Hva mener folket her om svinekjøtt - er det sunt? Jeg leste en artikkel for en tid tilbake som hevdet at svinekjøtt inneholder stoffer som kan være skadelige for mennesket (navnet på stoffene husker jeg ikke).. Noen som vet noe om dette?
Hei:)
Jeg har ikke hørt at svinekjøtt er til skade, men visse religioner forbyr det jo...mener det er urent. Selv spiser jeg masse svin, men kan få litt reumatiske smerter om jeg får i meg for mye.
Jeg er jammen ikke sikker... Har ei venninne som ikke spiser det fordi hun blir dårlig av det. Jeg for min del synes det aller, aller beste kjøttet jeg spiser, er svin indrefilet. Og har aldri hatt problemer med noe slags svinekjøtt. Bare namnam!! :)
JEG ble dårlig av svinekjøtt før, altså i tenåra, tidlig i tjueåra ble jeg veggis og var det til og med i fjor. Nå spiser jeg bacon og nakkekoteletter av svin flere ganger i uka, og merker ikke noe av det.
Men, jeg har smakt gårdsgris (hjemmeslaktet), og sett i sammenheng så smaker grisekjøtt som er frakta til slakteri, altså den man får i butikken noe surt.
Ja kan ikke sammenligne hjemmegris og butikkgris. Stooor forskjell i smaken. Vi har hatt griser flere år, fra mai til okt, og fått slakta de, nyydelig kjøtt. Grein nesten når jeg var tom og måtte kjøpe i butikken.;)
Ja, ikke sant! Det har visst noe med stresset griser opplever under frakt, å bli stuet inn i en lastevogn og fraktet til slakteri, som gjør at kjøttet forringes. Noe med melkesyreproduksjon, mener jeg å ha lest, som gjør kjøttet surt.
Hm, det virker ikke helt rett. Grisekjøtt er naturlig rikt på aminer som purin. Det er ikke "syre," men nedbrutte proteiner. Myten om "syre" er gammel. Det er de forbanna hippiene som prøver å få inn syre-/base-;ying-/tang-pseudovidenskaben sin. Aminer kan gi leddsmerter (jeg får klikkete ledd).
Ja, nei, som sagt; jeg vet ikke. Men det er da en kjennsgjerning at gris fra slakteri er surere i smaken enn det som er slaktet på gård.
Når det kommer til syrebalanse i kroppen, så er jeg uenig med deg. Kanskje det ikke påvirker deg noe, men jeg blir sur i magen av å bare spise mat som er ubasisk. Så nå skal jeg tilføre en halv agurk om dagen til kostholdet mitt for å se om det kan ha noe effelt.
Og yin yang er kanskje den mest perfekte måten å tolke verden på.
I like hippies.
Vel, jeg hater ingen, det setter min yin ut av yang ;)
Kjøtt, egg og ost er eksempler på syrlig mat. Jeg mener ikke at syre er en dårlig ting, og jeg tviler litt på 80/20-forholdet som jeg har lest flere steder, da faller jo lavkarbokost på sin egen urimelighet.
Men, jeg har hatt spiserørsbrokk og magesår, og i flere år hadde jeg reflukser. Bare det å holde magnesiumnivået ved like har veldig stor effekt. Det handler like mye om mineraler. Kanskje aller mest. Bildet er større enn GB, fett/protein/karbohydrater etc. Og syre/base er bare en liten del av det.
Jeg har spist kunn kjøtt og fett i to uker nå, og føler meg veldig bra, bortsett fra at refluxen er på vei tilbake, samt at jeg har fått tilbake generell stølhet i muskler. Jeg tar multivitamin, men magnesiumdosen er ganske lav. Jeg skal gi det et par dager med agurk som sagt, agurk er en veldig enkel måte å få opp basenivået på.
Er det lov da? Kun på små private slakterier sikkert. Har bønder som venner
og de må sende alt som skal slaktes til "fellesen" fordi de har ikke lov
å slakte hjemme, og det å starte eget slakteri er for dyrt og krevende.
Men trodde også at fòret hadde mye å si, ikke selve turen til slakteriet,
hvis de blir tatt av dage fort, altså ikke å stå lenge "på vent" , ikke skulle bety så mye..?
Var på besøk på ett slakteri for mange år siden, og der stod en hest,
som var så ilsk og sint, vi ville jo trøst den, (jenter på 13 vet du)
men vi fikk ikke nærme oss den.
Den hesten hadde stått på gangen der nesten ett døgn, og var vettskremt!
:eek:
Men jeg tror det var ett unntak.. håper det hvertfall.
Vi måtte levere på slakteri.Og nå har de gjort om, så vi kan ikke engang få igjen vårt eget slakt! Så vi skal finne et annet slkateri før vi velger å ha gris igjen...
Helt vanlig at hestene står på slakteriet i en og flere dager av div. grunner. Men de som skal garantert slaktes tas med en gang. Men jeg har vært med på å redde en 10 år gammel hest som sto på slakteriet en uke. Husker ikke hvorfor den sto der så lenge.
Vi slakter her på gården, til eget bruk. Kjøttet er helt fantasisk, vi mørner det lengre enn det du får kjøpt i butikken, så her er det ikke snakk om noen seig-biff nei.
Vi har kun storfe da.
Bonden har i flere år snakket om å kjøpe ett par griser å ale opp. Gleder meg til å
smake på det kjøttet. Har også planer om å skaffe meg noen kyllinger å ale opp. Har hørt at det er den beste kyllingen som fins.
Jeg har kjøpt ribbe for å lage ribberull og den endte som middag til reven. Fordi den luktet noe helt forferdelig.
eneste som er bittert med svinekjøtt eller svinefett er at det er mye større innhold av flerumettet fett(som ikke er bra) enn det var tidligere. Pga grisene blir matet med alt slags møkk
Jeg tåler av en eller annen grunn ikke svinekjøtt lengre. Før var det ikke noe problem, da spiste jeg koteletter, ribbe etc og merket ingenting. Men de siste 3-4 årene har jeg hver gang jeg har spist svin blitt utrolig dårlig etterpå - såpass dårlig at det har gått gjerne et år til neste gang jeg prøvde meg. Blir faktisk nesten litt uvel bare ved tanken merker jeg. :rolleyes:
Har i tillegg opplevd å kjøpe svinekjøtt hvor varen har luktet og smakt "råne" - hanngris. Såvidt jeg vet må hanngriser kastreres før de når en viss alder for å unngå at kjøttet får usmak. Har hørt rykter om at det slurves med dette, samt at det nå for tiden skal gå så raskt for seg i slakteprosessen at man gjerne er uheldig og kutter slik at kjøttet får innhold av magesekken på seg. :eek: Jeg HÅPER virkelig ikke det er sant, men det hadde ikke forbauset meg noe særlig.
Jeg kan vel nesten kalles kvasi-muslim. :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.