< Tilbake til oversikten

Julemat: Fantastiske medisterkaker med sydlansk surprise!

Carbokiller sa for siden:

Enten man sverger til det ene eller det andre, og kanskje nesten ikke liker medisterkaker, så vil jeg tørre å påstå at man dør fattigere hvis man ikke har spist disse en gang før man dør!;)
Oppskriften sto i Magasinet for noen år siden. Jeg har brukt den hvert år siden. Jeg satt å finregnet på karboinnholdet i fjor (og har mistet arket)Men mener å påstå at de lå på rundt 4-5 karboser pr. medisterkake.
Jeg har faktisk aldri likt medisterkaker. Jeg har synes de er smakløse og vonde, men fordi jeg ville at gubben skulle ha sin julemat tradisjon i fred, lagde jeg medisterkaker for han sin skyld, og de har blitt en formidabel suksess!! Hemmneligheten bak denne at den har fyll/stuffing i seg. En liten "surprise" når man spiser den. Og ikke hvilken som helst overraskelse heller, men en litt sydlansk vri som hever den kjedelige medisterkaken opp til himmelske høyder!

Medisterkaker 40 stk.
1 kilo medisterdeig. (her bruker jeg den som er helt ren og uspedd ,så slipper jeg uønskede karbohydrater her)
2 ts. salt
2-4 ss potetmel
1/2 ts nymalt muskat, eller posemuskat
1 ts malt ingefær
2-3 dl melk (fløte går enda bedre og færre karboser)

Bland alt godt.

Stuffing
12 svisker
1 eple
1-2 ts karripulver. (personlig synes jeg at 2 ts blir litt vel "hot"!!!!)
1 ss frisk salvie eller 1/2 ts pulver

Finhakk alt sammen og la det koke sammen til en tykk masse.

Ta en fuktet skje og hent opp en stor ss med medisterdeig. Trykk den flat mot håndflaten og legg på en ørliten dæsj med fyll. Brett kantene rundt og lag en rundt kake ut av det. Stek dem.
Stuffingen skal rekke til 40 kaker, så det er ikke mye du skal ha på hver kake. Det er derfor de heller ikke har flere karboser i seg. Fordi de 12 sviskene og det ene eplet skal deles på 40 kaker.

Bon apetit!!

guro sa for siden:

Det så spennende ut. Jeg er ellers ikke glad i medisterkaker. Dette kan sikkert gjøres med kjøttkaker også dette !?

Karin sa for siden:

Å, det så deilig ut! Svisker, eple og karry er så godt til svinekjøtt! Dette må prøves - selv om vi her på denne kanten av landet ikke har de helt store medisterkake-tradisjonene. Mannen min er glad i julepølse, men den er da så smakløs at jeg er glad jeg slipper å spise den...:D

guro sa for siden:

Kanskje flytte denne over i festmat-tråden som julemat? :o

Anne sa for siden:

Kan jeg få lov å tilføye at det går fint an å bytte ut potetsmelet med et egg eller to.... og fløte smaker herlig, selv om deigen i seg selv er fet.

Ikke stek kakene for mye, da kan de bli tørre. (Ihvertfall uten fyll)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.