enkeltstudier av denne typen kan aldri vise årsak og virkning. Det er bare summen av den samlede vitenskapen på et felt som kan vise kausalitet.

Hvis du gjør en stude der du ser at mennesker som levd på en viss type fett er mer syke eller overvektige enn mennesker som ikke har levd på slik kost, så har du ikke vist at en type fett gir en type sykdom. Du har vist en korrelasjon mellom to faktorer. De opptrer sammen, men ikke mer enn det. En studie som dette vil aldri kunne si oss noe om hva som forårsaker hva.

For det andre: Skriv ett inlegg der du grundig beskriver de fysiologiske mekanismene som forklarer hvordan omega6 gir overvekt (og alle de andre påstandene du kommer med). Ikke legg ved linker til artikler og "klipp og lim" fra nettsider midt i teksten. Forklar det selv.

Og sist men ikke minst; du vil aldri kunne overbevise noen som helst med en liten tullestudie gjort på lavkarbo.no. Dette er ikke vitenskap og verken du eller andre bør kalle det det. Skal du gjøre en skikkelig studie må du standardisere skjemaer, bruke skikkelige metoder for valg av utvalg osv. Det du holder på med her er ikke vitenskap og kan derfor aldri tas seriøst av de menneskene du ønsker å overbevise.

Det ville også være en fordel om du kunne skrive med et mer skikkelig og lettforståelig språk med tilnærmet ordentlig tegnsetting.

Jeg vil oppfordre alle på lavkarbo om å ikke være med på arvids "studie" fordi dette er en missbruk av den vitenskapelige metode og vitenskapelige uttrykk, og fordi arvid ennå ikke har nok kunnskap om vitenskap til å bruke utrykk, studier og annet vitenskapelige materiale riktig.

hilsen pål

Kanutten sa for siden:

:ja: Enig med Pål!

Perdita sa for siden:

Takk for innlegget ditt Pål!

Yonah sa for siden:

Takk for at du kom innom Pål:blomster:

Svane sa for siden:

Og det mener du at du skal klare ved å gjennomføre en uvitenskapelig undersøkelse på overvektige?

Du er klar over at det er like meningsløst som å hevde at siden de fleste voksne som dør har drukket kaffe så er kaffe dødelig?

Du bør nok lese deg litt opp på hvordan vitenskapelige studier gjennomføres, og ikke minst hvordan statistikk skal utføres.

Selv om du greier å vise at flertallet av overvektige ikke har spist meierismør så er det på ingen måte et vitenskapelig bevis for at plantemargarin = overvekt. Dette fordi du ikke har tilsvarende materiale (undersøkelse) fra grupper av normalvektige personer. Og for at et slikt materiale skal bli statistisk signifikant må du ha ganske mange mennesker, og korrigere for faktorer som helse, miljø, økonomi, osv.

Konklusjonen er at det du bedriver er tull.

Svane sa for siden:

Og nå ser jeg at Pål har vært inne her og uttrykt det mye bedre enn meg. :)

arvid g sa for siden:

Det er helt riktig at jeg fullstendig mangler formell urdannelse på mat&helse! (det hadde jeg heller ikke da jeg trente en masse ukonvensjonelle systemer på padleren Knut Holmann.Det var mange "skolerte genier" som var ektremt imot at en "ulærd" gjorde den jobben! Men akkurat det føler jeg som min fordel! Jeg står absolutt helt alene om denne kampanjen mot det etablerte mat,ernærings & helsemiljø som styrer, og 90% av det jeg skriver går stikk imot dem,men jeg tenker kun frisk kropp!
Jeg er ikke medlem av en isme,religion,politikk eller annet,som binder dine meninger på hender og føtter.

Motivet mitt for alle disse merkelige og dårlig forfattede skriv er å opplyse om at
de fleste ting med å bedre kroppens systemer er enkle å utføre.

Vestens Pandemi av fedme,diabetes,brystkreft,ADHD,infertilitet etc. kommer delvis fra den måten vi lever og maten vi spiser! (vi blir forledet av Mat & Legemiddel industrien)Men ser man på vesten enorme Østrogen dominans pa damer og menn(kontra testosteron/progesteron) så skyldes det også miljøgifter/p-piller/soya i stor grad! Soya og Østrogen og Legemiddel Industrien er gigantiske,tror de at de selger så mye for å være snill mot deg? De arbeider etter samme konsept som våpen industrien,ergo,hva som skjer med folk er ikke førsteprioritet,for å si det mildt!
Jeg blir forbanna når jeg ser på alle ernæringsråd som blir gitt,da 90% av dem er den strake motsetting til hva kroppen egentlig hadde trengt for å bli frisk!
Jeg blir også forbanna på den arroganse som vises fra dem med "spiss-kompetanse" på disse områder."spissen" deres sitter fast et ektremt smalt fagfelt(tenk C.Drevon`s inkompetanse hva gjelder kroppens helhet),og de viser ingen interesse til å se en helhet i probematikken. Denne holdningen får katastrofale følger for folks helse!
Men først,hvis det er slik at de fleste på lavkarbo sliter med vekta/helsa,så prøv å trekke ut det som kan være til hjelp for dere,ikke heng dere opp i grammatikk!

Hvis det derimot forholder seg slik at dere har en frisk og sterk kropp, så ikke les mine skriv. Mine skriv har ingenting med mine meninger å gjøre,de er kun ment til å stimulere folk som sliter til å gjøre noe aktivt selv!
Omtrent 90% av all info jeg legger ut kommer fra en kar som heter Ray Peat,som har forska på ernæring&hormoner siden 1970! For egentlig å forstå hans kapasitet og ikke minst hans søken etter EKTE FAKTA om dette,som jeg prøver å formidle,er det dere selv som gå inn på artiklene hans,det er dere som eventuelt har et fedme/helse problem,jeg har det ikke.Fordi jeg har tatt mine grep med Lavt Stoffskifte,hormonbalansen,respirasjonen og immunforsvaret.
Ray Peat har også en enorm innsikt om de politiske,vitenskaplige og matfett/legemiddel industrielle aktører systemer i USA, og hvordan denne grupperingen sammen lager mange farlige ideer som i utgangspunktet er økonomisk grunnet(som det meste for tida).
Men nå vil jeg sette dere på en liten test,jeg har lagt inn et skriv som heter: Omega-3 dreper blodkreftceller! jeg vil at de som er mest skeptiske til mine skriv leser det,og sender en melding på hvordan dere reagerer på det! Gjerne også de som kanskje skulle ønske mer skriv fra meg,så får jeg hvor pilen peker! Dette for å slippe å bruke masse energi for å prøve få dere til å se enkle løsninger på eventuelle fedme/helse problemer!
"Studien" er ment personlig for meg,etter å ha studert emne ernæring, fedme,diabetes,,brystkreft etc. så føler jeg behov for å se om dette samsvarer med de studier som lagt frem,og det er mange det kan jeg love dere.
Men,før dere gir meg ordentlig tilbakemelding på "testen", sitter jeg på vent!
Det ville ikke hjulpet at jeg la frem bøttevis med vitenskapelige artikler,dere ville ikke tro det likevel! Men det er helt ok,hvis helsa er topp,hvis den ikke er det,så er det ikke så veldig ok!
Arvid g

Løvetann sa for siden:

Hallo Arvid G!

Du presenterer det som om du står helt alene i opposisjon til det offisielle synet på hva som er sunn mat/ernæring. Det virker som du rider fram som en enslig helt på ditt eget korstog, et solostunt der du alene har "sett lyset". Det blir jo litt pussig for oss andre å lese, ettersom de fleste av oss er på dette forumet nettopp fordi vi faktisk allerede har valgt en annen vei enn det som CD og andre tradisjonalister prediker! :p

Du setter tilsynelatende opp bare 2 alternativ for oss andre:

1. følge dine råd
  2. fortsette å være overvektige og med dårlig helse
    Er det virkelig ditt alvor å prøve å fremstille virkeligheten slik? :eek: Har du ikke lagt merke til at mange av oss faktisk har gått ned i vekt og fått bedre helse ved å følge rådene til Atkins, Fedon Lindberg, Torkil P. Andersen eller andre? :confused: Det er ikke bare en vei som fører til Rom, vet du! Det er ikke bare en sannhet!

Er du egentlig interessert i hvem vi andre er, hva slags erfaringer vi har gjort med lavkarbo og hva vi kan ha å bidra med (utover det som kan bekrefte dine egne antagelser)?

Ett grunnleggende problem med innleggene dine er nok at du ikke beregner ditt publikum. Du skriver med stort engasjement og vil det beste. Men du ser ut til å glemme eller overse hvem som er mottakeren av det du skriver. Og når du ikke tilpasser budskapet til mottakeren, blir det dårlig kommunikasjon.

Du sier at vi skal overse formen og konsentrere oss om innholdet. Men uansett hvor velmenende du er, vil det du skriver lett bli oppfattet som støy når du blander aggresjon mot CD & co med gode råd og "jeg alene vite"-holdninger. Det er derfor det ikke hjelper om du legger fram "bøttevis med vitenskapelige artikler". Ro deg ned litt, så kanskje vi kan oppfatte budskapet ditt! ;) Så får den enkelte vurdere om det er noe for dem …

Du har funnet din "guru", Ray Peat (raypeat.com/). Kjempefint at du tipser oss om at han finnes og at noen av oss også kanskje kan finne nyttig informasjon hos ham, takk for det! Men er du ikke klar over at Peat er bare en av mange som råder folk til å følge lavkarbo, bruke Omega 3-tilskudd osv.? Igjen: Det er ikke bare en sannhet. Det er ikke sånn at noen er kommet til veis ende med forskning.

Altså:

• Du er ikke alene om å være i opposisjon til offisielle ernæringsråd.
  • Du er ikke alene om å ha funnet frem til noe som virker mot fedme og dårlig helse
  • Du må være klar over at det er mange kunnskapsrike og oppegående mennesker på dette forumet som har mye å bidra med. Noen av dem har lang personlig erfaring, andre er fagfolk og/eller forskere. Det gjør ikke deg (eller Ray Peat) mindre om du viser litt normal respekt for dem.

:goodluck:

Kanutten sa for siden:

Applauderer!!!! :klem:

Løvetann! Jeg kunne ikke ha vært mer enig! Flott!! :heia:

Skautrollet sa for siden:

Arvid:
Når jeg forsøker å lese dine innlegg blir jeg veldig sliten i hodet.Oftest gir jeg opp langt før jeg er halvveisLitt som å sitte i barnehagen når barna har fått frukt og bursdagskake masse kake med masse sukkelade.Rett og slett fordi jeg ikke forstår hva du vil fram til.Jeg har ikke hørt om hverkenRay Peat eller CD(?) eller denne padleren før.I sommer skal jeg ut på padletur og lurer på hva jeg skal pakke i sekken og hvilken side av båten jeg skal padle på.Ut å ro ja og håper på litt roTenker ikke så mye på at jeg har litt kreft og at jeg har hull i gummistøvelen.Men håper jeg får fint vær og at det ikke kommer så mye mygg.sånne ting tenker jeg påMen så er jeg bare et skautroll og veldig flink til å høre på fuglesangen.det er jeg ekspert på.
Skjønner?

The Dude sa for siden:

Hva er det egentlig du prøver på? Det virker som du prøver å samle inn en mengde data som støtter ditt syn og at du skal bruke dette til å bombardere "eksperter& Helsevesen og POLITIKERE og vanlige folk med resultatet? Første bud da er å forstå hva en slik innsamling kan brukes til og hva den ikke kan brukes til. Og det den ikke kan brukes til er hva du virker å ha tenkt å bruke den til.

Dette er et tips jeg tror du har fått mange ganger før: Lær deg statistikk hvis du har tenkt å gå videre med dette her. Lær deg om tester. Lær deg om blindtester. Lær deg forskjell på korrelasjon og årsakssammenheng. Dette er ikke kritikk om ditt syn på ernæring, men en opplysning om at du rett og slett ikke forstår hvordan en innsamling av data må foregå og hva den må inneholde for at dataene skal kunne brukes til noe.

Du virker til å være flink til å søke opp informasjon på nettet og legger mye tid og arbeid i dette her. Hvorfor ikke bruke noen timer på å lære deg litt om det som er selve grunnlaget for vitenskapelig testing?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.