< Tilbake til oversikten

Trenger litt hjelp ang dagens matinntak

Sassy88 sa for siden:

I dag har jeg spist følgende:

• 3 kokte egg med smør
  • 2 stk kyllingfileter, steikt i mye smør, med grønnsaker, salat og litt salsasaus på.

Har i tillegg drukket mye vann.

Jeg syns jo det er lite, eller er det det?
Jeg sliter så ekstremt med å spise ettersom jeg rett og slett ikke er sulten for tiden...

Gerd sa for siden:

Så lenge du spiser deg mett, og ikke går sulten så er dette greit :)

Men får du i deg varierte grønnsaker?
Hvor mange karber har du kommet opp i i dag da?

:)

Sassy88 sa for siden:

Eksakt antall karbohydrater vet jeg ikke, ettersom jeg ikke teller alt, men tar det litt mer på øyemål, men etter å ha regna litt kjapt over nå er det vel omtrent 7-8 gr karbs jeg har fått i meg. Og samtlige av disse kommer jo fra grønnsakene.

Gerd sa for siden:

Ok.)

Du bør i løpet av dagen komme opp i minimum 15, som det står i boka. Ikke bare for karbenes skyld, men fordi kroppen trenger alle de vitaminer,mineraler og enzymer som grønnsaker gir for å fungere og forbrenne optimalt :)

Sassy88 sa for siden:

Ok, takk skal du ha:o
Jeg får bare ta meg selv litt i nakken og presse inn noen ekstra måltider da... Det er neimen ikke mye likt meg å ikke klare å spise, eller være sulten, men den der ketosen gjør visst sitt....:p

Gerd sa for siden:

Hva slags grøntfor spiser du da?
Slik som agurk, iseberg og andre lyse salatblader har veldig lite næring, men mest vann. Så det kan være greit å bruke grønnsaker med mer karboinnhold. Paprika, litt løk, blomkål, brokkoli osv....

Sassy88 sa for siden:

De grønnsakene det går mest av er salathode, paprika (både rød, grønn og gul), løk og agurk.
Har du tips til hva jeg bør spise mer av, i tillegg til de du nevnte?
Brokkoli og blomkål er noe jeg bare ikke klarer å få ned...:confused:

Og når det gjelder dette med fett; er det nok om jeg bruker mye smør til steiking, fløte og cottage cheese enkelte dager i enkelte matretter, majones og smør...
Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye jeg bør ha i meg når det gjelder fettet..

Gerd sa for siden:

Skal vi se hva jeg kommer på i farta her :D....

Grønnsaker: purreløk, vårløk, squash,aubergine,tomater,asparges,rosenkål,spinat... Jeg tenker litt sånn: jo mere farge jo mere næring ;)
Og de fleste grønnsaker varieres med ost på, fløtesurra, ovnsbakte, stekte, dampa....

har du prøvd å lage blomkålmos? Varieres med løk, sellerirot osv.
Jeg bruker smør til allt jeg steker, damper.... Velger fet fisk (laks) nakkekoteletter, bruker smelta smør (gjerne tilsatt tørka urter) på grønnsaker....

På profilen min så har jeg lagt ut masse oppskrifter o gbilder av mat jeg har laga.... Kanskje du får litt tips der?

:)

Sassy88 sa for siden:

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg:D
Skal virkelig følge tipsene dine fremover, og når det gjelder oppskriftene dine: jeg har allerede vært inne å sett, og flere av dem har jeg allerde laga:DVar MYE godt der, så håper den manglende matlysten min er forbigående slik at jeg virkelig kan kose meg med enda flere av di oppskriftene:D

Gerd sa for siden:

Noen får en periode med manglende matlyst, fordi kroppen bli mett ;)
Jeg spiser omtrent like mye til måltidene nå som da jeg starta, men er slutta med småspising og mellommåltider :ja:

Sassy88 sa for siden:

Jeg er jo bare på dag 8, så ting går seg antagelig til etterhvert :)
For øyeblikket er jeg egentlig glad så lenge vekta går nedover, og det gjør den jo :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.