Jeg laget en ostekake med sjokolade i helgen og tenkte at denne måtte det jo være uhyre enkelt å lage lavkarbo, i grunnen.
SJOKOLADE-OSTEKAKE
Bunn:
Lag en nøttebunn feks etter Gerds oppskrift. Eller bruk en sukkerfri kjeks om du ikke har en for lav karbogrense å holde deg til. I originaloppskriften er bunnen laget av 10 Digestivekjeks, et par ss brunt sukker og 50 gram mykt/smeltet smør.
Fyll:
2 dl creme fraiche
200 gram Philadelphia
4 plater gelatin
Finrevet skall og noen spiseskjeer av saften av 1 appelsin (kan sløyfes)
200 gram sukkerfri sjokolade (kan sikkert bruke litt mindre om ønskelig)
Sukrin eller annet søtstoff etter smak (ha det i til slutt og smak på røren)
Lag bunnen og ha den i en papirkledd rund kakeform. Sett formen i kjøleskapet til den er hard, ca. et kvarter.
Bløtlegg gelatinen i kaldt vann i noen minutter. Pisk CF og ost sammen. Smelt sjokoladen og ha den i ostemassen. Tilsett appelsinskall.
Smelt gelatinen i kokvarm appelsinsaft og la det avkjøles litt. Bland det i sjokolade-ostemassen og rør godt. Smak til med søtstoff og hell røren over i kakeformen. La kaken stivne i minst et par timer.
Jeg har bare smakt den ordentlige varianten altså, men tipper denne blir ganske så god, det er nesten de samme ingrediensene.
Nei denne er søtere, men kanskje litt syrlig allikevel. Spesielt om man bruker appelsin (gjerne en som er litt syrlig). Den er hvertfall veldig VELDIG god.
Jeg skulle bakt den nå i helgen om vi ikke bodde hos svigers, er litt vanskelig å få det til her synes jeg. Skal prøve meg på den når vi flytter inn i det nye huset, men det blir ikke før om en måned.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.