Lurer bare på om jeg har misforstått noe...
Hvordan i svarte er det mulig å få i seg 50 - 75% fett?
I kremfløte er det jo kun 38%, og i noen type oster over 50... Spiser man en salat på 100g, må man da drikke 6-7dl olje:confused:
Skjønner at det må være en logisk forklaring på dette og setter det litt på spissen, men tror altså jeg får i meg litt for lite fett, selv om jeg nå til kveldsmat spiste to speilegg stekt i masse smør og med rikelig jarlsberg på, og litt salat med feta i og olje over... tror allikevel ikke det utgjorde mer enn 20% rent fett...
Spiser du mat som inneholder like mye fett som protein i gram, eller mere fett, så får du godt og vel 75%fett;) 1gram fett inneholder 9 kalorier. 1gram protein inneholder kun 4 kalorier.
Sikkert noen her som er mye flinkere enn meg til å forklare.
100 gram fett inneholder cirka 3000 KJ. Et cirka anbefalt dagsinntakt med kalorier er kanskje noe som 8000 KJ. 200 gram fett i døgnet gir cirka 6000 KJ, som er 6/8 av energiinntaket. Da kan vi si at 75 % av energiinntaket ditt kommer fra fett.
Det er ikke riktig at 1 Gram karbo inneholder 9 kalorier. Karbohydrater og protein inneholder begge 4 Kalorier. Mens fett inneholder 9 kalorier pr gram...
Olje er forøvrig 100% fett. Slik at om du spiser 100g issalat, med 10 g olje på så blir dette tilsammen 102 kcal, hvorav 90 kcal fra fett (10g*9). Da er fettprosenten på den salaten du har spist 88,24%.
Som sagt, andelen fett er av næringsinntaket, dvs. karbohydrater, fett og proteiner.
Ex. 100 g fløte inneholder 38 g fett og litt over 2 g hver av karbohydrater og proteiner - dette blir bare litt over 40 g, resten (antagelig mest vann) inneholder ikke noe næring.
Mat inneholder en mer eller mindre andel vann, som bidrar til vekten men ikke næringsinnholdet!
Salat inneholder veldig mye vann, og gir deg dermed veldig lite alt
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.