Jeg leter etter en olje som kan brukes i dressinger, smoothies, over salater og slikt, og lurer på hvilket slag jeg bør kjøpe? :) Det er viktig at den er så smaksnøytral, og selvsagt så sunn, som mulig!
Har rapsolje fra før av, men den er (hvis jeg har forstått det riktig? :confused: ) full av umettet omega 6, som i følge noen (nok en gang: litt forvirret ang dette :o ) ikke er helt sunt...?
omega 3 og omega 6 er umettede fetter, dvs de er kjeder av karbon-bindinger hvor det mangler Hydrogenatomer. Det er altså plass til en binding her og der i umettede fettkjeder og derfor har de en tendens til å reagere med andre stoffer og danne noe annet enn fett.
Ved oppvarming eller i kontakt med andre stoffer øker sjansen for at de reagerer kjemisk.
Umettede fetter i kroppen har derfor større sjanse for å omdannes og lage trøbbel i kroppen. De blir frie radikaler som må ryddes opp. Denne opprydningen kan danne blandt annet plakk i blodårene.
Mettet fett (naturlig fra dyre og planteriket) reagerer ikke slik og er derfor mer stabilt og mer sunt for kroppen.
Kroppen danner da også mettet fett av karbohydrater når den skal lagre energi.
Så det meste av fetthysteriet må du glemme og ...
spise naturlig, ferskt, mettet fett fra dyre og planteriket.
Smør, kokos, palme (pass på kvalitet), oliven er noen, dyrefett er andre.
Takker så meget, nok en gang! :) Dette forumet er gull verdt! :spent:
Da blir det smør til steking, og en mettet, flytende olje til smoothies og dressinger og slikt. Olivenolje synes jeg har for markant smak, så det får nok bli noe annet. Hvordan er palmeolje og kokosolje, smaker de noe? Og er de dyre? Jeg fant en nettside som solge cocosa på små glass, men det var veldig dyrt! :o Og det så ikke flytende ut heller.
kokosolje som er kaldpresset(som cocosa x-virgin) smaker kokos. Men ikke de raffinerte oljene som kan brukes til steking. Jeg kjøpte tidligere olje fra aman-prana: blanding av kokos og palme. Klarte ikke smak eller lukten av den! helt grusom synes jeg da..klarer ikke palmeolje..
Jeg er heller ikke særlig glad i olivenolje, ikke i smoothies såfall.
Til smoothies synes jeg en blanding av udos choice(blandingsoljer), smeltet cocosa, smeltet smør er en fin blanding. Gjerne med 1-2 eggeplommer. Når cocosa er smeltet og blandet med andre flytende oljer/fett(udos og eggeplomme) først, så holder den seg flytende og klumper seg ikke til i smoothien hvis du har i feks frosne bær...
Jeg bruker ikke veldig mye cocosa pga pris. udos er også dyr olje. så derfor blander jeg disse ut med smeltet smør og/ eller eggeplommer og det går så fint atte:D
litt penger må man jo bruke på dette, det blir jo bare istedenfor pasta, brød,ris, melk, etc og godterier man spiste før.. så det blir ikke dyrere for meg alikevel i lengden...
Jeg har et glass cocosa i ca 2-3 mnd
Olje med kokossmak høres i grunn ganske godt ut! :) Tror jeg kjøper én uten, og én med smak. Hvor mange spiseskjeer inneholder en boks cocosa ca? :)
Jeg har sett avocadoolje blitt nevnt så vidt her på forumet, men det stod lite informasjon om det. Er dette en mettet olje? Og hvordan er den smaksmessig?
Forresten, hvilke fordeler (om noen?) har de nevnte oljene fremfor smør? :)
Mct-olje har jeg ikke hørt om. Skal kikke litt på det!
EDIT: Har nu lest om MCT, og det høres jo ganske så genialt ut! :) Skal absolutt testes.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.