< Tilbake til oversikten

Sjokolade-ostekake

Iset sa for siden:

Jeg laget en ostekake med sjokolade i helgen og tenkte at denne måtte det jo være uhyre enkelt å lage lavkarbo, i grunnen.

SJOKOLADE-OSTEKAKE

Bunn:
Lag en nøttebunn feks etter Gerds oppskrift. Eller bruk en sukkerfri kjeks om du ikke har en for lav karbogrense å holde deg til. I originaloppskriften er bunnen laget av 10 Digestivekjeks, et par ss brunt sukker og 50 gram mykt/smeltet smør.

Fyll:
2 dl creme fraiche
200 gram Philadelphia
4 plater gelatin
Finrevet skall og noen spiseskjeer av saften av 1 appelsin (kan sløyfes)
200 gram sukkerfri sjokolade (kan sikkert bruke litt mindre om ønskelig)
Sukrin eller annet søtstoff etter smak (ha det i til slutt og smak på røren)

Lag bunnen og ha den i en papirkledd rund kakeform. Sett formen i kjøleskapet til den er hard, ca. et kvarter.
Bløtlegg gelatinen i kaldt vann i noen minutter. Pisk CF og ost sammen. Smelt sjokoladen og ha den i ostemassen. Tilsett appelsinskall.
Smelt gelatinen i kokvarm appelsinsaft og la det avkjøles litt. Bland det i sjokolade-ostemassen og rør godt. Smak til med søtstoff og hell røren over i kakeformen. La kaken stivne i minst et par timer.

Jeg har bare smakt den ordentlige varianten altså, men tipper denne blir ganske så god, det er nesten de samme ingrediensene.

Iselilja sa for siden:

Høres gooood ut! :spent: Hvordan er den i forhold til vanlig sjokoladefri ostekake? Har den den samme syrligheten?

Iset sa for siden:

Nei denne er søtere, men kanskje litt syrlig allikevel. Spesielt om man bruker appelsin (gjerne en som er litt syrlig). Den er hvertfall veldig VELDIG god.

sirimor sa for siden:

Oi-oi!! Enda en fristende kake. Denne må prøves.
Tusen takk for oppskrift:D

Bee sa for siden:

Og der var 17.mai-kaka i boks.

Takker og bukker Iset. :D

kozpia84 sa for siden:

kor får man kjøpt sukkerfri kjeks da?

Kitt sa for siden:

Både helsekost og Meny selger varianter av sukkerfri kjeks!

Photobscura sa for siden:

Er det noen som faktisk har prøvd denne?
Skal i bryllup om et par uker, og har blitt oppfordret om å lage noen sukkerfrie kaker.

saxpia sa for siden:

Oj, ostekake + sjokolade? Det må jo bare bli suksess! Denne skal prøves. Takk for tips.

Ella-A sa for siden:

Noen som har lagd denne? er ikke egentlig noe kakebaker men har bursdag på onsdag og vil gjerne lage en god kake til da :D

Iset sa for siden:

Jeg skulle bakt den nå i helgen om vi ikke bodde hos svigers, er litt vanskelig å få det til her synes jeg. Skal prøve meg på den når vi flytter inn i det nye huset, men det blir ikke før om en måned.

Bee sa for siden:

Jeg har laga den. Uten bunn da. Kjempegod!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.