
trillian78 sa for siden:
www.dinside.no/811386/ryanair-vurderer-ekstraavgift-for-tjukke
Hva mener dere om tjukkasavgift på flyet?
trillian78 sa for siden:
www.dinside.no/811386/ryanair-vurderer-ekstraavgift-for-tjukke
Hva mener dere om tjukkasavgift på flyet?
Areola sa for siden:
Om jeg ikke har følt meg som en belastning for samfunnet før, har de klart å gjøre det nå.
Kjenner at jeg blir skikkelig skikkelig lei meg.
Kan godt skjønne at det ikke er behagelig å sitte ved siden av en større person på fly. Og at det er heller ikke er behagelig å være stor på fly. Jeg synes de heller burde ha noen rader med litt bedre plass, det kan være både store og små som kunne betalt mer for det.
Gerd sa for siden:
Det er krenkende :ja:
Jabba sa for siden:
Uff - synes det er synd at forslaget i det hele tatt er kommet på bordet....
danish sa for siden:
Folk må gro litt baller og tåle kritikk. Ikke alle vil reise med overvektige folk som henger over armlenet, særlig ikke på kjipe RyanAir-fly fulle av småunger, sosser og engelskmenn. Det er heller ikke rett å kjøre kostnaden over på andre folk. Det er ikke de problemes ligger hos. Du må gjerne føle deg som samfunnsbelastning og gå inn i en selvforsvar og sutre, men tilsist fører det ikke fram til noe.
Kula sa for siden:
United Airlines annonserte nylig at de ville ta betalt for antall seter en passasjer brukte:
www.chicagotribune.com/travel/chi-thu-united-obese-airline-uauapr16,0,747711.story
Jeg kan egentlig forstå det...
Yonah sa for siden:
Tragisk, jeg opptar iallefall ikke 2 flyseter selv om jeg veier over 100kg.
Og samtidig får jeg ikke ha med spesialstol til min 2 år gamle utviklingshemmede datter som ikke kan sitte i flysetet, nope, det er farlig... Jepp, sikkert mindre farlig enn å dette på gulvet og skli bortover gulvet ved en kræsj... Eller for å ikke snakke om få lov til å ha med spesialvogna frem til gate, nope jenta som ikke kan gå må bæres... Noen som lurer på hvorfor jeg skaffet rullestol til henne selv om hun ikke trenger?
Photobscura sa for siden:
Jaha, skal de veie folk på vei inn til flyet? Akkurat som om det ikke er nok pirk med alt annet heft man skal gjennom på vei inn med alle plastposer og faens oldemor. Jeg er forsåvidt litt enig i argumentene til Danish, men det blir uansett for dumt.
scartz sa for siden:
kan fatte det er ubehagelig å ha en overvektig person hengene over setet ditt, men å gå ut i fra VEKT (100 kg for kvinner og 130 for menn) er jo bare helt mongo. Faen så flaut om jeg måtte blitt målt rundt midjen ved billettkjøp! :p
Nei men er man så stor at man trenger 2 seter så forstår jeg at man må kjøpe det ekstra setet, HVIS flyet er fyllt opp.
Bulldog sa for siden:
Lurer på hvordan de har tenkt til å gjøre dette i praksis... "Unnskyld, frue, De ser litt lubben ut, vil De være så vennlig å følge med til innveiingsrommet?"
Eller kanskje de monterer en vektsensor i hvert sete?
Gjelder det bare feitinger, eller blir kroppsbyggere og andre rørslige idrettsutøvere også berørt?
Perdita sa for siden:
Dette blir jo også idiotisk fordi det diskriminerer i forhold til høyde. Når jeg (som er 184cm) veier 100kg har jeg en bmi på 29, og er overvektig men ikke sånn at jeg tror det er til spesiellt stor sjenanse for den som sitter ved siden av meg, mens en dame på 160cm som veier 100kg er mye større enn meg. Nei dette var det dummeste jeg har hørt på lenge og selv om jeg blir normalvektig vil jeg vurdere å aldri mer fly ryanair hvis de vedtar dette!
Iset sa for siden:
Jeg skjønner det faktisk. Ikke det at folk synes det er så ubehagelig å sitte inntil overvektige, det er vel helst ikke DET der går mest på vel? Men et fly kan faktisk ikke ta ubegrenset med vekt og når flere og flere veier såpass mye, hvor skal det ende? Skal flyselskapene måtte punge ut med millioner for å ha færre seter eller større fly med bedre kapasitet fordi folk er overvektige?
Jeg har vært veldig overvektig selv, allikevel skjønner jeg at enkelte ting kan ikke samfunnet hele tiden tilpasses overvektige og jeg hadde mer enn gjerne betalt dobbel pris pga. min egen fedme, fordi jeg synes ikke flyselskapene skal måtte belastes ekstra.
scartz sa for siden:
Jeg hadde inntrykket av at det gikk mest på ubehag samt det å ta opp seter som kunne ha blitt brukt av slankere personer.. For det har jeg forståelse for. Nå vet jeg ikke hvor mye kapasitet (vektmessig) ett fly har. Hadde det kun vært veldig fete folk som satt på flyet, hadde det da ikke kunne lettet?
Iset sa for siden:
Jeg aner ikke, men min logikk tilsier hvertfall at et fly ikke kan ta ubegrenset med kapasitet, og man kan jo bare regne ut hvor mye ekstra vekt det vil bli om alle veier 120 kilo og mer i forhold til feks. 70-80, og ikke minst at mange faktisk TAR opp dobbel plass og flyene dermed må reise med færre passasjerer enn de egentlig har plass til og dermed gå med tap. Men jeg vet ikke noe om dette altså. Jeg har bare full forståelse for at flyselskapene ikke vil belastes økonomisk fordi folk er fete, og det synes jeg ikke de skal heller. Selv om overvekt ikke er lett å bli kvitt bør det ikke være flyselskapenes problem.
scartz sa for siden:
Nei det er sant. Men om der er ledige flyseter så ser jeg ikke problemet med at overvektige kan okkupere to stk uten å betale ekstra.
Svane sa for siden:
Joda, dette var jo genialt. Det var dette som skulle til for at jeg skulle få motivasjon til å slanke bort "halve meg"... :rolleyes:
Svane sa for siden:
:lol: He,he!
Altså, kroppsbyggere og idrettsutøvere er sikkert bra for flyselskapets renomme - i motsetning til feitinger som signaliserer dårlig livsstil, lite selvdisiplin og alt det der.
Fleskulf sa for siden:
Et tungt fly bruker mer drivstoff enn et lett fly. Det er nok de Ryanair har skjønt. Samme grunn til at man må betale ekstra viss man har for tung koffert.
Da bør de iallefall servere lavkarbomat til de som betaler tjukkastillegg. hehe.
Impulsiw sa for siden:
Da burde vel tynne få rabatt andre veien da? Har venninner som veier 50 kilo, burde gå for halv pris! :D
Tar man opp halvannet sete, bør man betale for det. Det er neimen ikke særlig bekvemt å sitte ved siden av en tjukkas.. Vi reiste til syden i fjor og med mine 125 kg...hadde ikke gubben min det særlig bekvemt... selv om han selvfølgelig ikke sa noe... :rolleyes:
Men grensa på 130 for menn og 100 for kvinner blir jo helt bak mål da. Kan jo være en høy kvinne på 100 kilo og en liten herremann med samme vekt... da får de heller regne BMI poeng..mer rettferdig...
The Dude sa for siden:
Er sedvanlig at man betaler for det man bruker, så jeg synes ikke man skal bli fornærmet over høyere pris hvis flyselskapet må bruke mer drivstoff for å frakte deg.
Men det høres litt urimelig ut at det er forskjellig vekt for menn og kvinner. I så fall er det ikke en vektavgift, men en breddeavgift, og at det de egentlig vil er å spare sidepassasjerer for en tjukk som henger over halve nabosetet. Og i så fall er det kanskje ikke urimelig det heller hvis man er til sjenanse for andre så bør man kanskje kjøpe to seter.
Men spørsmålet blir jo om tynnaser får fradrag i prisen hvis tjukkaser får pålegg...
scartz sa for siden:
Med tanke på drivstoff så blir vel vekt den rette måten å bestemme pris. Men da kan ikke mannfolk gå for 130 kg, og kvinnfolk 100 kg. 100 kg er 100 kg, uansett hvor fet man ser ut! Flyet bruker ikke mer drivstoff fordi den ene SER tykkere ut :p
Impulsiw sa for siden:
:lol:
Svane sa for siden:
Ja... det er det siste spørsmålet der som blir interessant. Hvis alle skal betale kilo-pris skjønner jeg i alle fall at det må bli vesentlig billigere for barn å fly. :)
Jeg skjønner jo at man må betale mer hvis man bruker to seter, men "bare" for vekta, den syns jeg er tvilsom. Tross alt varierer vekta på folk, så med mindre det er charter-reise for tjukkaser burde det vel jevne seg ut sånn noen lunde uansett.
matvraket sa for siden:
er vi virkelig kommet så langt nå??? herregud!! hvordan skal de kontrollere det da?? vi må vel kontrollveies i innsjekkings skranke og i sikkerhetskontrollen da..
sånn for sikkerhets skyld...
blir provosert av slikt!!
arnakristin sa for siden:
Hei,
Mener å huske at ’tjukkas avgift’ har vært vanlig praksis hos flere amerikanske flyselskaper, i alle fall er dette en gammel diskusjon ”over there”… fedme epidemien traff jo USA lenge før her i på berget. Som flere nevner så er det jo snakk om kostnadskontroll for flyselskapene og komforten for medpassasjerer. Så, spørsmålet er hvem skal betale regningen den overvektige eller fordelt på alle passasjerene… og lavprisselskapenes policy er jo at den enkelte skal betale for det den bruker, som for eksempel betale for innsjekket bagasje, mat og drikke om bord.
Når det gjelder Ryanair så er det som noen nevnte et lavprisselskap med ekstrem kostkontroll, dette medfører ’at all PR er god PR’ er et av hovedelementene i deres markedsføringsstrategi. …og det er jo ikke bare ”tjukkas avgiften” de har med i undersøkelsen sin da…
De spekulerer ut ulike historier som vil gi selskapet enorm mediedekning som for eksempel den med betaling for å gå på do… selskapet har innrømmet at do betalingshistorien var en rein PR jippo fra deres side og man betaler ikke for å gå på do på selskapets flyruter.
Jeg vil ikke bli overrasket om selskapet faktisk innfører ekstra betaling for overvektige, men det viktigste for selskapet er all gratisreklamen omtalen av denne saken får… til og med her på lavkarbo.no. Jo flere ganger selskapets navn blir omtalt jo mer sannsynlig er det at folk husker selskapets navn og dermed økt sjanse for at kundene vil ha de med i betraktning neste gang de skal ut og reise. Vi husker nemlig navnet bedre enn all den negative omtalen.
Tror markedsføringsavdelingen ville juble av glede dersom de så denne diskusjonen, de har oppnådd akkurat det de var ute etter…
Mvh,
arnakristin
matvraket sa for siden:
men da kunne de vel ha rabatter for de under 100 og da?? en ekstra motivasjonsfaktor liksom??
kilospris på fly.. det høres nesten ut som om det kommer etterhvert.. om 10 år kanskej?? man betaler for det man frakter med seg i antall kilo og vekt. :)
så har man beregnet for mye vekt da man bestillte flybilletten, så får man tilbake det man har betalt for mye i innsjekkingen liksom..
ser for meg innsjekkings maskiner med vekt, der man plasserer seg selv og bagasje.. og så får man enten tilbake det man har betalt for mye.. eller må betale ekstra hvis man har regnet for lite bagasje ved bestilling :D
quebec sa for siden:
er glad jeg hverken er tjukk eller gravid med et slikt forslag :(
Iset sa for siden:
Men dere skjønner vel at dette med stor overvekt faktisk begynner å bli et problem? Hvordan skal det løses? Flere og flere blir jo sykelig overvektige og tar større og større plass. Skal flyselskaper og andre måtte betale for dette?
Hvordan de skal løse det i praksis er jeg enig i også er et problem altså. Den ser jeg jo.
matvraket sa for siden:
jeg skjønner det Iset :) det er et problem!! og jeg håper vi får flere hit til lavkarbo etterhvert som kan få hjelp til å gå ned overflødige kilo..
jeg har selv bare vært på grensen til 100 kilo, men jeg har venninner som er veldig store.. og som egentlig bare gir blanke F.. i hvor store de er.. de liker hamburger, chips og sjokolade, og ferdig med det. I USA har man jo diverse klubber der sykelig overvektige (150kg++++) er stolt av vekta si.. og ikke har noen planer om å gjøre noe med det. Skummelt spør du meg..
har lest diverse historier om personer som trenger 2 flyseter, vet dette på forhånd, men som lar være å opplyse om dette da de bestiller billetten, bare for å lage et oppstyr i innsjekks skranken, og etterpå saksøke..
ikke bra :nei:
scartz sa for siden:
Jeg syntes at flysetene er litt små jeg :O Er ikke sååå mange kg man skal ha overflødig før det begynner å bli litt trangt :p
The Dude sa for siden:
Tror ikke dette er noe man skal hisse seg opp over. Flyselskapene er allerede de beste til å diferensiere kundene og bruke forskjellige priser. De har alltid hatt en vimseavgift for de av oss som ikke planlegger turene like godt. Billettene mine er alltid dobbelt så dyre som lavprisalternativene på grunn av at jeg ikke planlegger. De har også dyrere alternativer for dem som krever mer fleksibilitet. Og de har veldig mye dyrere alternativer for dem som liker å vise seg frem. Og for noen år siden ble jeg litt snurt over at ett flyselskap begynte å ta ekstra betaling for sportsutstyr. Bestemte meg for å kun fly med de som ikke gjorde dette, men etter et år tok alle ekstra betalt. Det er vel en helt naturlig utvikling at de også vil ha mer betalt av dem som opptar halve nabosetet også.
Impulsiw sa for siden:
Hvis man må nøyes med et halvt sete pga en tjukkas sitter ved siden av..er det ikke mer enn rett og rimelig at man får halv pris da... eller? :lol:matvraket sa for siden:
:lol: :rodme:
jeg holder fast på at min kilospri variant slår til om noen år jeg da :spent:
Svane sa for siden:
Jeg er enig i at overvekt som sådan er et problem. Men er det ikke i såfall et like stort problem at flyselskapene, for å tjene penger, har lagd stadig trangere fly? Mindre plass til beina, for å skvise inn en ekstra seterad, for eksempel. Jeg er med på at overvekt er et samfunnsproblem, meg jeg er ikke med på at flyselskapenes profitt er et samfunnsproblem.
Hvis det er slik at menneskene blir stadig høyere, og tyngre, så må de som skal selge oss varer og tjenester ta hensyn til det. Det er åpenbart at flyselskapene gjør dette for selv å tjene penger, og ikke fordi de tror at tykke blir motivert til å slanke seg bare for å få billigere flyreiser.
Iset sa for siden:
Setene er jo ikke så veldig små? Jeg syntes det før men da veide jeg jo ganske mye og. Jeg er jo slank nå men ikke VELDIG tynn og det er hvertfall plass til halvannen Iset-rumpe i et Norwegian-sete og de er vel de minste man får. Så de er jo ikke så voldsomt små.
Iset sa for siden:
Ser den, men når det gjelder fly så blir det litt annerledes synes jeg. Det er plass til så og så mange på et fly, og hvor mye vekt tåler et fly? Jeg synes det blir feil at flyselskapene skal tape penger på folks overvekt.
Photobscura sa for siden:
Angående flyseter, og busseter for den saks skyld. Jeg er "velsignet" med eviglange bein, og til tross for mine beskjedne 167 cm på strømpelesten så har jeg ofte vondt for å få god plass til beina mine.
matvraket sa for siden:
beinplassen er dårlig på fly og busser ja :ja:
Svane sa for siden:
Jeg er 180 cm høy, og har alltid slitt litt med å få plass i et flysete. Kan bare forestille meg hvordan det er for de som er høyere enn meg. Jeg sitter med knærne klistra i seteryggen foran meg, og er man uheldig og får vindusplass må man sitte med det ene beinet på skrå fordi flykroppen skrår. Hvis den som sitter foran tar setet bak føler jeg at jeg har vedkommende i fanget. Dette også før jeg ble overvektig. Beinplassen er trang, og har blitt trangere hver gang flyselskapene får nye fly, med enda flere seter på like stor plass. Bredden er grei nok, og helt ærlig er den grei nok for meg nå også, selv om jeg veier alt for mye. (Jeg har ikke spesielt bred rumpe, mest rundt magen).
Forøvrig sliter jeg med det samme på busser og tog. Fryktelig lite beinplass, enda jeg ikke kan tro at 180 cm er noe ekstremt langt.
Svane sa for siden:
Ikke enig i at de taper penger på folks overvekt. Men de har valgt å sette inn så mange seterader som det er teknisk mulig å få plass til, og da tar de ikke hensyn til verken at noen er høyere enn snittet, eller at noen er bredere enn snittet.
Jeg syns det er greit nok at de tar seg betalt for bagasje, egentlig, men når det gjelder vekt på mennesker syns jeg de må se på gjennomsnittet.
LineJM sa for siden:
Godt poeng arnakristin! Vi trenger ikke bidra med mer reklame ved å nevne navn...
Men jeg vet at andre selskaper også fokuserer på passasjerenes størrelser, i fjor da jeg drev og skulle ordne flybilletter for en ganske lang og snurrig strekning, sjekket jeg med air france og fant dette Det synes jeg var ganske mye mer taktfullt da. De opplyser ganske nøkternt om hvor store setene er og hva det omtrent tilsvarer i midjemål og antyder at du vil få det bedre enten med flere seter på økonomi eller du kan velge et dyrere og større sete :rolleyes: Økonomisetene skulle passe opp til et midjemål på ca 135cm, litt avhengig av hvordan man er formet så kan man veie ganske mye mer enn det andre selskapets mer eller mindre vilkårlige mål da før det blir et problem.
Synes i alle fall det var en mye mer elegant måte, jeg.
krod sa for siden:
Er ikke helt sikker på hva jeg synes om dette, men det jeg vet er at jeg (som er diger) fyller ett sete, og de som sitter siden av meg dermed får det trangere. Men dette er det slett ikke flyselskapet som lider for, det er det sidemannen. Men det er jo ingen flyselskap som foreslår at han skal få igjen de pengene jeg betaler ekstra.
Jeg tror at disse gebyrene er påfunn for å dra inn mer penger. Tror ikke noen passasjerers ekstra vekt går mye ut over drivstoffforbruket. Om vi regner det er 20 passasjerer som er overvektige med ca 25 kg hver, da blir det fortsatt kun 500 kg. Det er en dråpe i havet hva gjelder totalvekt på ett fly. Ett tomt Boeing 747 veier nærmere 200.000 kilo.
Det som det er lite snakk om er jo en alternativ måte å løse problemet, nemlig å tilby større seter til dyrere pris. Jeg, og sikkert mange med meg, hadde gladelig punget ut 3-500 for ett sete med bedre benplass. Akkurat det har jeg gjort flere ganger på sydenturer.
Og som noen nevner tidligere, det er jo trangt for vanlige mennesker og, selv når jeg veide "normalt" så var jo beina mine for lange, og jeg satt vondt hele veien. Ikke akkurat god reklame for flyselskapet. Og den maten enkelte selskap skryter av å servere, den er jo så dårlig at det burde være ulovlig å servere den. Foreslår at de sparer inn de 500 kiloene på å droppe å drasse rundt på den.
Impulsiw sa for siden:
Ja fytti... så driiit den maten smaker..pjuk* Vi betalte ekstra for måltid på flyturen..langt over 100 kroner per person. Hjelpe meg for en nedtur.. godt de serverer alkohol! :DLavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.