< Tilbake til oversikten

Trimmer dere?

Gamla sa for siden:

Jeg har lest noen av innleggene ,- og virkelig kost meg. Dere er flinke til å skrive mange av dere. Jeg har lært mye og dere har gitt meg ny inspirasjon til å fortsette med slankingen,-men har enda en lang vei å gå. Takk skal dere ha!
:rulleøyne Mye matprat, - men trimmer dere?
Jeg skulle gjerne vært flinkere selv men holder meg mest til bassengtrening. Er i bassenget 2 -3 ganger i uken, - en time hver gang.
Hva gjør dere, og hvor ofte?
:visemusklHilsen

Aline sa for siden:

jeg er vel hva man kan kalle periode trener...
men jeg skal komme igang igjen.

når jeg er "på trenern" så er det mest aerobick og kick på treningssenter. noen ganger også pump. eller styrke utenfor sal.

klem

MHM sa for siden:

Jeg trener håndball to ganger i uka (noen helger er det kamper, men det er også noen uker hvor jeg misser en trening, slik at snittet blir 2 økter håndball). Videre trener jeg minst en gang styrketrening (hjemme), men helst to ganger styrke. Også er jeg noen ganger på aerobic, og noen ganger går jeg med stavene. Og på sommeren er det gåturer i skogen. Liker også å gå på ski. Glad i tennis, men det blir bare et par ganger i ÅRET, så det teller vel ikke.... :rolleyes: Jeg er IKKE glad i å trene i vann, og spinning er ikke noe for meg. Men vi er alle ulike, og hipphurra for det!

Summasummarum så er jeg glad i å trene, men litt flinkere "i hodet" enn i praksis. Likevel ligger jeg på et snitt på fire økter i uka. Jeg er fornøyd med det, selv om målet er seks økter i uka. Men det er ikke for sent! Jeg nærmer meg målet mitt med antall treninger, men ofte svikter det på logistikken, og ikke nødvendigvis iveren.

Spennende tråd komkari (kan bli ihvert fall, hvis flere slenger seg på). :)

Musti sa for siden:

Jeg har begynt på spinning 2 ganger i uka av en time.
Det er bare utrolig herlig!
Tror dette kan bli litt lite fordi jeg blir veldig rastløs og har veldig lyst til å bruke kroppen min mer ... og jeg vil har mer muskler. Ikke sånne svære greier altså.
Undersøkte på treningssenteret på torsdag ang. mage/rumpe/lår og egentrening med vekter. Skal vente til over jul for å ta en avgjørelse.

Og dette sier jeg :eek: som stort sett ikke har beveget kroppen min annet enn ut og inn av bilen de siste 10 åra.

Det var nok på tide å gjøre noe med det ja ;)

smosje sa for siden:

Hei på deg! Velkommen!

Jeg 'trimmer'.... Eh... Uhm... Jeg sykler uansett hvor jeg skal - til skolen og fra, 20 min hver vei. Det meste trimmen med det er hodetrimmen - hvordan unngå å bli veldig irritert på morgenen når det regner og blåser og jeg må klatre opp på sykkelen uansett vær :p
Ellers sykler jeg til butikken og til venner og til alt mulig annet.

For å late som jeg har litt god samvittighet, eller for å prøve å få det - så legger jeg med ned på gulvet om kvelden og tar 35+25+25+30 sit-ups og 10+10 push-ups.

For det meste er det nok snakketøyet som blir trimmet mest her i gården :syklubb:
Men visste jeg det ikke! Kjevemuskelen er den sterkeste muskelen på hele kroppen, har lest at den har en kraft på 5 tonn om den blir 'sluppet fri'. Hm. Kjevemuskelen min blir flittig trimmet på andre områder enn ved skravling også: :hungry:

Kanskje du kan hjelpe meg med noen tips om trening jeg kan gjøre i hverdagen, sånn mens jeg gjør andre ting samtidig?! :confused: :)
Før pleide jeg å trene bakside lår mens jeg pusset tenner, men jeg mistet all konsentrasjonen med tannpussen, så jeg sluttet med det. Dessuten så det litt dumt ut. Vi har felles vaskeservanter her :rolleyes:

Marianne sa for siden:

Jeg trener Jam en gang i uken - salsa, hip-hop, funk osv.

Jeg skal trene styrke to ganger i uken.

På sommeren har jeg gått/løpt endel på gangveier og i skogen, men nå har jeg ikke gjort det på lenge. Har tenkt å kjøpe staver...

marianne

ElinGH sa for siden:

Jeg har begynnt på sats. Trener eget opplegg der 2 ganger i uken, men skal når formen kommer seg trene spinning+styrke 2 ganger! I tillegg går jeg en lang søndagstur hver uke!

Anne sa for siden:

Jeg trener på Spenst.(Etter massiv dytting fra Forum venner:D Takk. Herlig!) For tiden er det en variant av sirkeltrening. 2-3 ganger i uka, helst 3.
[font=Verdana][/font]
Det hender det blir byttet ut med at vi går tur.
Sommerstid sykler jeg en del, både korte og lengre turer et pat ganger i uka. Ellers så har jeg trimsykkel "i stua"....Blir den brukt? Hm.... Den ble i fjor høst/vinter og jeg har tenkt å bruke den i vinter også.
[font=Verdana][/font]
MHM sspiller tennis tre ganger i året og jeg har Grønt kort og golfer tre ganger i året:D
[font=Verdana][/font]
Er gammel svømmer, men av en eller annen grunn "gidder" jeg ikke å dra i svømmehallen:cool: Dumt, det er jo så deilig, men litt kjedelig.
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]

Nille sa for siden:

:rodme:

Ikke slik jeg skal/bør/vil nei !
Jeg skal gjøre mine rygg/mageøvelser hver dag (gammelt ryggbrudd, etterfølgende prolaps, slitasjeskade, skjev rygg). De er lagt opp av fysioterapeut. Har nettop startet opp igjen etter en tids opphold (treningsforbud som gikk over i treningsfobi). Har gjort ALLE øvelsene, inkl rulla mi, 3 dager denne uka. Starter med motstandstrening (smart gym) for overkropp søndag. Har meldt meg på Pilates/yoga kurs, men får det ikke til å klaffe med skiftplan. Går glipp av for mange kurskvelder pga skiftjobb..... excuses, excuses !!

Føler meg kjempemotivert til å starte oppstamming nå. Ser og kjenner at huden er slapp etter mistede kilo...gammel hud er ikke så elastisk som ung og trekker seg ikke like godt sammen....

Trening...... :snill:

Ulex sa for siden:

Jeg trener styrketrening to ganger i uka, prøver å trene så hardt at jeg blir litt støl etter hver gang. Dvs. jeg legger på ekstra vekter jevnt og trutt. I 1996-utgaven av ProteinPower-boka (som jeg baserte livsstilen min på fra januar 2000), anbefaler de sterkt å trene styrke på tom mage for å få maksimal fettforbrenning, og så spise en god porsjon protein innen en time etter trening for å gi kroppen byggesteiner for å erstatte nedbrutt muskelmasse.

Teorien er at hard styrketrening tvinger kroppen til å produsere veksthormon, som er rene ungdomskilden og virker inn på alle deler av kroppen. M.a.o. du får ikke bare fine muskler av å trene styrke, du får også sterk beinbygning, sprekere hjerne, senere overgangsalder og nydelig hud! ;)

På treningsstudio ser man ofte folk som drikker sukkerholdige sportsdrikker eller dytter innpå banan og lignende etter trening. I følge ProteinPower ødelegger de da fettforbrenningen sin tvert og hemmer dessuten kroppens naturlige produksjon av veksthormon.

Noen blir dårlige av å trene på tom mage. Det kan være at de spiser så mye karbohydrater at de mangler enzymer for å forbrenne fett. Da møter de veggen når sukkeret i musklene og leveren er brukt opp - og det tror jeg er ganske fælt... Men etter induksjon burde det gå fint for de fleste.

Vennlig hilsen
Ulex

Aline sa for siden:

dette må jeg prøve!!
plutselig kom treningslysten tilbake!!

:D

tusen takk!!

Gamla sa for siden:

:blomster:Takk skal dere ha!
Ja, jeg er virkelig imponert!
Tror nok jeg også må begynne med noe som får frem svetten og gir meg bedre kondis.
I bassenget blir det lite svømming og mye prating. (Men kjevemusklene blir jo styrket! ha, ha!)
Jeg har også en treningssykkel som har stått ubrukt i mange år. Bør vel begynne å bruke den igjen. Litt spasering blir det jo hver dag, men bilen er altfor grei å ha når jeg skal langt! Stavgang kunne være et godt alternativ, vi får se (til våren?). Greit for alt en kan utsette!:hjelp:
Ikke gjør idag, det du kan utsette til imorgen!
:eek: Nei, det var visst ikke slik det var, men slik blir det desverre ofte med meg !
Gi meg et spark i baken!
Hilsen

Musti sa for siden:

Sånn, nå var det gjort !!!!! :D

Gamla sa for siden:

:blomster: Takk for det Musti! Den var virkelig flott! Tror sikkert at det hjelper! Nå er kl. nettopp passert 2400, og det er mandag. Det er jo alltid en fin dag å begynne på. Hilsen

MHM sa for siden:

Jeg har hørt om nattspising komkari, men ikke natt-trening... :cool: Hvis det var det du tenkte på.... ;)

Gamla sa for siden:

Hei MHM! Ja, nattspising er jeg ikke helt ukjendt med desverre,- men det var nå ikke akkurat det jeg tenkte på. Får visst sove litt først, tror jeg, men det blir vel en stund til enda.

Men:"Imorgon skal eg byrja på eit nytt og betre liv,- trur eg"

Hilsen

Begod sa for siden:

Du gjør det meste veldig rett, men jeg anbefaler at du tar en tynn( ca 20 gram Whey) proteinshake ca en halvtime før trening og en ny shake rett etter trening( ikke vent en time). Det er ikke alltid dumt å pakke på med karbo etter trening, hvis målet er muskellbygging( ikke fettforbrenning)er det lurt å ta 1-2 bananer etter trening.
Du skriver ingenting om hvor lenge du trener, men når målet er å ha mest mulig veksthormon i kroppen økten være kort 30- 45 min.max en time , men da må du være godt trent. Forøvrig så vil treninga de frigi fettet slik at det er klart til forbrenning, så 20 - 30 min fettforbrenningstrening( gåing- rolig jogging) etter styrkeøkten vil være perfekt.

Trener forøvrig styrketrening RYP/HST 3 ganger i uken, målet er økning i muskelmasse, slankingen begynner i slutten av januar.

Gamla sa for siden:

Joda, jeg har fått litt mer fart på meg, men det mangler enda endel før jeg kan si meg fornøyd med meg selv.
Hadde ganske mye øvelser i bassenget idag ( igår, det alt over midnatt igjen) og var uten ute ca. 1/2 time i formiddag. Ikke så enkelt for en gammel kropp å gå for tiden,p.g.a. glatta. Treningssykkelen har fått stått i fred, men den skal snart tas ibruk! Imorgen???:frosk:
Ganske kjedelig å sitte og sykle på den forresten. :eek:
Ellers er det noe begrenset hva jeg kan gjøre.

Musti sa for siden:

Hei Komkari

Sett sykkelen foran tv .... da bare flyr tiden av gårde ;)

Fedonisten sa for siden:

?????? .....akkurat den påstanden har jeg hørt mange ganger gitt.......tro'kke no på deg, Musti! :D [color=navy][/color] hmmmm.... men det var kanskje veldig negativt av meg dette.......unnskyld da.....:cool:

Olebrumm sa for siden:

Hei!

Jeg trener 5 ganger i uken! Løper ca 1 mil + at jeg trener styrke. Godt å holde kroppen i form..!!!!!

Musti sa for siden:

:eek: Ok, da, må si meg litt enig å da :p Egentlig så er det dritt-kjedelig å sykle aleine ;)

Ulex sa for siden:

Nå er det vel mange oppfatninger om hva som er "rett", da. Jeg trener før jobb, så for meg passer det godt å følge anbefalingen i kostholdsopplegget mitt og trene på tom mage. Treningen tar ca 45 min + 10 minutter tøying, deretter en kjapp dusj og tre etasjer opp til frokost på kontoret. Dvs. det går vanligvis maks en halvtime før jeg spiser.

Denne måten å trene på er for meg en del av livsstilen med ProteinPower, og jeg trives med det. Jeg vil være sterk og frisk, og det er de sekundære effektene av veksthormon jeg er ute etter, ikke digre muskler. Ingen bananer til meg, takk! :D

Ulex

Gamla sa for siden:

:blomster:Takk for gode råd alle sammen!
Jeg vet jo at jeg ikke er så ung og sprek som dere,- men du kan ikke være særlig overvektig heller Olebrumm, når du kan løpe en hel mil!! ?? Eller?
Jeg kan gjerne gå en time, - men løpe,- nei det blir ikke mange minuttene .
Ellers står fremdeles sykkelen på samme plass,- urørt!
Er helt enig i at det er drittkjedelig å sykle på den,- og i stua vil jeg slett ikke ha den!
Kanskje jeg heller skulle begynne med morgentrim? :rolleyes: Sikkert en god ide å få det gjordt før en starter dagen,- altfor mange avbrytelser og gjøremål som alltid bare MÅ gjøres senere på dagen!
:D Der fikk jeg utsatt treningen enda noen timer!!!
Puuh, det var stritt!!
Hilsen

Musti sa for siden:

Kansje jeg ikke skulle sparke deg i rumpa så mange ganger etterhverandre ...du fikk ikke vondt eller???

Det kan være vanskelig å komme i gang,- men når du først har gjort det - vil du aldri slutte!! Det vet jeg som de siste 10 åra bare har trimma med å gå inn og ut av bilen :eek:

smosje sa for siden:

Jeg har hørt at husarbeid er den aller beste trimmen? Dvs forbrenner masse på det!

Derfor lurte jeg på om jeg skulle støvsuge litt i morgen.... :rolleyes: Pleier å bli veldig varm av å støvsuge også, men jeg vet ikke helt om det er pga at jeg beveger meg så flott eller fordi støvsugeren spyr ut så masse varmluft.

Nille sa for siden:

*fniiiiis*

Aline sa for siden:

husarbeid er bra! (bortsett fra at med min hybel på 16 m2 er det begrenset hvor mye trim det blir ;) )

men jeg kjøper ankelvekter idag! vet ikke hvor mye forskjelle det utgjør, men har ihvertfall tenkt å gå rundt med de endel. og gå masse i trapper på skolen!!!

Begod sa for siden:

Du har helt rett i at det er enormt mange oppfatninger om hva som er "rett", men siden jeg også i perioder har trent med hovedfokus på å få økte nivåer av veksthormon for fettforbrenning+++, så prøvde jeg å gi deg et råd som etter min mening vil gi deg enda bedre utbytte av treningen, uten at det vil gå utover veksthormonene( shake før og etter trening). det med bananene var bare en forklaring på hvorfor noen spiser det etter trening, ikke et råd til deg :) . Kjenner ikke spesielt til proteinpower, men jeg syns det er litt merkelig at en diett med det navnet ikke anbefaler protein før og etter trening. Det er jo på disse tidspunktene vi har mest bruk for protein.:)

Er forøvrig imponert over treningen din og kunnskapen.:)

Aline sa for siden:

ankelvekter er innkjøpt og påsatt...

og jeg snubler rundt som en annen tulling... fnis:D

det tar litt tid å venne seg til dette... 2 kg ekstra på beina. trodde ikke det skulle føles sååå tungt...! :)

håper jeg snart klarer å bevege beina normalt.. !!!

Gamla sa for siden:

[quote=Musti]

Kansje jeg ikke skulle sparke deg i rumpa så mange ganger etterhverandre ...du fikk ikke vondt eller???
[color=#0000ff][/color]
:hylgrine: AUU AUU!!
Jo, det gjorde vondt, men det var nok det som skulle til!
Jeg gikk å la frem treningstøyet med en gang og bestemte meg for å begynne med trening før dagnes morgendusj,- ---- og det gjorde jeg faktisk idag!!:o
Trente i 25 minutter og tøyde ut etterpå. Det var jo ikke så ille, så jeg tror nok jeg kan fortsette med det. Får nok øke litt i intensitet etter hvert,- men det skal nok gå greit. Dere skal nok få høre mer etter hvert hvordan det går.
:DDet gir ekstra motivasjon å vite at det er noen som bryr seg.
Takk skal dere ha!:blomster:

Fedonisten sa for siden:

Det er bare SÅ lur ide!! Kopierer den momentant! .....og går og legger meg... :p Uten ankelvekter - men i morgen kan jeg jo ta dem på!!

Sjænk ju får de gudd aide!

Aline sa for siden:

bare hyggelig!
[font=Verdana][/font]
kjenner det i beina! og jeg kan berolige med at gangen ble tilnærmet normal etterhvert ;) :D
[font=Verdana][/font]
lykke til!!!
[font=Verdana][/font]

roma sa for siden:

et tips kan være at man tar setter seg et mål at når reklamepausen begynner, så skal du ned på gulvet og klare feks 50 sittups før reklamepausen er over :)

da slår man ihjel litt "dautid" med litt trimtid!

nøytraliser dårlig samvittighet med god samvittighet :)

Huldr sa for siden:

Jeg trener kickboksing jeg. Utrolig gøy, man føler seg så konsentrert og full av kraft!! Og så er det både styrke og kondis i ett - veldig variert trening.

Jeg må bare fylle hele forsiden! Jeg MÅ!! :D :D :D

Gamla sa for siden:

Utrolig gildt å se hvor mye forskjellig trim dere holder på med!
Det med ankelvekter hadde jeg aldri hørt om, men kunne godt tenke meg til å forsøke. Jeg er jo glad for alle kiloene som alt er forsvunnet, men 2 kilo som så enkelt kan tas av kan jo være greit nok!
Bruker dere dem flere timer pr.dag?
Har det en slankende eller "bare" styrkende effekt,--- eller ?
Er det forresten noen som bruker rocke-ring? Det skal jo være veldig slankende, bare se!
[center][/center]
[left]:klem:Klem fra[/left]

Aline sa for siden:

oi sånn slankerockering ønsker jeg meg til jul :)
de ankelvektene har jeg kun brukt i to dager, så jeg vet ingenting om effekten. egentlig er de til å bruke under styrke trening for ekstra motstand. jeg håper på at de forbrenner litt ekstra kalorier!!

Ulex sa for siden:

Tenk så lett du kommer til å føle deg når du tar dem av, da! Du kommer til å flyyyy opp trappene uten dem! Jeg har en kollega som også sverger til ankelvekter. Er ikke helt sikker på det der med at ganglaget normaliseres etterhvert, for han duver bortover de lange gangene på jobb. Christian Radich i høy sjø! :p

Vennlig hilsen
Ulex

Aline sa for siden:

oiii. kanskje det bare er innbilning når jeg tror jeg går normalt... ;) fnis
det er sant. føler meg lett når jeg tar de av! det er også positivt på psyken tror jeg!!

tror jeg skal spørre en god venninne om dette med ganglaget!

natta!

Gamla sa for siden:

[quote=aline]oi sånn slankerockering ønsker jeg meg til jul :)

Ja, sånn føles i alle fall en av øvelsen jeg nå tar hver morgen.
Jeg har kjøpt en balansepute (egentlig en luftpute, anbefalt av fysioterapeut.)
Jeg står på den og holder meg fast i noe (en hylle, et skap el. likn.) Roterer da ved å flytte trykket på føttene fra forfot, - til side,- til hær,- til neste side, -til forfot osv.
Det kjennes nesten som å stå på en ball og rocke uten ring.
;)Hvis ikke nissen kommer med rockering til deg Aline , kan du jo forsøke dette!

:bjørn: klem fra

mofe sa for siden:

Trim.. hva er det? :o

hilsen mofe som alltid går med stoooooore planer om å starte et nytt og bedre liv.. men som aldri helt får til, visst.. :(

Gamla sa for siden:

[url="http://www.lavkarbo.no/#ZSzeb001_ZNxdm41464NO"][/url] Godt spørsmål Mofedilla, men egentlig er vel all form for bevegelse trim!? Noen av oss har svært liten aktivitet i det daglige, enten fordi vi har et stillesittende arbeide eller rett og slett ikke jobber. Både muskler, ledd, hjerte og lunger styrkes ved å brukes. Derfor er trim viktig for å vedlikeholde alle deres funksjoner. Hva den enkelte må/kan utføre avhenger jo av den enkeltes helse og alder. Personlig har jeg i flere år benyttet meg av svømming og øvelser i varmtvannsbasseng, i tillegg til turgåing. Dette har jeg følt har vært det jeg trengte. I den senere tid har jeg sett at det er for lite. Jeg hadde derfor også store planer om "å starte et nytt og bedre liv". Derfor startet jeg denne tråden. Som du ser var jeg også svært treeeeg,- men ble heldigvis sparket igang av Musti! Takk skal du ha Musti!!:blomster: Jeg har nå (i tillegg til det ovenfor nevnte) et flott opplegg med øvelser ca 5 dager i uken. Disse går også ut på styrke muskler og ledd. Hjerte og lungetrimmen min går ut på trappegang og enkelte dager tar jeg faktisk trimsykkelen fatt!! Langt svar dette, men jeg fikk bare ikke sluttet. Håper noe av dette kan friste deg også til å begynne å trimme!

:klem:

mofe sa for siden:

Oi.... Det var egentlig ikke et spørsmål.. men ironisk ment... :o:o:o:o:o:o

Men fint svar, da..

Usj, nå fikk jeg dårlig samvittighet.. hjernetrimme den bort :o

friflex sa for siden:

Jeg trener styrke 3 ganger i uka hos fysioterapeut for og prøve og hjelpe på ryggen min som ikke har mindre enn 4 prolapser... Håper og kunne klare og unngå operasjon.

I tillegg trener jeg minst 3 ganger i uka med kardio for og hjelpe på vektnedgangen og holde kondisen på et skapelig nivå ;)

Kardiotreningen min er da enten en times hurtig gange, spinning, sykling eller fjellturer (er notorisk toppsamler året rundt)

Løping får jeg ikke lov til (og klarer ikke for øyeblikket) grunnet ryggen. Klassisk langrenn er også uaktuelt, men håper og kanskje få lov og skøyte litt utover vinteren om styrketreningen hjelper! :confused:

MHM sa for siden:

Synes dette ligner mistenkelig på jo-jo-slanking jeg.... Hun blir jo tykk igjen hver gang hun har klart å bli tynn! :stuart:

Anne sa for siden:

Jeg trimmet 3 ganger uken på treningssenter i 3 mnd, men måtte ta en pause fordi jeg fikk så mange vondter.:(

Jeg trente ikke hardt slett ikke, og nå skal jeg prøve igjen. Enten begynner jeg i jula eller så er det ; The first thing på nyåret. Skal ihvertfall gi det et forsøk til før jeg bestemmer meg for om det er noe annet jeg må prøve. Det begynner å bli bedre nå...så kanskje.:)

Gamla sa for siden:

Tenkte meg det ja, men jeg kunne ikke dy meg.- måtte bare svare! Forresten godt du nevner hjernetrim,- svært viktig det også, men.........!

Gamla sa for siden:

Det hørtes ikke ut som om du har hatt særlig godt av det treningssenteret, Anne! Hvorfor da begynne der igjen først?:confused: Burde du ikke heller gå til en fysioterapeut og få lært noen øvelser som er rett for deg, og lære å gjøre øvelsene riktig? Da først vil du få glede av insatsen din, enten du gjør det hjemme eller på treningssenteret. Lykke til!

fopesole sa for siden:

Hei Anne!
Hvor skal du starte å trene? Hvor fikk du vondt? Hvis du starter på SATS etter nyttår, så gir de deg personlig veiledning slik at du unngår å få vondt. De viser deg hvordan apparatene blir best utnytta og forteller deg hvilke apparater som styrker og ikke sliter de muskel gruppene du har vondt! :)

Jeg fikk treningskort i julegave og gleder meg til å starte å trene igjen!!!!!!!!!

Jule-:klem: fra Fopesole!

Anne sa for siden:

Hei komkari Takk for at du engasjerer deg. Jeg har tegnet et års medlemskap, og jeg tror det er en del øvelser jeg kan gjøre. Det gjelder bare å finne den rette belastningen for meg. Jeg har brukt treningssentre mye oppigjennom åra og innbiller meg at jeg kan mye oj hva jeg kan og ikke:D Det er belastningen jeg må lære å kjenne. Jeg venter på time hos en fysioterpeut nå, skal få utarbeidet spesialøvelser for armen min og da skal jeg snakke litt mer med ham om disse andre tingene også....at jeg får vondt i hele kroppen. Jeg har visstnok fibromyalgi og da må jeg nok bare finne mine egne grenser for hva jeg klarer før vondtene kommer.:o Takk til deg og Fopesol, for ditt engasjement. Jeg har medlemskap i Spenst og jeg har fått opplæring og fin oppfølging der, alikevel tror jeg det var det som utløste vondtene denne gangen.... Så jeg prøver igjen:p som du skjønner.

:klem: fra Anne til dere begge

friflex sa for siden:

Hei Anne!

Er helt sikker på at du vil få stooor nytte av at fysioterapeuten setter opp øvelser for deg!

Jeg har trent mye i mitt liv, også en del styrke fram til en del skader satte inn i slutten av tenårene. Til slutt endte jeg opp med 4 prolapser og 15-20kg overvekt. Kunne nesten ikke røre meg i sommer, og trodde helt sikkert ikke at jeg kunne trene med vekter. Men med de helt rette øvelsene, lite belastning og mange repetisjoner per sett har jeg nå kunnet trene vekter så og si hver eneste dag, med minimalt av smerter!

Nå går jeg til en fysioterapeut/manuell terapeut som skal være svært dyktig (driver og disputerer for doktorgrad for tiden også), og han har virkelig gitt meg "piffen" tilbake når det gjelder ryggen!

Det med belastning er utrolig viktig har jeg funnet ut! Følte meg nesten dum første gangene når jeg sto på treningssenteret med vekter en 5åring kunne løftet, men så hadde jeg da også mistet mye av styrken min i løpet av tiden med dårlig rygg, og trener med dobbelt så mange repitisjoner som i "gamle dager", så ble nok likevel. Illustrasjon; En øvelse trener jeg med 12,5kg, en gang gjorde jeg en feil og puttet på 15kg, og smertene kom med en gang:eek:
Bare denne lille økningen gjorde såpass store utslag!

Uffa, nå vart dette mye om meg og min trening, men var ment som en oppmuntring til deg Anne! Selv om det ikke har gått så bra det gangene du har trent før, så er jeg sikker på at du med kyndig veiledning av en fysio vil få en ny opplevelse og ny motivasjon til og trene! Lykke til! :boxing:

Anne sa for siden:

Hei Friflex

Tusen takk for hyggelig oppmuntring. Jeg tror helt sikkert du har rett, så jeg gleder meg til å få time og komme igang. Jeg er faktisk veldig glad i å trene.....:)

friflex sa for siden:

Mente ikke at du ikke var glad i å trene altså, tenke på smertene i armen ;)

Anne sa for siden:

Ja jeg skjønte det:) Takk for omtanken:klem:

Gamla sa for siden:

Hei Anne!
Ikke rart du har mye vondt hvis du har fibromyalgi. Det kan jo være veldig plagsomt ! Godt du har bestillt time hos fysioterapeut . Håper han/hun hjelper deg godt igang. Begynner du i treningssenteret før du har vært hos fysioterapeut, regner jeg med at du har minimal belastning på de øvelsene du gjør. Syke muskler tåler mange ganger svært lite før de blir vonde.
Hvis du har mulighet til å komme i varmtvannsbasseng, vil jeg anbefale det på det varmeste. :) Ca. 34 grader i vannet gjør svært godt! Her har vi mulighet til å benytte bassenget sammen med venner i gruppe eller med veiledning av fysioterapeut i større eller mindre grupper avhengig av hva som feiler en. (Når fysioterapeuten er med behøver en vanlig fysioterapeutrekvisisjon).
Ønsker deg lykke til! Håper du sier ifra hvordan det går med deg.

Anne sa for siden:

Takk for gode tips komkari. Ja jeg vet at jeg må trene forsiktig, og noenganger går det bra, men som oftest så kommer vondtene igjen etter en stund. Og jeg er allltid verst på vinterstid. Spenner meg nok mer i kulda. Ellers så har jeg kost meg mye i varmebassengm eller i basseng i det hele tatt. Jeg er veldig glad i å svømme, men som regel så er det for kaldt vann.

Syden here I come....:D burde bo der store deler av året jeg:D

Takk for at du viser omsorg. Jeg skal nok rapportere hvordan det går med treningen etterhvert:)

Everio sa for siden:

Trener vel igrunnen ikke så mye og bør bli flinkere.... Går tur noen ganger i uka + at jeg har en aktiv 2 åring, men ingen organisert trening ennå :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.