< Tilbake til oversikten

Hva er "galt" med ost?

aslaug sa for siden:

Hei!
Lurer fælt på det med gulost:D, hva er det som gjør at mye gulost ikke er så lurt selv om det er en veldig god fettkilde?
Syns å ha sett her inne at mange har restiksjoner på det, eller gjelder det alle slags meieriprodukter? det er jo nimalsk fett ikke sant?
Jeg spiser ikke kjøtt, så for meg er meieriprodukter en stor del av kostholdet (jfr. tidligere tråd jeg skrev). Spiser kylling.

Yonah sa for siden:

Noen går ikke ned i vekt når de spiser melkeprodukter rett og slett. De fleste tåler smør, men ikke ost osv. Og ellers MÅ du huske å sjekke proteinene, spiser du en del ost, så blir det faktisk en god del proteiner. Man skal visst spise 1g protein pr kilo normalvekt, eller hvis man er 160 cm høy, skal man ha 60 g protein. Jeg sliter faktisk VELDIG med å få ned proteininntaket, for det blir fort for mye. 100g kjøtt stekt i smør og servert med smør på,og du er oppe i 20 g. Kylling inneholder mere protein enn oksekjøtt...

Photobscura sa for siden:

Om man er nøye på å få i seg fett fra f.eks smør, så orker man ikke like mye proteiner. Er man i moderat bevegelse, altså ikke nødvendigvis mosjonerer, men går en og annen tur, tar trappen etc, så kan man fint beregne opp til halvannet gram protein pr kg kroppsvekt.
Om du f.eks veier 80 kg, så kan du beregne å spise fra 80-120 gram protein om dagen.

Om du spiser kylling, prøv å spise vinge- og lårstykker eller hele kyllinger som har skinnet inntakt, mer enn du spises fileter, da får du i deg mer fett. Spiser du fisk? I tilfelle er både laks, makrell og sild veldig gode og fete fisker :)
Når det gjelder ost, sjekk fettnivået, det finnes langt fetere oster enn f.eks vanlig norvegia.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.