Er nyher, og venter på ketolysebok i posten. Men klarte ikke holde meg, så jeg begynte uten etter hva jeg leste jeg kunne spise. Veier 113 kg, og lurer på om det er noen fornuft regler man kan følge, eller om man må veie mengdene av hva man dytter i seg...??? Er på dag 3 nå, uten å ha kommet i ketolyse.
Det er nok en god idè å veie maten til du ser hvor mye det skal til av mat. Jeg spiser ketont og holder meg på ca 20 karber pr dag, og veier alt hver dag.
Men for å få opp karbene, så er det vanvittig mye salat man da kan spise... Veide opp 100g isbergsalat, 100g tomat, 100g brokkoli, litt løk, litt feta, 100g rømme og 100g cc... 1\2 kg og kun 10 karber!!?? Er dette riktig? Kan jeg spise så mye til et måltid? Og det burde jeg jo også, skal det etter anbefalingene om at mesteparten av karbene skal komme fra salat...?
Nei, ikke fra salat alene, men grønnsaker, i hovedsak de som vokser over jorden! Altså ikke poteter, gulerøtter etc. Jeg hadde nesten problemer med å komme opp i tjue gram om dagen selv, og spiste en del løk og paprika for å få opp tallet.
Du er i allefall over 10 karber der:
1.2 fra isberg
2.5 fra tomat
3 fra brokkoli
3 fra rømme
1.5 fra cottage cheese
litt fra ost, hvor mye åt du?
Løk, hva er litt? Løk veier mye, 5.7karber pr 10g, tar du 50g som faktisk er veldig lite, så vips 2.5-3 karber til.
Og ikke så mye til et måltid, det er veldig mye dette... jeg spiser grovt regna mellom 5 og 10dl grønnsaker om dagen.
Også var det det med ketose da... Fikk utslag i går kveld, men imorgesvar det ikke noe der. Er det normalt? Og, kan jeg drikke rødvin? Det leste jeg noe om at man kunne... Kanskje ikke i fase 1?
På ketolyse er du ikke i noen fase men går i samme duren hele tiden. Vin er ikke det lureste de første ukene, prøv å spise så rent som overhodet mulig, da er det lettere å kvitte seg med søtsuget.
Alkohol er ikke så bra for det kan sinke vektnedgangen for man må først forbrenne alkoholen før fettet skal til pers. Men sier selvsagt ikke at du må være avholds, men i begynnelsen ville jeg holdt meg unna :)
Men hva med at jeg var på det første positive nivået på ketostixen i går, men så hvit igjen? Er jeg kommet ut av det da, eller er jeg bare midt mellom? Og er det et dårlig tegn?
Takk så veldig mye for alle velvillige svar! Dette gjør det LANGT lettere å starte!!!:) Siste spørsmål... Hva med proteindrikk for å slippe å spise sånne mengder med kjøtt og andre proteinholdige ting... Funker det? Er jo en del karber i tillegg i disse shakene da, men det kan vel kanskje gå av grønsaksrasjonen?
Med mindre du skal ligge i hardtrening med styrke og sånne ting, så behøver du ikke å kjøre så hardt på med proteiner, men fokusere på fett fra smør, kjøtt, egg etc, så kommer proteinene med av seg selv :).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.