< Tilbake til oversikten

Ny her, skal velge meg "kur"

FakeSmile sa for siden:

Hei alle sammen : ) For et fantastisk forum, er veldig positiv til dette: ) Så jeg lurer da på om noen kan hjelpe meg litt.

Jeg står og skal velge hvilken kur jeg skal gå, og vipper litt mellom optimal ernæring eller ketolyse. Kan dere gi meg litt tips? Jeg er ei jente på 20 år, som er ca 173 cm høy og veier ca 72 kilo. Jeg er 100 cm i midjemål, derav ønsket om vektnedgang. Jeg håper på rundt 10-15 kilo da jeg tydeligvis har ganske lett benbygning.

Noen som umiddelbart kan se hva jeg kan høre hjemme på? Og kanskje også hjelpe meg med et visst daglig inntak av karbohydrater, fett og proteiner og alt dette? Jeg er heeelt ny, og vet veldig lite.

Håper på positive svar fra dere, og takker så mye : )

The Dude sa for siden:

For det første så vil jeg anbefale det som er lettest gjennomførbart. Dess mindre stress med å lage opplegget dess lettere gjennomførbart. I så måte utelukker jo nesten sukkerindustrien begge to men det lar seg gjøre hvis man prøver.

For det andre så kan jeg forsikre deg om at bena dine veier like mye eller lite som andres. Kraftig benbygning er et uttrykk laget av snille foreldre. :)

FakeSmile sa for siden:

Haha. Da har jeg lært noe idag og : )

Mener du at det er noen enklere lavkarbokurer, eller generelt at det er sukker i så mye mat vi ikke vet om, at det er en utfordring i seg selv? Det siste vet jeg godt : )

Takk!

The Dude sa for siden:

Jeg svarte litt generelt siden jeg ikke har satt meg inn i den der optimal ernæring-greia. Men tanken min er at hvis dette er noe du gjør selv og uten fast oppfølging fra lege så er sjansen større for at du klarer det dess enklere opplegget er.

For min del kutter jeg bare kraftig i karbohydrater uten å vite om jeg da følger en filosofi eller ikke. Det er ingen tvil om at det virker for meg. Jeg blir mindre sulten og går ned i vekt. Dvs jeg går ikke alltid ned i vekt, siden jeg trener en del og da får muskler, men magen blir litt mindre hver uke.

For noen vil det sikkert være en nødvendighet at de føler de må veie all mat for å ha kontroll og telle kalorier, karbohydrater, fett og proteiner. For meg ville det gjort livet plagsomt hvis jeg måtte planlegge så nøye. Så noe fungerer for noen, noe annet for andre. Du kommer til å ta av så lenge du spiser mindre karbohydrater, så får du velge noe du tror passer til din levemåte.

Og som du er inne på så er noe av det vanskeligste at industrien legger opp til konsum av sukker og stivelse siden det er så billig.

FakeSmile sa for siden:

Ja du har et poeng der. Jeg tenkte å gå på biblioteket og låne et par bøker om begge kurene, så får vi se, kanskje jeg ender opp med å gjøre det samme som deg : )

Takk igjen for tipsene

Perdita sa for siden:

Der må jeg si både ja og nei til deg! Bena mine veier kanskje ikke mer enn for eksempel bena til min storesöster, men jeg har helt klart en större ramme enn henne, vi er omtrent like höye, men jeg har större fötter, större hode, bredere skuldre, bredere hofter et. enn hva hun har fra naturens side. Dette gjör at optimal vekt for oss to ikke vil väre helt den samme.

Folk har forskjellig ramme og forskjellig kroppsype, alle på samme höyde har ikke samme optimale vekt, det er ikke til å komme unna. Så kan man kalle det benbygging eller konstruksjon, kroppstype eller ramme alt etter som hva man vil.

FakeSmile sa for siden:

Du har et poeng Perdita : )

Homer Simpson sa for siden:

Leste et eller annet sted at beina/skjellettet til et voksent menneske veier mellom 2-4 kg, så det utgjør ikke så mye av totalen.

Men at "ramma" er bygget forskjellig på folk er jo en annen sak...

Fungirl sa for siden:

Må si eg reagerer stort på at eg person som er såpass høy skal ned til 62 eller enda værre, under 60 kg. Du vil da se sykelig tynn ut vil eg tro.
Skjønner godt du vil ned rundt livet, men synes ikke at du skal sette deg mål å gå ned 15 kg, da blir eg rett og slett bekrymret for deg.
:klem:
Ville heller konsentrert meg om å bruke målebåndet enn å ha ett tall på vekta. Du kan uten tvil bli mindre selv om vekta ikke går nedover ;)

aslaug sa for siden:

Selv om du går ned så er det ikke sikkert det er der du ønsker fettet forsvinner, det er det mange som har erfart.:D

Photobscura sa for siden:

Oi! Er du sikker på at du er 100 cm rundt midjen, og ikke magen? Midjen er (stort sett) det smaleste punktet -et par cm over navelen. Jeg veier noen kg mer enn deg, er lavere enn deg, og er 88 cm om midja, og jeg vil ikke kalle den smal heller ... Måtte bare spørre :o

Og apropos benbygning, jovisst finnes det noe som heter kraftig benbygning, det vil si; Det kan deles inn i lett, lett/medium, medium, medium/tung og tung. Jeg tok en eletronisk måling á la Tanita, bare hakket mer avansert, og lå på lett/medium. Skjelettet mitt veide, om jeg ikke husker feil 2,3 kg. Det er i nedre skala.

FakeSmile sa for siden:

Haha, huff nei selvfølgelig mener jeg i livet, akkurat under navelen. Der er jeg nå 98 cm, så er gått ned to cm den siste uken : ) Liten(ok bitteliten, men likevel) seier : )

Midjen er jeg noen og 70 tror jeg. Så dere kan jo se for dere åssen overgangen fra midje til liv går : /

FakeSmile sa for siden:

Og forresten. Jeg er like høy som min mor, og har nogenlunde samme kroppstype, og hun veide 55 kilo da hun var på min alder, så fantastisk ut, ikke mager i det hele tatt : )

Vet du, moren min er også like høy som meg, og veide 48-50 kg da hun var ung. Jeg satser ikke på det, for å si det sånn, hun var heller ikke mager, men nett som en fjær.
Jeg er heller ikke tung i benbygninga, men tviler på at det er en vekt å satse på for meg.
Kroppen din og moren din sin er ikke den samme, selv om dere er nært beslektet og ligner. Kanskje du lander på 55-60 kg, kanskje mer.
Cluet med lavkarbo er at du ikke kan bli undervektig av det, så lenge du spiser med en riktig sammensetning av fett, proteiner og karbohydrater. Så når kroppen din er fornøyd, så er det fordi du er normalvektig, der du skal være :)

Jeg skjønte det, ja, at du mente magen, og ikke midja, noen og søtti høres fryktelig smekkert ut! Kos deg med det, og kos deg med maten og de vidunderlige helseeeffektene, og lykke til!

FakeSmile sa for siden:

Ja jeg har ingen tvangstanker om det, men er det jeg har fått trykka inn i hue siden så lenge jeg kan huske. Men nok om det. Jeg bruker nok målebåndet mer enn kiloene ja, er det som er viktigst for meg, vil under 80 cm værtfall. . Håper pent på det : ) Etter myyye arbeid, trening og kosthold.

Noen og 70 kunne nok vært smekkert det, hadde jeg ikke hatt det livmålet jeg har. Huff og skam.

Cherie sa for siden:

Man kan vel si man har kraftig benbygning, er det jeg alltid har sagt om meg selv, men det er jo selvfølgelig musklene som utgjør mye av det. Jeg har alltid vært "sterk", iallefall større muskler enn gjennomsnittet. Noe jeg fikk bekreftet på kroppsanalyse på Sats her om dagen. Har ikke trent styrke på 4-5 mnd, og alikevel viste den at jeg har mer fettfri masse enn hva som er vanlig for jenter på min alder. Jeg er 26 og 166 høy, og fikk 54 kg fettfri masse. Gjennomsnittet ligger på rundt 43-44 kg, så da er det ikke bare fett som gjør meg så tung! :) (Har også fått høre at jeg ser lettere ut enn jeg er..) Kan anbefale en sånn kroppsanalyse, det gir et litt annet innblikk på kroppen. Blir morro når jeg skal ta det på nytt etter 3 mnd, og virkelig vise at lavkarbo fjerner fettet og holder på muskla (håper jeg..) :D

Bee sa for siden:

Et lite tips bare: I stedet for og satse på en "kur" som du kaller det, så ville jeg innstilt meg på en livsstilsendring med en gang.
Jeg begynte på ketolysekuren i april 2007, og har gått ned masse, gått opp igjen, gått ned osv.
Ikke noe negativt om ketolysekuren altså, den er fantastisk, men for den ekstra motivasjonen psykisk, så vil jeg heller anbefale deg og legge om livsstilen din til LCHF, som i bunn og grunn går ut på det samme som ketolyse, men det er aldri snakk om en kur.
Det gjør det i alle fall mye lettere for meg og holde meg til kostholdet som jeg elsker og stortrives med.

Ikke noe å skamme seg over :)
Jeg har samme mål rundt magen som deg ca, men jeg kan bare drømme om en sånn midje ;)
Målebånd er en fin ting, jeg blir alltid glad når noen ser på det i et større perspektiv, vekta kan være lunefull.

FakeSmile sa for siden:

Photobscura, det er ikke kun snakk om at 70 cm ikke er pent, men overgangen fra 70 cm midje til 100 cm i livet er ganske ekstrem, så det ser ut som jeg har en svær valk under livet, nesten som de kjolene du så i gamle dager, med svære svære hofter. Jeg kunne omtrent sett slik ut om jeg tok på meg en normal kjole: www.wasmi.net/archives/elizcost.jpg

Og Bee, denne LCHF, er det noen bok om dette, kan jeg lese noe om det? Jeg trenger litt tips og veiledning, og det er derfor jeg lurer på hvilken kur jeg skal ta, for jeg tenkte at de kurene blir en livsstil i seg selv?

Takk for alle tips og råd : )

Perdita sa for siden:

Det kalles timeglassfigur, vär stolt av den! :D Jeg er også sånn, har 81cm midje og 115 over hoftene, men jeg er mest bare stolt av det jeg, selv om jeg gjerne vil at hele "timeglasset" skal krympe litt...

Jeg har alltid ønsket meg mer former, så det går vel på det ;) Og timeglassfigur synes jeg er veldig veldig attraktivt, sånn som du linker til.
Men jeg er veldig glad i og stolt av kroppen min uansett, og synes den er flott og flink! :D

Bee sa for siden:

Denne:
www.tanum.no/product.aspx?isbn=917241152X

Dene kokeboka er fantastisk:
www.tanum.no/product.aspx?isbn=9172417250

I tillegg kan du kikke litt på disse bloggene:
blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

airamsmat.webblogg.se/

www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098

FakeSmile sa for siden:

Perdita, jeg er glad for at jeg opprinnelig har "timeglass"figur, men det er jo liksom ikke det lenger nå, fordi hoftene har liksom gjort det helt ute har proposjon eller hva det heter. Huff. : ) Men så fort jeg har fått vekk noen cm så er jeg nok fornøyd : )

Og Photobscura, jeg skal jobbe på for å trives med kroppen min og, men akkurat nå så er det litt for mye, hvis du skjønner : ) Men takk!

Også mange takk til deg, Bee. Forresten, finnes bøkene på norsk og, eller bare svensk?

Det er godt å høre! Jeg tillater meg å sitere Dr Phil; "You can't change what you don't acknowledge".
Jeg lærte meg å akseptere kroppen min da midja mi var 111 cm bred, og jeg var 118 cm rundt magen. Samtidig var jeg 108 cm om hoftene, så proposjoner var ikke en issue en gang ;). Etter det har det bare blitt bedre :D

erleperle sa for siden:

Helt med på tankegangen din, men vet om mange som driver fitness og bodybuilding som er undervektige i forhold til muskelmasse. Når menn er nede i 4% kroppsfett og damer nede i 6-7 % vil jeg ikke kalle det normalt. Vet om flere som har klart det ved å bruke ckd, altså syklisk ketolysekur.

Jeg vet at for kvinner skal ikke fett%under ti, og da vil jeg kalle en person med 6-7 i fett% undervektig, selv om hennes bmi kanskje er helt normal pga større muskelmasse enn vi vanlige som trimmer.

Jeg er helt med på tankegangen din, men i og med at CKD har blitt brukt i årtier av bodybuildere for å komme ned i lavere fettprosent enn de klarer med andre dietter, så er jeg ikke enig.

Folk kan fint bruke lavkarbo, hvertfall ketose som en metode for å brenne vekk fett som ellers ikke vil av. Om det er snakk om å gå ned 25 kg til normal bmi eller om det er snakk om å brenne vekk siste fett på håndtakene før en stiller i vm i fitness.

Så en slutter ikke å miste fett selv om en ikke har så mye å miste. En må hele tiden revurdere inntakene av fatt/proteiner/karbo for å ligge riktig av i forhold til vekten. Skal du ned, må du uansett få inn mindre kalorier enn det som skal ut. Har du gått ned 10 kg, er det nødvendig å regne litt på nytt i forhold til inntaket. Ved å gjøre det jevnlig slipper en å stagnere, og dermed er det lettere å holde motivasjonen oppe.

Dette ble langt. Ved å gå ned 10-13 kg vil du fremdeles ha en helt normal, men lav kroppsvekt. Fordelingen mellom muskler og fett sier den ikke noe om.

At ikke alle passer å være tynne eller større er en annen sak. Kanskje vi bare ikke er vant til å se oss selv slik? At det ikke har blitt normalt å være så liten at vi synes det ser rart ut? Ser det like rart ut på andre som har samme kroppstype og samme fasong? Noen kler bedre å være større enn andre, så lenge vekten ligger på rett sted. Noen kler bedreå være tynne enn andre uten at de ser syke ut. Men så lenge en er sunn og frisk tror jeg det er få som ser syke ut med en bmi på 20.

Det er jo akkurat det jeg sier ;). Og det er vel heller fåtallet av oss som driver med fitness, for å si det sånn. Eksen min var undervektig, men gikk opp til en sunnere kroppsvekt da han spiste maten jeg laget, jeg ser stadig eksempler på at vanlige mennesker med vanlig aktivtet blir normalt slanke på lavkarbo -og blir der. Kroppes forutsetninger endrer seg, det har vel mye å gjøre med den enkeltes historie. Mine opprinnelige 30+ har jeg opparbeidet meg gjennom tretti år, jeg har altså alltid vært overvektig i noen grad. De sitter helt klart hardere enn tilsvarende 30 overflødige gravididtetskilo. Noen kan gå ned alt de ønsker med samme metode, mens jeg stadig må finne nye løsninger. Kaloriunderskudd er ikke en av dem.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.