Deilig tilbehör til det meste, funker til alle dögnets tider spör du meg;
Hvitkål (jeg syns ökologisk er mye bedre og lettere å lage kålsalat av fordi den har mindre grove blader enn vanlig)
Majones
Creme fraiche
Tyrkisk yogurt
Dijonsennep
Pepper
Salt
Lime eller sitronsaft
(evnt. rödlök eller purre etter behag)
Jeg deler vanligvis kålhodet i to först, og så bruker jeg en solid ostehövel til å "raspe" kålen med.
Dressingen blander jeg av omtrent like deler med creme fraiche og yougurt og majones. Jeg smaker så til med dijonsennep og salt og pepper. Jeg pleier alltid å lage så mye som jeg gidder å raspe, så etter at jeg fikk en ny og bedre ostehövel blir porsjonene merkbart större enn för.
Denne smaker best dagen etter og burde stå i minst tre timer för servering. Den holder seg godt i kjöleskapet og er lett å ta med som niste. Man kan for eksempel ha strimlet skinke i den eller man kan spise den som tilbehör til kjött eller fisk. Supergod å ha til grillmat, ypperlig erstatning for potetsalat. Siden kål er så billig er den dessuten ganske rimelig.
Litt hvitvinseddik er ikke å forakte, det brukte alltid bestemor, for det gjorde de hjemme i Canada. Dijonsennep har jeg aldri prød i, men jeg tror jeg har det et sted i kjøleskapet, så det skal jeg prøve nå.. For nå har jeg høvlet masse kål( skar meg på høvelen også, så mannen måtte plastre meg..) og skal spise coleslaw!
Jepp, det var derfor jeg hadde det i parentes. ;) Jeg syns jeg lett får litt "løkånde" av den med purre eller rødløk i, derfor har jeg det ikke alltid i. :)
Ja det må du gjøre mjauritz, var helt fantastisk til grillmat. Jeg savnet ikke potetsalaten når jeg hadde denne. Den er faktisk bedre enn potetsalat. Har ikke dijon sennep så jeg brukte vanlig sennep, men jeg hadde så lite i at tror ikke det gjør noe.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.