< Tilbake til oversikten

Bruksområder og forskjeller: rømme, cf, cc og kesam

Iselilja sa for siden:

Vel, tittelen sier egentlig det meste: Hva bruker dere rømme, creme fraiche, cottage cheese, kesam osv til?

Jeg har liten erfaring med bruk av denne type mat, og må innrømme at jeg sliter litt med å forstå forskjellene på dem. :o Skal ut på min første lavkarbo-handletur snart, men vet ikke hva jeg bør ta med av mat som dette. Hvem av de nevnte varene er den mest smaksnøytrale og anvendelige?
Og hva er det egentlig som skiller rømme, cf, cc og kesam fra hverandre, smaks-, ernærings- og bruksmessig?

nomma sa for siden:

Jeg vil si at den det smaker minst av er CF og kesam.
CF og Rømme har samme næringsinnhold. CF er bedre å bruke hvis du skal koke noe.
CC er jo en slags ost, jeg moser den med stavmikser og bruker den i pannekaker vaffler. Kesam bruker jeg til dessert og da den med vanlijesmak. Men den er vel den av disse som inneholder mest karber. Se i næringsmiddeltabeller om næringsinnhold.
Det er så mange forskjellige måter å bruke disse varene på at jeg anbefaler deg å lese litt i oppskriftene så ser du. De kan brukes til det meste.

Adriane sa for siden:

Bare et lite tips
Fusket med vispgrädden

Uppdaterad 090416

Karin Ahlborg har idag en bra krönika om fusket med vispgrädden. Den blandas ofta ut med vatten och rödalger (karragenan). För att bli lönsammare såklart - men inte för dig.
Aftonbladet: Och vips – så var det inte vispgrädde längre
Lustigt nog är det just de två “äkta” gräddtetrorna ovan jag brukar köpa. Om man inte hittar Arlas ekologiska variant då. Jag inbillar mig att den kan vara snäppet bättre.
Mer

Naturligt fett ersätts med växtslem (karragenan)
Grädden slut i Karlstad?
Fler krönikor av Karin Ahlborg

SusieBlues sa for siden:

Takk for gode linker!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.