Jeg sover veldig dårlig om natten. Begynte med dette etter at lillemor ble født det er 5 år siden. I natt bråvåknet jeg av at jeg hev etter pusten, var ikke anpusten men hørte "pulsen" i ørene. Akkurat sånn som jeg hører når jeg får blodtrykksfall??
Kan jeg ha hatt en pustestop? Synes dette er skummelt jeg. Ble litt redd, men etter en stund sluttet susinga og jeg sovnet igjen.
Ikke vits i å spørre min samboer om han noen gang har hørt at jeg har hatt pustestopp, han sover som en stein når han legger hode på hodeputen og det er jeg som må fortelle ham om morran at vekkeklokken hans ringer :p
Hvordan er det for dere som har søvnapne, våkner dere av sånt ?
Jeg hadde det da jeg hadde angst... Det var JÆVLIG! Jeg SATT å sov!
Men det gikk bort da angsten gikk bort. Hos meg. :p
MEN det du snakker om vet jeg flere har blitt operert for. Snakk med fastlegen din og sørg for å bli sendt til en overvåking der du skal sove med alt muligens på deg. Mulig drøvvern må bort...:o
hmm... Der minte du meg på at jeg hadde søvnapné en kort periode før jeg begynte på ketolyse. Har ikke hatt det på flere måneder nå. Jeg har ikke lagt merke til at det var borte før du minte meg på det nå. Slutta å snorke har jeg også.
Altså... Jeg hadde det på den måten at jeg enten bare stoppet å puste i det jeg sovnet. Også våknet jeg igjen ganske kjapt og hev etter pusten. Eller jeg kunne våkne midt på natten av at jeg ikke pustet, og da kunne det faktisk ta litt tid før jeg klarte å puste igjen. Når jeg endelig klarte å puste ble jeg stående på alle fire i senga og hive deperat etter pusten. Huff... Husker jeg ble kjemperedd. Til slutt var jeg nesten redd for å gå å legge meg. Tenkte at jeg kanskje ikke ville våkne igjen. Jeg var kjempetrøtt og uopplagt hele tiden.
Men det stoppet igjen rett etter ketolysestart. Jeg antar at det var fordi jeg gikk ned de få kiloene som skulle til for å stoppe det igjen.
Hvis det er et engangstilfelle er det ingenting å bekymre seg for tror jeg. Men skjer det flere ganger er det sikkert lurt å ta det opp med legen. Søvn er uansett viktig, så hvis du har sovet dårlig i fem år så er det nok på tide å finne ut av hva som kan være grunnen.
Ja, det har du rett i. Jeg hadde så forferdelig angst etter at lillmor ble født av forskjellige årsaker:(. Jeg turte ikke å sove på 1 uke. Pga søvn mangel begynte jeg å høre stemmer i rommet hver gang jeg lukket øynene.:eek: Fikk til slutt hjelp til å sove.
Men jeg har ikke angst nå. Jeg har kun angst når jeg er innlagt på sykehus.
Søvnapne er en ganske alvorlig tilstand som ikke må forveksles med vanlig snorking. Man må inn til på sykehus for å måle pust og hjerterytme for at tilstanden skal fastslåes. Det å våkne om natten av å tilsynelatende ikke få puste har somregel ikke noe med søvnapne å gjøre. Men er en ganske vanlig "sette seg dau" i en snork som de fleste av oss opplever av og til.Du kan IKKE ta snorkeoperasjon for å få bort søvnapne. Da fjerner de litt av den bløte ganen for å få bort snorkelyden bare.
Ved søvnapne har man mange,mange pustestopp i timen ...og får en meget dårlig søvnkvalitet forde oxygenopptaket under søvnen blir for dårlig.kroppen sliter voldsomt for å få nok luft. Du merker somregel ikke dette selv annet enn at du blir forferdelig trøtt og uopplagt samme hvor mye du sover. Steph har hatt diagnosen i snart ti år. Han snorket så forferdelig etterhvert at jeg ikke orka ligge på samme rom som han. Og han kunne ha mange og lange pustestopp i løpet av natten. Samt at han var så sliten at han nesten ikke hang sammen og kunne sovne når som helst og hvor som helst.
Nå sover han med maske som tvinger luft ned i lungene på han når han sover...pustemaskinen tar på en måte over hans pusterytme og bestemmer hvordan han skal puste. Han har fått 100% bedre livskvalitet etter denne kom i hus...og nå er det jeg som er snorker'n i familien gitt :p Han sover ganske så lydløst bortsett fra lyden fra maskinen, men den ble vi fort vant til.
Søvnapne kan rame alle...tjukke som tynne...men tjukke er nok mest utsatt. Da Steph var på sykehuset var han den eneste overvektige.
Har du misstanke om atdu har det, så kom deg til lege. Spør partnern din om hvordan du høres ut når du sover. Han/hun kan helt sikkert fortelle mer enn deg. Men den lammende trøttheten er det mest framtredende symptomet.
Tusen takk Nannah for bra informasjon. Nå ble jeg mye klokere. :D
Må få meg en båndopptaker tror jeg :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.